Теодосий Кардалев

[1936] Първите български трамваи ДТО

[1936] Първите български трамваи ДТО

Първите български трамваи ДТО
Първите български трамваи ДТО

Както знаем, трамвайният транспорт е един от най-старите видове обществен превоз в българските градове. Този факт е отразен достатъчно добре както в литературата (напр. някои разкази на Иван Вазов), така и в пресата. Но тъй както сме сайт за история на българската техника, защо да не си дойдем на темата и да не отбележим, че още по царско време в българските градове са се движели и български трамваи? :)

Ето как започва историята. През 1931 г. в София под ръководството на инж. Теодосий Кардалев започва производство на първите български трамвайни ремаркета, при които се използва здрава ходова част от вече бракувани мотриси. Тези ремаркета са известни като „Кардалевите ремаркета“.

Теодосий Кардалев
Теодосий Кардалев

През 1936 г. са произведени и първите български трамвайни мотриси с марката „ДТО“ (по името на Дирекцията на трамваите и осветлението в Столичната община). При производството им са използвани стари шасита, като всички останали елементи са подменяни с нови.

Българските трамваи
Българските трамваи

През 1934 г. на територията на днешния столичен район Красно село е изградено първото голямо трамвайно депо. В него през 1951 г. е създаден и завод за производство на трамвайни мотриси, наследник на създадената от инж. Теодосий Кардалев техническа работилница на ДТО.

Български трамваи
Български трамваи

Както е видно и от по-горните снимки, те се движат из софийските улици и доста след 1944 г. По-късно – в началото  на 50-те идва и времето на първите български трамваи, произведени при новата власт. Те носят названия като ,,Република“, ,,Космонавти“ и ,,Комсомолци“. За тях ще ви разкажем в друга публикация. :)

Share this post

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *