Защо се късат старите асансьорни въжета
В Сандъците – Sandacite разглеждаме старите асансьорни въжета и разбираме защо асансьорите падат.
Поначало стоманените асансьорни въжета представляват гъвкав елемент, съставен от определен брой стоманени жички, усукани около сърцевина от растителни влакна, азбест и др.
Асансьорните въжета са носещи носещи, т. е. на тях се окачват кабината и противотежестта и служат за предаване на праволинейно движение към последните от повдигателния механизъм, или като помощни — за задвижване на ограничителя на скоростта и централния етажен превключвател, в някои конструкции шахтови врати и др.
Асансьорните въжета имат най-различна конструкция. По отношение на оплитането им те биват с единична, двойна или тройна оплетка. Единичната оплетка представлява един единствен сплитък от съставящите въжето жички. При двойната оплетка те са усукани най-напред в отделни снопчета, а последните от своя страна са усукани около сърцевината. Тройната оплетка е аналогична на двойната, но вместо снопчета са използвани самостоятелни въжета.
При асансьорите най-голямо приложение са получили стоманените въжета с двойна оплетка. Обикновено общият брой на жичките във въжето е 114, оплетени в 6 снопчета по 19 жички във всяко (6 х 19 = 114), но се използват и въжета с 222 съставни жички (6 снопчета по 37 жички във всяко или 6 х 37 = 222).
Фиг. 2
Ако жичките в едно снопче са усукани в същата посока, в която са усукани снопчетата, въжето е с едностранно усукване (фиг. 2 а и б), а в противна посока — с кръстосано усукване (фиг. 2 в и г). В зависимост пък от посоката на усукване на снопчетата въжетата биват с дясна стъпка (фиг. 2 а и в) и с лява стъпка (фиг. 2 б и г).
Отделните жички в едностранно усуканите въжета имат малък ъгъл помежду си и следователно голяма допирна повърхност. Благодарение на това повърхностното натоварване на тези въжета в каналите на фрикционните шайби или барабаните е по-малко. Такива въжета са по-гъвкави и работят добре в полукръгли канали, но имат значителна склонност към разсукване.
Кръстосано усуканите асансьорни въжета са по-трайни в клиновидните канали на фрикционните шайби. Това се дължи на по-доброто, почти успоредно разположение на жичките спрямо оста на въжето.
Трайността на стоманените въжета до голяма степен зависи от броя на прегъванията по шайбите и ролките, през които преминават при работа. Особено неблагоприятни са обратните прегъвания. Във връзка с това стремежът е да се намалят до минимум прегъванията чрез правилен подбор на необходимата кинематична схема (по възможност с най-малко отклонителни ролки).
Триенето на стоманените телчета едно в друго, в каналите на фрикционната шайба и в отклонителните ролки предизвиква с времето износване на въжето и излизането му от строя. Това е и причината неинспектирани стари асансьори да падат. Заводът-производител на асансьорни въжета определя стандарти, при които въжто трябва да бъде бракувано. Когато техническа инспекция не се извършва редовно и въжетата се оставят ,,на магия“, в един момент те поддават на товара.
Най-чувствително се износва повърхностният слой жички, но в течение па експлоатацията бързината на износване постепенно намалява. Това е довело до създаване на стоманени асансьорни въжета със съставна конструкция, наречени компаундни (фиг. 3 а и б). При тях жичките от външния слой имат по-голям диаметър, но с оглед на запазване на гъвкавостта на въжето якостта им на разкъсване е по-малка (100.107 – 150.107 Ра). Жичките във вътрешността на снопчетата пък са по-тънки, а якостта им на разкъсване — по-голяма (до 200.107 Ра).
Фиг. 3
При изчисляване на необходимите носещи въжета се взимат пред вид два фактора: напреженията, които се появяват във въжето, и свойствата на материала, от който е направено.
Асансьорните въжета са подложени на:
а) напрежения на опън, които се предизвикват от полезния товар;
б) напрежения на огъване, които се появяват при преминаване на въжето при работа от право в огънато положение по фрикционната шайба или барабана и по отклонителните ролки;
в) допълнителни напрежения на огъване, срязване и усукване, които се явяват в резултат на технологичната обработка на въжето, а също и на взаимодействието на жичките под влияние на товара;
г) напрежения на натиск в част от жичките, които се опират към повърхността на каналите, през които минават;
д) напрежения, предизвикани от силите на триене между въжето и каналите на фрикционната шайба и отклонителните ролки.
Свойствата на стоманените асансьорни въжета се дават от производителите в сертификат, който представлява лабораторно свидетелство за конструкцията им и за разкъсващите ги сили.
Литература:
Хубенов, Атанас Сп., Панайотов, Панайот Иванов, Пенчев, Пенчо М.. Асансьори :. Учебник за СПТУ по силнотокова електротехника /. София :, Техника,, 1977, 188 с. :
Хубенов, Атанас Сп., Павлов, Тошо Вълчев, Батанов, Тодор Г.. Асансьори /. София :, Техника,, 1969., 324 с., 4 отд. л. сх. :
Тодоров, Петър Павлов, Чавушян, Нурхан Кетеон. Асансьори :. Учебник за ХІ клас – ІІ степен на ЕСПУ /. София :, Техника,, 1986, 168 с. :
Вашият коментар