Когато говорим за български усилватели, обикновено си представяме само изделията на КРТА - В. Търново - сериите "Студио" и "Респром". В "зората на демокрацията" обаче, се появиха и други производители, един от които беше предприятието "Оптед" - Пловдив. То имаше редица експерименти с производството на усилватели, но най-успешният и най масовият беше VIC 1250P. Касае се за усилвател за бита, с мощност от 2Х50 вата на товар осем ома и честотна лента 20-50 000 Hz. Транзисторно крайно стъпало, реализирано с чешки дарлингтонови транзистори KD 366 и KD 367. Предусилвателите са реализирани с малошумящи ОУ 5534. Усилвателят свири като западен среден клас, субективното усещане от звука е отлично. Това е така, ако всичко му е наред. За съжаление обаче, усилвателят е произвеждан в годините на "великото нямане" и производителят разчиташе на наследената от соца елементна база, която бързо се топеше и трябваше да се правят всякакви вариации, някои от които крайно неуспешни, в името на продължаване на производството. Така например, усилвателят се окомплектоваше и продаваше в два варианта - като завършено изделие и като набор /кит/. Отначало се стараеха върху качеството на завършеното изделие, след това напускаха сглобени китове като завършени усилватели, на които все нещо им куцаше и искаха доработка, за постигане на първоначално заложеното качество. А китовете, които трябваше да сглоби и оживи потребителят, бяха меко казано кошмарни! Там блъскаха потенциометри с каквито имат стойности, без да изменят схемотехниката съобразно тях, което кошмарно се отразяваше на тонкорекцията. Потребителят или трябваше да си преизчисли тонкоректора, или да си купи и монтира нови потенциометри. Потенциометърът "усилване" беше без средна точка за "лауднеса", което водеше до всякакви "творчески" решения, едно от друго по-калпави.
Разбира се, решението беше само едно - друг потенциометър със средна точка. Трансформаторите бяха два! Но не бързайте да се радвате - не за разделно захранване на двата канала. Свързваха последователно вторичните намотки, за да получат двуполярно напрежение за крайните стъпала! Входният комутатор беше реализиран с рид релета - само по себе си авангардно, но вгорчаващо живота решение, тъй като едно от релетата не беше монтирано, а просто подхвърлено в комплекта и не съответстваше на определеното му по платката място. Поради липса на всякаква инструкция за монтаж и оживяване и дори на схема, закупилият кита стигаше донякъде с монтажа и в един момент вече не можеше да се справи с толкова липса на логика и трябваше да утъпче пътека до "Оптед", където бавно и полека му разкриваха заложените к*р капани и "милостиво" му даваха възможност да се набута още за частите, без чиято смяна не можеше да се мине. Беше много "емоционална" процедура сглобяването на това усилвателче, майката му и тази на производителя бяха най-споменаваните роднини! Но пък, когато си отстранил всички пречки и оживил и настроил правилно усилвателя, удовлетворението нямаше край! Особено като го сравниш с някои от ширпотребаджийските усилвателчета - например бюджетните модели на Сони. Трепеше ги като маче в дувар! Разбира се, не говорим за големите култови модели.
Това е, което мога на прима виста да споделя за усилвателя. Сигурно по-късно ще се сетя и за други неща.
Снимката, която поствам, е от случаен сайт.
Много увлекателно и интересно написан материал! Прочетох го с крайно удоволствие! Наистина умееш да пишеш! Точно в такъв стил бяха издържани научнопопулярните книги отпреди 90-а г. и затова бяха и толкова четени (а някои и сега). Благодаря за четивото! Такива ресурси ни трябват!
1940 ==> 2010 | 1941 ==> 2011 | 1942 ==> 2012 | 1943 ==> 2013 | 1944 ==> 2014 | 1945 ==> 2015...
_________________
- МОИТЕ КОЛЕКЦИИ ==>
- ИЗТЕГЛИ БЕЗПЛАТНО СТАРОТЕХНИЧЕСКА ЛИТЕРАТУРА ==>
_________________
! ==> КУПУВАМ ВСЯКАКВИ Б Ъ Л Г А Р С К И ТЕЛЕВИЗОРИ И РАДИА <== !
_________________
Антон К. Оруш - за връзка с мен:
e-mail: deltichko@abv.bg
Skype: respromcho
GSM: 0896 625 803
lat. 42° 41'; lon. 23° 18'
DIN, МС/ТС, 1942
1000 Sofia, Bulgaria
Имал съм го този усилвател. Наистина е доста добър и за сегашните критерии - след смяната на няколко електролита с нови продължава да мачка наред. Добра схема и правилна концепция са избрали да копират за усилвателя, само са пропуснали бутона за прескачане на коректора. Има и защита за колоните при дефект, която работи и спасява колоните при дефект. Обаче идва един момент, в който като изгорят крайните транзистори, никъде ги няма не-ментета. Е, има ги, ама 4 броя струват повече от целия усилвател...
Изненадан съм от идването на момента на изгаряне на крайните стъпала - при всичките кривици на някои изпълнения, това е нетипично за този усилвател. Режимът на крайните стъпала е доста стабилен, радиаторите са с достатъчна площ и не прегряват. За да гръмнат крайните транзистори и на двата канала, трябва да е видял зверско претоварване. При това, той си има и токоограничаване за такива случаи. Но на всичко се намира цаката. Колкото до самите чешки крайни транзистори - вярно че вече са екзотика, но пък си имат пълни западни аналози - BDX 66 и BDX 67, в производство и с цена около 3.50 лв. Не са жълти стотинки, но не е и толкова много, че да демотивира човек да си поправи усилвателя.
Между другото, някои колеги се заблуждават от нетипичните стойности, които дават дарлингтоновите транзистори при замерване и прибързано ги обявяват за изгорели. Също така, производителят препоръчва да се положи слой силиконова паста както между транзистора, подложката и радиатора, така и между отделните алуминиеви елементи, изграждащи радиатора. Неспазването на това правило може да доведе до силно прегряване при по-високи мощности и свързаните с това негативни последици. Освен това, използват се керамични подложки, а не слюдени, така че монтажните болтове на транзисторите не се стягат с много голямо усилие, за да не спукат подложките, което в даден момент води до изпадане на парче от подложката и вероятност от опиране на транзистора в радиатора - т.е. на маса. Понякога може да се случи така, че човек, закупувайки този усилвател втора ръка, е попаднал на набор, сглобен от някой, който не е наясно с всички тези особености. Тогава наистина усилвателят неочаквано може да дефектира, дори и без екстремно отношение.
Дай ми тези не-ментета BDX 66 и 67, които трябва да са "C" варианта за да не пукат в този усилвател. 2Т7066С също стават. Ама при поставянето на различен от C или D, от който и да е транзистор, усилвателя рано или късно гърми. И не всичките са с по два захранващи трафа, някои си имат по един захранващ. Имам си представа от ремонт и конструиране на аудио усилватели и всякаква аналогова техника.
А някой да има схемата на тоя усилвател?
Пишете на vasko_vl@abv.bg - той може да я има.
1940 ==> 2010 | 1941 ==> 2011 | 1942 ==> 2012 | 1943 ==> 2013 | 1944 ==> 2014 | 1945 ==> 2015...
_________________
- МОИТЕ КОЛЕКЦИИ ==>
- ИЗТЕГЛИ БЕЗПЛАТНО СТАРОТЕХНИЧЕСКА ЛИТЕРАТУРА ==>
_________________
! ==> КУПУВАМ ВСЯКАКВИ Б Ъ Л Г А Р С К И ТЕЛЕВИЗОРИ И РАДИА <== !
_________________
Антон К. Оруш - за връзка с мен:
e-mail: deltichko@abv.bg
Skype: respromcho
GSM: 0896 625 803
lat. 42° 41'; lon. 23° 18'
DIN, МС/ТС, 1942
1000 Sofia, Bulgaria
Усилвателите ги получавахме от Пловдив във вид на кит. Зглобявах ме ги в ИРЕТ. Лично имам такъв с крайни ТIP 142/147 -модификация. Схемата скоро я сканирах и я изпратих на ваш колега.
Най-после се намери и схемата на този прословут усилвател - http://www.sandacite.bg/%D0%B1%D1%8A%D0 ... %BC%D0%B0/
1940 ==> 2010 | 1941 ==> 2011 | 1942 ==> 2012 | 1943 ==> 2013 | 1944 ==> 2014 | 1945 ==> 2015...
_________________
- МОИТЕ КОЛЕКЦИИ ==>
- ИЗТЕГЛИ БЕЗПЛАТНО СТАРОТЕХНИЧЕСКА ЛИТЕРАТУРА ==>
_________________
! ==> КУПУВАМ ВСЯКАКВИ Б Ъ Л Г А Р С К И ТЕЛЕВИЗОРИ И РАДИА <== !
_________________
Антон К. Оруш - за връзка с мен:
e-mail: deltichko@abv.bg
Skype: respromcho
GSM: 0896 625 803
lat. 42° 41'; lon. 23° 18'
DIN, МС/ТС, 1942
1000 Sofia, Bulgaria
Виждал съм усилвателя сглобен и като комплект за сглобяване в магазина на Викиват на моста на Марица , затова си мислех че те са организирали производството му . Подобна схема с две токови огледала на входа имаше навремето в Млад конструктор , с нея съм се занимавал и действително даваше добри резултати .
Дай ми тези не-ментета BDX 66 и 67, които трябва да са "C" варианта за да не пукат в този усилвател. 2Т7066С също стават. Ама при поставянето на различен от C или D, от който и да е транзистор, усилвателя рано или късно гърми. И не всичките са с по два захранващи трафа, някои си имат по един захранващ. Имам си представа от ремонт и конструиране на аудио усилватели и всякаква аналогова техника.
Имам BDX буква "C" - внесени от Холандия (през 80те, и много спешъл - над ориджинала)
монтирани на такива и други
не искат и да чуят за дефектиране
Дай ми тези не-ментета BDX 66 и 67, които трябва да са "C" варианта за да не пукат в този усилвател. 2Т7066С също стават. Ама при поставянето на различен от C или D, от който и да е транзистор, усилвателя рано или късно гърми. И не всичките са с по два захранващи трафа, някои си имат по един захранващ. Имам си представа от ремонт и конструиране на аудио усилватели и всякаква аналогова техника.
Имам BDX буква "C" - внесени от Холандия (през 80те, и много спешъл - над ориджинала)
монтирани на такива и други
не искат и да чуят за дефектиране
Имам го същия усилвател vic1250p от половин година някъде, претърпя ремонти преди да почна да го слушам щото не беше с оригиналните транзистори и нямаше високите честоти. Кондензаторите са му сменени с по мощни 10 000 uF на Кендеил, досега не го бях издувал че не се е налагало и съм в апартамент, обаче на нова година си викам ще го пробвам.
Един приятел донесе неговия Pioneer SA-7500.
Е за негово и за мое учудване бългската сила го надсвири, утрепах го прехваления Pioneer с обявена мощност 2×70w/4 ома. И двете стъпала са пускани на едни и същи тонколони и с един и същ източник на сигнал. Теглото на Pioneer-a е над 10кг а vic1250p е долу горе колкото студио усилвател, да не говорим че е и доста по нисък. Само едно не схващам, защо предпазителите на vic1250p отзад са 1А а на студио усилвател са 1,6А а действително е доста по мощен.
Това което не харесвам в усилвателя е че не помни входа на селектора и че не мога да намера нови реленца за изходите.
Усилвателя има защита за тонколоните, пробван е и защитата работи, изгоря транзистор и релето веднага изключи.
Надявам се да се включат и други с такъв усилвател и да споделят дали са правили подобрения.
Поздрави колеги
Ето снимки под капака. Машината е със сменени кондензатори и транзистори.
С двата трафа е, виждал съм само с един вътре. Оригинално захранващите са 4700 мф, сега е с 10 000мф, нагласени са токовете на покой.
Не знам какви ватове вади, но майстора каза около 70/80w на 4 ома. Връзвах му 80 ватови колони /4 ома и се опитва да ги изплюе. Единствено е хубаво да се сменят реленцата че някои път не включват ама не виждам откъде ще се намерят точно такива...