Ето го Първия български тролейбус ТБ-51 от 1951 г.!
Разгледайте Първия български тролейбус ТБ-51 в Sandacite.BG!
Нека започнем от началото – защо започва производството на тролейбуси в България? Отговорът е лесен – защото има нужда от повече превозни средства заради нарастващия пътникопоток в уголемяващите се градове. Политическата и икономическата ситуация в страната по това време също оказват голямо влияние. Ако първите внесени в България (през 1941 г.) тролейбуси са от германския производител MAN, то през 1948 г. е сключен нов договор, вече със СССР. Той предвжда вноса на съветски тролейбуси от модела МТБ-82 (1946 г.), произвеждан в Авиационный завод № 82 имени Урицкого в град Тушино. Не след дълго се ражда идеята за производство и на български тролейбуси, като за най-подхоящо място е определен Трамвайният завод ,,6 септември“. Именно там през 1950 г. се ражда и ТБ-51 – първият български тролейбус – който е много силно заимстван от внесения МТБ-82. На прототипа е присвоен инвентарен номер 131 и именно него виждате на първата снимка – момент на празнична екзалтация, потеглянето на първия построен в България тролейбус! ! По това време никоя от балканските страни не произвежда свое превозно средство от този вид, затова ТБ-51 става първият тролейбус в нашия географски регион. С това пътят пред нашето тролейбусостроене е окончателно открит.
Да се качим в превозното средство. Седящите места са същият брой като в съветския образец – 39 – а правостоящите 26. (За сравнение – при MAN-овете от 1941 местата са 28 за седящи и едва 16 за правостоящи пътници.) Материалът за облицовката на стените и тавана на ТБ-51 е същият, който заводът използва и при трамвайните мотриси и ремаркета ,,Република‘‘ – шперплат с ясенов фурнир. Той се обработва с поропълнител, а след това се байцва, за да се постигне цвят, близък до този на дъба. За тапициране на седалките в салона първоначално се използва кожа свински бокс, а по-късно – черна изкуствена кожа тип “Бланк”, внасяна от странство.
Тук виждаме тролейбуса да се движи по култовата линия № 1, а кадъра е от филма ,,Специалист по всичко“ от 1962 г. Надписът отпред гласи: ,,Колата работи без кондуктор – на самообслужване“. Тази практика, въведена през 1961 г., облагодетелства гратисчиите, но въпреки това от 60-те г. нататък в софийския градски транспорт няма кондуктори, които да продават билети.
Интересно е да кажем, че първоначално МТБ-тата и ТБ-тата са произвеждани без макари за контактните прътове на гърба (към кабело-контактната мрежа), но след време им се слагат тук, в България – защото без тях прътовете се откачват изключително много.
През 1956 г. е открит тролейбусният транспорт в Пловдив (окончателно закрит през 2013), а първите тролейбуси, зачислени в автопарка на града, са 15 броя ТБ-та. Пловдивската партида има малки разлики в сравнение със софийската. Така например, страничните горни неотварящи се прозорци стават по-големи, а от предницата изчезват двата малки отвора между фаровете:
Освен това, пловдивската партида е с по-малки инвентарни номера.
Ето таблица на произведените в завода бройки по години, работили в градския транспорт на столицата:
ТБ-51 (131 – 136):
Инв. № Построен Брак:
131 1950 197х
132 1951 197х
133 1951 197х
134 1951 197х
135 1951 197х
136 1951 197х
Общо: 6 броя
ТБ-52 (137 – 146):
Инв. № Построен Брак:
137 1952 197х
138 1952 197х
139 1952 197х
140 1952 197х
141 1952 197х
142 1952 197х
143 1952 197х
144 1952 197х
145 1952 197х
146 1952 197х
Общо: 10 броя
ТБ-53 (147 – 151);
Инв. № Построен Брак:
147 1953 197х
148 1953 197х
149 1953 197х
150 1953 197х
151 1953 197х
Общо: 5 броя
ТБ-54 (152 – 162):
Инв. № Построен Брак:
152 1954 197х
153 1954 197х
154 1954 197х
155 1954 197х
156 1954 197х
157 1954 197х
158 1954 197х
159 1954 197х
160 1954 197х
161 1954 197х
162 1954 197х
Общо: 11 броя
Да отбележим също така, че означенията ТБ-52, -53 и -54 най-вероятно означават годината на производство на превозното средство, но не маркират разлика в моделите – забележима такава се явява едва в ТБ-55. Поне така изглежда, когато гледаме книги, защото напр. в ,,Електрически транспорт“ (1964 г.) е описан моделът ТБ-55 и в скоби е даден съветският образец МТБ-82, но не и ТБ-тата преди -55, а през 1964 те вече имат доволно разпространение.
Тук виждаме една снимка на ТБ-51 из пловдивските улици:
Ето и още една негова снимка от германска картичка:
От всички тези тролейбуси до момента има оцелял само един-едничък, при това в лошо състояние, но все още позволяващо реставрация, ако някой се заеме сериозно с това.
А ето пък откъде идват започват българските трамваи…
Автори: Антон Оруш, Александър Свиларов
Вашият коментар