Мотопед Балкан МК 50-3 (видео)
Мотопед Балкан МК50-3 в Сандъците – Sandacite!
Мотопедът (мокик) Балкан МК50-3 е предназначен за сравнително тежък режим на експлоатация, близък до този на мотоциклетите. Както ни казва техническата харктеристика, той може да се движи със значителна скорост, да бъде язден от двама души (товар около 150 kgf), да изкачва наклони, далеч превишаващи наклоните по шосейната мрежа, може да се движи по пътища със всякакъв вид настилка, а така също по каменисти терени без път и т. н. Затова конструкцията на мотопеда е нагодена да удовлетворява няколко основни (често противоречиви) изисквания, гарантиращи експлоатационната сигурност на изделието: достатъчна якост при малко собствено тегло, маневреност и добра управляемост, устойчивост и комфорт за пътуващите, достатъчно мощен и сигурен двигател, надеждни спирачки и т. н.
Към 1975 г. мотопедът МК50-3 е последната и най-съвършена модификация на мотопедите Балкан и се прозизвежда във Велосипедния и мотоциклетен завод Балкан Ловеч. Предишните модели (Балкан 50ПМ с двигател с мощност 2,2 к. с., с педали и гумени пръстени на предното окачване; Балкан 50МП2 със същия двигател, но с телескопична предна вилка; Балкан 50МПС с двигател 2,2 к. с., но с манивела за първоначално пускане в ход и Балкан 50МПМ с нов двигател с мощност 3,3 к. с. и тръбна рама) по времето, когато той се появява, са вече спрени от производство. Изброените модели обаче дават възможност да се натрупа значителен опит, да се отстранят редица слабости в койструкцията на мотопеда, за да се стигне до модела Балкан МК50-3, който по техникоексплоатационни качества съперничи на редица световно известни мотопеди.
Двигателят на мотопеда е двутактов и се охлажда от въздушната струя, образувана при движението на мотопеда. Опитът е показал, че за мотопеди и мотоциклети с малък ходов обем не е оправдано използуването на четиритактови двигатели, конто, освен че са по-скъпи, изискват и много повече грижи за поддържането им по време па експлоатация. По тази причина над 95% от моделите мотопеди и леки мотоциклети в света са с двутактови двигатели.
Максималната мощност от 3,4 к. с. на Балкан МК50-3 позволява достигането на скорост 65 km/h, както и висока средна експлоатационна скорост при езда с двама човека. Първоначалното пускане на двигателя в ход се извършва крачно с манивела (кикстартер) мотоциклетен тип.
В двигателя в общ блок са разположени динамомагнетът, съединителят и тристепенната предавателна кутия. Превключването на предавките става крачно чрез лост, разположен пред лявата стъпенка на водача.
Двигателят е захванат към рамата в три точки посредством болтови съединения.
Рамата е тръбна, отворен тип, неразглобяема. Стоманените тръби, съответно усилени в най-натоварените зони, са захванати една към друга чрез заварка.
Предното и задното колело на мотопеда са взаимозаменяеми. Имат стоманени капли 1,50А-19, захванати към главината с по 36 стоманени спици. Предната и задната гума са еднакви и имат размер 23 х 2,50″. Произвеждани са били в ДКЗ К. Русинов — Пазарджик.
В главините на колелата са монтирани челюстни спирачки с размери: диаметър на барабана 130 mm и широчина на феродовите накладки 25 mm. Добре регулирани, спирачките осигуряват спирачно закъснение около 6,5—7,0 m/s2. Спирачката на предното колело се задейства ръчно посредством лост, разположен в дясната част на кормилото и жило, пренасящо усилието от лоста до спирачния механизъм. Спирачката на задното колело се задействува крачно чрез лост, разположен непосредствено пред дясната стъпенка на водача и чрез щанги свързващи лоста със спирачния механизъм на задното колело.
Окачването на метопеда Балкан МК50-3 е еластично, пружинно. Предното окачване представлява телескопична вилка с вградени цилиндрични пружини без амортисьор. Ходът на вилката е 95 mm. Задното окачване се осъществява от два сухи пружинни телескопа, монтирани на люлееща се вилка, захваната шарнирно- към рамата. Тук също няма амортисьор. Ходът на задните телескопи 36 mm. Захващането им както към вилката, така и към рамата е еластично, осъществено чрез гумени втулки.
Ето и видеоматериал от студено палене на Балкан МК50-3:
Седалката е от микропореста гума върху ламаринена основа, обшита с изкуствена кожа. Размерите на седалката са съобразени с ергономичните изисквания за удобен . стоеж на двама възрастни хора върху нея.
Резервоарът е с вместимост 8,5 литра, което осигурява пробег около 350 km с едно зареждане. Резервното гориво е 1,5 л (за пробег около 40—45 km) и се включва чрез завъртане на бензиновия кран на положение резерва.
Електрическата уредба на Балкан МК50-3 е 6-волтова. Единственият токоизточник е динамомагнет с мощност 30 вата. Бобина за ниско напрежение от магнета подава ток към бобината за високо напрежение, която е монтирана в седловината на резервоара към основната тръба на рамата. Оттук към свещта се подава ток с високо напрежение, предизвикващо прескачане на искра между електродите на свещта.
Осветлението на мотопеда е осигурено по следния начин: отпред в отражателя на фара е монтирана една билуксова лампа за къси и дълги светлини с мощност съответно 14 и 15 вата, а отзад в комбинирано осветлително тяло на задния калник са монтирани лампа за стоп-сигнала с мощност 15 вата и лампа за габаритно осветление с мощност 5 вата. Включвателят за стоп лампата е монтиран в главината на задното колело. При задействването на задната спирачка той включва на маса и затваря веригата на стоп-лампата, в резултат на което тя светва.
Включването на осветлението при Балкан МК50-3 става от централния включвател, разположен на фара, а превключването на късите и дълги светлини — от комбинирания ключ, разположен на кормилото до лявата ръкохватка. В този ключ е вграден и бутонът за включване на клаксона.
Както осветлението, така и звуковият сигнал могат да действат само когато работи двигателят, т. е. когато се върти роторът на дицамомагнета, за да произвежда ток.
Изгорелите газове от двигателя се отвеждат в атмосферата от една изпускателна тръба, свързана с шумонамалителното гърне. За намаляване общия шум при работа на двигателя в средната дясна част на мотопеда под седалката е монтирана шумонамалителна кутия, в която е поместен въздушният филтър. Въздухът, засмукван от двигателя за образуване на горивната смес, е принуден да премине през сравнително големия обем на кутията, филтриращия хартиен елемент и през гумена тръба да навлезе в карбуратора. По този начин се намалява шумът, предизвикван от въздуха, навлизащ направо в открития филтър.
Непосредствено пред кутията е разположен карбураторът на Балкан МК50-3. Нарочно освободен от декоративни капаци, той е леснодостъпен за извършване на регулировки и почистване.
Предният и задният калник са изработени от стоманена ламарина, съответно профилирана. Предният калник е значително по-тесен и плитък, което позволява насрещният въздух добре да обдухва и охлажда главата и цилиндъра на двигателя.
Кормилото е от стоманена тръба, на двата края на която са набити пластмасови ръкохватки. Широчината му е съобразена с изискванията за леко и удобно кормуване. Към него се монтира и огледало за обратно виждане.
Мотопедът Балкан МК50-3 има инструментална кутия, разположена от лявата му страна симетрично на шумонамалителната кутия. Инструменталната кутия има достатъчен обем, за да побере комплекта инструменти и най-необходимите резервни части. Върху подседалищната тръба на рамата и задния калник се монтира малък багажник, на който може да се вози багаж до 10 kg.
С любов към българската техника!
От Сандъците – Sandacite!
Comment (1)
Тоя карбуратор на снимката не е оригиналния, първо се поставят немски карбуратори след това по тях се правят български. До МПС модела копията са к-12. След това до последно са копията к-17
П.П Първия мотопед е прототип 62ра а мотоциклвтите започват да се произвеждат в средата, дори в края на 57ма