Труд и почивка на шофьорите през социализма
В Сандъците – Sandacite разглеждаме условията на труд и почивка на шофьорите през 1950-те години.
Със създаването на общодържавната система от предприятия за автомобилни превози в края на 40-те и началото на 50-те години, в организацията на труда и почивката на шофьорите са залегнали принципите на т.н. социалистичека организация на труда. Както говорят програмните документи от онова време, ,,тя осигурява непрекъснато увеличаване на производителността на труда, укрепване на трудовата дисциплина и снижаване себестойността на превозите, като с това повишава материалното и културното равнище на шофьора и подобрява условията на труда му“.
В организацията на труда на шофьора през средата на 50-те г. са залегнали следните основни положения:
- За шофьорите на всички видове автомобили е установена 8-часова работа при дневно работно време (от 5 до 22 часа включително — през летния сезон, и от б до 22 часа — през зимния сезон) и 6-часова работа при нощно работно време (от 22 до 5, респективно до б часа).
- Работните смени биват дневни, нощни и смесени.
Продължителността на работното време при смесената смяна се определя в зависимост от броя на нощните часове.
Смяна с 4 и повече часове нощен труд се счита за нощна и трае 6 часа; при по-малко от 4 нощни часове -г- за дневна и трае 8 часа.
- Поради естеството на работата твърдата 8-часова норма през работния ден (смяна) на шофьора не винаги може да се спази. Затова работното време на шофьора може да се определя и отчита и месечно.
При месечното определяне и отчитане на работното време месечната норма работно време в часове се намира за всеки календарен месец поотделно. За целта работните дни през месеца се умножават по средната дневна норма (8 работни часа).
Полученият общ брой работни часове следва да се намали с броя на часовете, получен при умножаване броя на предпочивните и предпразничните дни за месеца (по 2 часа). Така например ако за месец май от 31 дни 25 са работни, месечната норма ще бъде 25 X 8 = 200 часа, намалена с 8 часа (4 съботни дни по 2 часа), или 192 часа.
При работа по месечна норма продължителността на някои работни смени може да достигне най-много до 12 часа за сметка на други с по-малко от 8 работни часа, така че да не се надхвърли общата месечна норма на работното време.
От този начин на определяне и отчитане работното време се изключват шофьорите с ненормиран работен ден.
- При определяне месечната норма на работното време на шофьора не се прави разлика между дневен и нощен д-руд (по отношение на неговата продължителност). За изработените нощни часове шофьорът получава допълнително възнаграждение.
Когато работната смяна е смесена (включва и дневни, и нощни часове), нощните часове се превръщат в дневни, като 6 нощни часа се приравняват на 8 дневни.
- За да се организира правилно трудът и за да се спазват работното време и почивките на шофьорите, в автомобилните предприятия се изработват графици за работата на шофьорите. Чрез тях се определят работното време, междусменните и седмичните почивки на шофьорите.
Графиците се изработват в съгласие с профсъюзния комитет за определен срок от време, но не по-малък от един месец, и се одобряват от висшестоящата организация. Изменението на графиците без наложителни причини е забранено.
- Ако при работа на месечна норма по независещи от шофьора причини се яви прекъсване в работата му, за да се приеме, че има прекъсване на работата, то трябва да е повече от 1 час. Прекъсванията не могат да бъдат повече от две на ден (без обедната почивка). Обедната почивка не се включва в работното време, но когато трае повече от 1 час, се приема за прекъсване на работното време.
- При работата на шофьора е въведено и се отчита така нареченото нулево време.
За нулево време се приема:
а) времето, употребено от шофьора за отиване от местослуженето до пункта, в който ще поеме автомобила си, или за връщане от пункта до местослуженето си;
б) стоенето на шофьора в резерв; това време обаче не може да бъде повече от 12 часа денонощно;
в) времето за прекъсванията през време на работата, ако отделното прекъсване е било най-малко един час. През работния ден могат да се отчитат за нулево време до 3 прекъсвания;
г) времето, престояно от автомобила в повече от определения за товарене и разтоварване нормен престой в товарния или разтоварния пункт;
д) времето от освобождаването на шофьора до повторното му явяване (когато заминаването на автомобила се отложи за повече от 4 часа и шофьорът се освободи);
е) престоят на шофьора в товарния или разтоварния пункт, като се извади от него времето, признато за работно, ако в съответния пункт не е имало почивна стая, обзаведена с легла.
- В зависимост от условията за работа и необходимостта от по-пълното използване на автомобилния парк е въведена частично двойна („на звена“), пълна двойна и тройна езда на автомобилите.
При частично двойната („на звена“) езда на два автомобила се прикрепят трима шофьори. Автомобилите се зачисляват поотделно на двама от шофьорите (звеното). На третия шофьор се зачисляват и двата автомобила. При двойната езда на един автомобил се назначават двама солидарно отговорни шофьори, а при тройната езда — трима шофьори.
При сменна работа с автомобилите се дава възможност на шофьорите сами да си подбират сменниците с оглед да се постига разбирателство, взаимопомощ и съгласуваност в работата им. По този начин се осигурява правилната техническа експлоатация на автомобилите, повишава се тяхната производителност и се разпределя по-добре работното време на шофьорите.
Когато е необходимо да се въведе работа на смени, особено при превоз на по-дребни товари и на по-къси превозни разстояния, най-целесъобразно е да се приеме частично двойната езда, защото при нея работното време и почивките на шофьорите се разпределят най-добре при редовна ежедневна работа и на двата автомобила. В този случай работното време на сменните шофьори се определя на 12 часа на ден, като през всеки два дни третият се дава за почивка.
- За да може да се проследява и контролира всеки момент извършената работа от отделните шофьори в предприятията, възприето е да се попълва специално табло.
Таблото дава възможност да се разпределят правилно ежедневните наряди за работата на шофьорите, като се изправят навреме отклоненията в повече или в по-малко.
- В края на всеки месец всяко автомобилно предприятие трябва да изготви писмен анализ за времето, през което са работили шофьорите, и да набелязва мероприятия за подобряване на работата.
Литepaтypa: Гaчeв, Бopиc, M. Жeĸoв. Eĸcплoaтaция, oбcлyжвaнe и peмoнт нa aвтoмoбилa. Coфия, Meдицинa и физĸyлтypa, 1957. Cyвaнджиeв, E, Mилaн Cпacoв. Бeзaвapийнa paбoтa пpи eĸcплoaтaция нa aвтoмoбилa. Coфия, Meдицинa и физĸyлтypa, 1959. Гaчeв, Бopиc. Πoпътни нeизпpaвнocти и пoвpeди нa aвтoмoбилa и oтcтpaнявaнeтo им. Coфия, Meдицинa и физĸyлтypa, 1959.
Вашият коментар