Полонез е относително познат у нас от близкото минало автомобил построен на базата на добре познатия Polski Fiat 125p и е произвеждан от Fabryka Samochodów Osobowych (FSO). Всички части на Полонез включително шасито и механиката са от Polski Fiat 125p, модифицирани са буталата и карбуратора. Сменен изцяло е само дизайна на купето което е вече тип хечбек и е дело на италианския дизайнер Giorgetto Giugiaro, а полонез е вид полски танц.
Polski Fiat 125p
FSO Polonez
1983 Polonez Coupé
Полонез започва да се произвежда през 1978г като първоначалният замисъл е бил автомобила да бъде окомплектован с двулитров DOHC двигател от Фиат, но поради липса на средства за закупуване на лиценз в крайна сметка се вгражда 1500см3 от Polski Fiat 125p с мощност 75, 82 или турбо версия с 95кс. за модела купе
прототип с двигател DOHC
FSO Polonez е със задно предаване, 4 дискови спирачки, окачване независимо отпред с пружини а отзад на цял мост и ресьори. Разполага с доста комфортен салон в сравнение с 125р и не само. Единствено разположението на скоростният лост е странно.
В този вид Полонез се произвежда до 1988г а купето до 1991г. Като цяло автомобил на базата на Полонез от 1978г е произвеждан с редица модернизации до 2002г, но по-новите версии не са познати у нас. Полонез от 2002г изглежда така:
У нас Полонез се срещаше доста рядко и привличаше погледите с различният си вид на фона на останалите соц. возила.
Красотата се ражда в мъки
Да идеята е била колата да е вървяща но не са им стигнали силите за хубав двигател. Въпреки това турбото с 95коня сигурно върви прилично. Тази на клипа със сигурност е допълнително преправяна.
Красотата се ражда в мъки