Български автомобил от 1952 г.

Български автомобил с витло от 1952 г.

В Sandacite.BG открихме този тайнствен български автомобил с витло от 1952 г.!

Български автомобил от 1952 г.
Български автомобил от 1952 г.

Снимка: ФБ група Из миналото и настоящето на град Монтана и областта

Вижте на снимката! Виждали ли сте някога такъв ,,витломобил“? :) Фотографията е правена в Михайловград, дн. Монтана, на 1 май 1952 г. РКС означава Районен кооперативен съюз. Превозното средство е направено в неговата работилница.

Конструкторите на колата са двама – Симеон Алексиев и Славчо Царски. Използвани са самолетно витло за задвижване на автомобила напред. Може би за идеята е помогнал бившият царски летец Богдан Илиев, но точно това е само хипотеза. Двигателят е трицилиндров. По това време Алексиев работи като автомонтьор в РКС. През свободното си време той собственоръчно конструира и изработва този звездообразен двигател от самолетен тип, който може да се употребява по различни начини. Помага му приятелят му Славчо Царски. Ето двигателя:

Български самолетен двигател
Български самолетен двигател

Снимка: Ауто Билд

На волана на снимката виждаме и двамата проектанти – Симеон Алексиев, а до него е Царски.

Симеон изработва автомобилно шаси с тръбна рама, което има колела, окачване и кормилен механизъм от Фолксваген, а в задната му част монтира звездообразния двигател с витлото.  Изпитанията са проведени по бул. Георги Димитров (сега Трети март) по посока към Лом – към казармата.

Ето и какво се знае за краха на колата, настъпил през есента на 1953 г. Двамата конструктори са изкарали автомобила почти извън града, по широко главно шосе, за да се опитат да достигнат максималната скорост. Стойката на двигателя не е била достатъчно здраво закрепена за каросерията, не е издържала на тягата от витлото и двигателят е климнал напред, при което витлото срязва главите на двамата конструктори. Трагична последица от факта, че двигателят не е бил обезопасен – около витлото не е имало предпазна клетка.

Ако узнаете още нещо за този автомобил, кажете ни! :) Излиза, че той е по-стар от сочения за пръв български автомобил Балкан 1200 от 1960 г. И интересно – защо на предницата на показания по-горе автомобил е закачено китайското знаме?

[1960] Първият български автомобил Балкан 1200

Share this post

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *