Статии – Стара техника

Български компютър полетя в Космоса

Български компютър полетя в Космоса

Български компютър полетя в Космоса

Както знаем, от 7 до 17 юни 1988 г. българският космонавт Александър Александров излита на борда на съветския космически кораб Союз ТМ-5 заедно с командира на полета Анатолий Соловьов и бординженерa Виктор Савиних. Интересно е да се знае, че заедно с Александър Александров (той е и вторият български космонавт) излита и успешно изпълнява задачата си първият български компютър, работил в Космоса – представител на фамилията компютри МИК 16. Негови създатели са старшият научен сътрудник Николай Илиев от Института по техническа кибернетика и роботика (ИТКР) и професор Димитър Мишев от Централната лабо­ратория за космически изследвания (ЦЛКИ) при Българската академия на науките. В основата на проекта е залегнала фамилията индуст­риални компютри, разработена в ИТКР, а надстройката е дело на специалистите от ЦЛКИ.

Днес в Сандъците ще Ви запознаем по-подробно с първия български космически компютър.

През първата половина на 80-те години години персоналните ком­пютри от типа IBM PC/XT вече са се наложили като световен стандарт. Затова при създа­ването на фамилията про­фесионални компютри МИК /Модулни индустриални компютри/ 16 в Института по техническа кибернетика и роботика са формулира­ни следните изисквания:

  • пълна програмна съв­местимост с IBM PC/XT,
  • надеждна работа след транспорт и при промиш­лени условия,
  • конструктивна и ло­гическа съвместимост с по-старата модулна фа­милия – МИК 68, гъвкавост по отноше­ние на евентуалните раз­ширения и бъдещото раз­витие на системата.
МИК 16

МОДУЛНА СТРУКТУРА

Разработена е фами­лия модули МИК 16, позво­ляваща изграждането на раз­лични програмно съвместими с IBM PC/XT компютри. Модулите са изпълнени двоен и в единичен европейс­ки формат. Помежду си се свързват чрез пасивна дънна платка с две успоредни ма­гистрали, логически съвмес­тими с IBM PC. Магис­тралите се поддържат от процесорния модул на ком­пютъра, като системната е изведена на съединителя ХВ, а периферната – на съеди­нителя ХА. Използвани са индиректни съединители от европейски тип DIN 41612.

Всички модули, разра­ботени в двоен формат (с изключение на процесорния), се включват само със съеди­нителите ХВ, а разработените в единичен формат могат да бъдат включени към едната от двете магистрали (виж фигура 3). Това е възможно, тъй като всеки модул в едини­чен формат генерира допъл­нителния сигнал за управле­ние на буферите за данни CARDSEL, който се използва в периферната магистрала ХА.

Избраната модулна струк­тура напълно удовлетворява изискванията за надеждна работа в промишлени усло­вия. Модулите могат да бъдат монтирани в касета и да се  изолират от околната среда по подходящ за случая начин. Те са конструктивно съвместими с по-старата фамилия модули МИК 68 и могат лесно да се съчетават с тях чрез един преходник (фиг. 4).

Всички модули МИК 16 са разработени в двуслойна тех­нология, като 64-те пера на европейския съединител са заети напълно от магистра­лата на МИК 16, която е осембитова, понеже е използ­ван микропроцесорът 8088 (като в IBM PC). При бъдещо преминаване към шестнаде- сетбитова магистрала(като в IBM PC/AT) процесорният модул на МИК 16 може да се замени с нов, като допълни­телните пера на магистралата се изведат на европейски съединител от същия тип, но с 96 пера. По този начин разработените периферни модули от фамилията МИК 16 ще могат да се използват и в бъдеще.

МОДУЛИ НА МИК 16

МИК PC 188Т

Модулът „Процесор“ МИК PC 188Т управлява магистралите на МИК 16. Той съдържа следните по-важни компоненти:

  • процесор и копроцесор (поставя се на платката по желание на клиента) с допълнителни логически схеми, необходими за правилно функциониране;
  • пром;
  • входно-изходен периферен адаптор със свързана към него клавиатура и схема за четене на ключетата, определящи вида на системата;
  • контролер за пряк достъп до паметта;
  • арбитрираща логика;
  • схема за програмируемо въвеждане на цикли на задържане на процесора;
  • контролер за управление на прекъсванията;
  • таймер;
  • интерфейс към магистралите на МИК 16.
Компютър МИК 16 

Платката е с двоен европейски формат и се свързва към системната и периферната магистрали на МИК 16 чрез два съединителя с по 64 пера, евростандарт. Захранва се с постоянно напрежение + 5 V от системната или периферната магистрала и консумира не повече от 1А ток.

На лицевия панел са изведени ключетата за конфигуриране на системата, съединител за клавиатура, бутон за RESET и ключе за превключване на 4,77 или 8 MHz.

Двете магистрали на МИК 16Т са напълно логически съвместими с магистралата, използвана в IBM PC/XT, като сигналите са изведени на съединители от европейски тип с 64 пера. Двете магистрали се различават по това, че на съединител X А се използва един допълнителен сигнал CARDSEL за управление на допълнителния буфер за данни на процесорната платка към периферната магистрала.

МИК PC 254M

Модулът “Комбинирана памет 640 Кбайта“  М е предназначен за свързване към системната магистрала МИК 16 – ТУРБО На него са разположени:

  • оперативна памет с капацитет до 640 Кбайта;
  • два серийни интерфейса RS 232С;
  • един паралелен интерфейс от тип Centronics;
  • CMOS часовник календар ММ
  • логическа схема за следене на захранващото напрежение;
  • три съединителя за допълнително разширение на паметта.
Български компютър 

МИК PC 255М

Модулът „Многофункционален разширител“ МИК PC 257 е оперативна рам със странична организация и съдържа осем банки памет с общ капацитет в зависимост от типа на използваните интегрални схеми (64Кбита х 1 или 256 Кбита х 1) между 512 Кбайта и 2 Мбайта. Платката разширява оперативната памет на персоналния компютър над 640 Кбайта. При проектирането е предвидена възможността за едновременно включване и използване на две,три или четири платки така, че общият капацитет на разширената оперативна памет да достигне съответно до 4, 6 или 8 Мбайта. Платката може да се използва и от стартов адрес 40000Н, като в този случай част от паметта за разширение допълва стандартната оперативна памет до 640 Кбайта, а останалата част служи като странично адресируема. Възможно е и използуването на платката от стартов адрес 400000Н като динамична рам с капацитет 512 Кбайта, което от своя страна изключва възможността тя да послужи за странично разширение на стандартната оперативна памет.

МИК PC 311 – Модулът “Контролери за гъвкави магнитни дискове и твърди дискове тип уинчестър” МИК PC 311 може да управлява едновременно до две флопи­дискови устройства с обем 360 Кбайта и до два твърди диска с обем от 5 до 33 Мбайта. Типът на съответния уинчестер диск (брой глави и цилиндри) се избира за двата диска поотделно чрез ключета на платката. Контролерите работят под управлението на MS DOS или PC DOS версии  над 2.0. Контролерът работи и в split режим, при който един твърд диск се разделя еквивалентно на два логически, работещи като самостоятелни устройства под управлението на ДОС. От страна на твърдия диск контролерът работи по интерфейс ST506, със скорост на обмен 5 Мбайта, сек. Съдържа собствена форматираща програма.

 

БИБЛИОГРАФИЯ:

сп. Компютър за Вас 7-8-1988

10 години космически проект „Шипка“ : Сб. с докл. – юбил. науч. сес., София, юни, 1998 / Ред. кол. Н. Георгиев – глав. ред. и др. – София : Инст. за косм. изследвания, 1999 ([София : Брайлова печ.]). – 376 с. : с табл., сх., ил. ; 23 см

Първият български монитор ВКП 170

ВКП 170 е мониторът на легендарния ИМКО 2. Вижте го в Сандъците – Sandacite :)

Български монитор ВКП 170

Мониторът ВКП 170 е произвеждан от Слаботоковия завод Климент Ворошилов в София. Това е първият  български компютърен монитор. Съкращението ВКП означава ,,видеоконтролен приемник“. В интерес на истината, преди него има един друг монитор, наречен ВКП 100 – лампов и тежащ 32 кг, но той за компютри не е използван, а за видеонаблюдение. ВКП 170 обаче си е компютърна джаджа и затова го наричаме ,,първият български монитор“. По-надолу успоредно с техническите му характеристики, ще виждате и реални негови снимки от нашата колекция. :) Както ще се убедите от тях, кутията е същата, но някои елементи са остранени (орязани), за да се получи от телевизора монитор. :D

Освен за комплектуване към втория български персонален компютър ИМКО 2, дисплейният монитор ВКП 170 е предназначен и за наблю­дение на видеоинформация, предавана по кабел от тeлевизионна камера или от други източници. Има диагонал на екрана 31 см. Схемата му е актуална за времето си. ной представлява модифициран вариант на популярния преносим телевизор София`31:

Български телевизор София 31 + схема и упътване

Технически данни:

Стандарт: 625 реда, 50 полукадъра

Редова честота: 15625 Hz

Входен видеосигнал: 1 Vpp, положителен поляритет

Разрешаваща способност: над 500 линии

Диагонал на екрана: 31 см

Различими полутонови градации: 7

Геометрични изкривявания: по-малко от 3 %

Захранване: 220V, 50 Hz

Консумирана мощност: по-малка от 35 W

Работна температура: от 10° до 35° С

Български монитор ВКП 170

Схемата на монитора е изградена на следните бло­кове:

ВИДЕОУСИЛВАТЕЛ

Видеоусилвателят на монитора ВКП 170  усилва комплектния телевизио­нен сигнал, постъпващ на входа до необходимото за модулация на кинескопа ниво. Изпълнен е на тран­зистори Т 101, Т 102, Т 103, Т 104, Т 105, Т 106. В стъпалото на Т 102, посредством диод се възстано­вява постоянната съставна. Усиленият от крайното стъпало сигнал с отрицателна полярност и размах 55 ± 5 V се подава на катода на кинескопа. С по­тенциометъра R 605 (регулатор „контраст“) се регу­лира размаха на видеосигнала. Стъпалото Т106 усилва синхронмпулсите от КТС.

Български монитор ВКП 170

СИНХРОНИЗИРАН ЗАДАВАЩ ГЕНЕРАТОР

Мониторът ВКП 170 е изпълнен на линейната интегрална схема ТВА 920 (ИС 201), съдържаща следните схеми:

  • амплитуден отделител
  • отделител на смущаващите импулси
  • схема на изменение времеконстантата и стръм- ността на характеристиката
  • схема за сравняване фазите на синхронмпулсите и колебанията на задаващия генератор
  • схема за сравняване времеимпулсите на обрат­ния ход и хоризонталните гасящи импулси
  • задаващ генератор за хоризонтално отклонение
  • формиращо стъпало
  • изходно стъпало
Монитор ВКП ИМКО

Усиленият от видеоусилвателя т. в. сигнал се подава на амплитудния отделител. На извод 7 на интегралната схема се получават синхроимпулси за задаващия генератор за вертикално отклонение, а на извод 2 — за драйверното стъпало за хоризон­тално отклонение. За фазосравняващото стъпало е необходим импулс от обратния ход на хоризонтал­ната развивка — 50 V , който се подава на издод 5 на ИС.

КАДРОВА РАЗВИВКА

Кадровата развивка на монитора ВКП 170 се осъществява с ИС 210—ТДА 1170, съдържаща генератор за ВО, стъпало за пилообразно напреже­ние и краен мощен усилвател. Напрежението от усил­вателя постъпва на вертикалната отклонителна бобина и създава там пилообразен ток с кадрова честота, линейността на който се регулира с R 209, а ампли­тудата — с R 204 (вертикален размер на растера).

Български монитор ВКП 170

РЕДОВА РАЗВИВКА

Включва задаващ генератор и фазосравняващо устройство (ТВА 920), драйверно стъпало, изпъл­нено на транзистор 2Т 6551, работещ като усилвател в ключов режим и крайно стъпало — източник на линейно изменящ се ток, на транзистор КТ 802 А. Линейността на отклонителния ток се регулира с помощта на линеаризиращата бобина РЛ 401. Пилообразният ток с редова честота се подава през регу­латора за хоризонтален размер на редовата отклонителна бобина. Крайното стъпало за редова развивка захранва трансформатора за ХО.

ЗАХРАНВАЩ БЛОК

ЗБ на монитора ВКП 170 разделителен мрежов трансформатор, вторичната намотка на който е натоварена с мостов диоден изправител. Изправеното и филтрирано на­прежение се подава на ИС 401 — МАА 723 и тран­зисторите Т 401 и Т 601, Захранва видеоусилвателя, синхронизирания задаващ генератор и отоплението на кинескопа. Посредством Кл 703, разположен на задната плоча, става превключването на мрежовото напрежение и напрежението от акумулатор.

КИНЕСКОП

Кинескопът е с диагонал на екрана 31 см и от­клонение 110°. Напреженията за електродите се получават от ТХО. Напрежението на модулиращия електрод (—35V до —70V) се регулира с регулатор „яркост“. Напрежението на ускоряващия електрод е 250 V, а на фокусиращия се изменя от 0 до 350 V с R 606. Високото напрежение на кинескопа е 11 kV.

ИМКО 2 – вторият български компютър

Eдин материал на Сандъците – Sandacite.

 

Българският контрол на достъпа

Българският контрол на достъпа

Българският контрол на достъпа

И друг път на страниците на Сандъците – Sandacite сме Ви запознавали с интересни български изделия, обединени под названието устройства за автоматизация на труда. В случая с ДСО ИЗОТ те представляват произведения на изчислителната техника.

Настоящата публикация прави една ,,снимка“ на най-новите произведени електронни устройства в рамките на ИЗОТ към момента на отбелязването на 1300-годишнината на Българската държава – 1981 г. Между другите неща, тук ще научите и за българската система за контрол на достъпа, разработена точно тогава. Тя дори е била въведена на някои места!

,,В съответствие със световните тенден­ции на развитието на изчислителната техника и в България се разгръща широка про­грама за усвояване на микропроцесорната техника. Трябва да се започне с факта, че разработена и внедрена в редовно производство българската микропроцесорна фамилия СМ-600, която включва микропроцесор, големи интегрални схеми за различни типове интерфейс и памети, Българският компютър ИЗОТ0220, разработен за целите на про­ектирането на микропроцесорни системи, е снабден с развито програмно осигуря­ване (софтуер): асемблер, редактор, дискова опера­ционна система, макроасемблер, интер­претатор на алгоритмичния език БЕЙСИК и транслатор на езика ФОРТРАН. Ако някой програмист желае да работи с него, той разполага и с крос-програмно осигуряване, което се осъществява на бъл­гарските електронно-изчислителни маши­ни ЕС-1020 и ЕС-1022, Това осигуряване съдържа симулатор, крос-асемблер и транслатор на езика МПЛ/600.

Процесор CM600

През 1981 г. в производство се намира и серията отпроцесорни модули — градивна база за потребителските микропроцесор­ни системи. Такава система за управленческа дейност е бюрокомпютърът ИЗОТ-0250. Той е предназначен за съ­биране и първична обработка на иконо­мическа информация. Чрез използване на разработените пакети приложни програми с ИЗОТ-0250 могат да се изградят сис­теми за автоматизиране на обработката на информация в промишлени предприя­тия, АПК, търговски организации и др. Наличието на проблемно-ориентирания входен език FAL позволява лесно и удобно обслужване на машината. Входните данни и получените резултати се записват върху гъвкав магнитен диск и могат да се съ­храняват и използуват неограничено дълго време. Гъвкавият магнитен диск прилича на гъвкава грамофонна плоча, но върху него могат да се запишат до 300 000 знака! Това а 8-инчов флопи диск, същият като ето ТЕЗИ.

ИЗОТ 0250

За автоматизация на машинописния труд са създадени т, нар. текстообработ­ващи машини. Българската текстообра­ботваща машина ИЗОТ-1002С е една от първите микропроцесорни системи от този клас в Източния блок. Въвеждане и отпечатване на текстове на латиница и кирилица, изписване на текста върху екран, възможност за всякакви ко­рекции (изтриване, вмъкване, размества­не, автоматично пренасяне на думи) — това са само няколко щрихи от техниче­ския портрет на тази машина. Докумен­тите се записват на гъвкав магнитен диск и могат да се редактират и отпечатват многократно.

ИЗОТ 1002С

Друга област, в която с успех се при­лагат микропроцесорните системи, са пропускните системи. Чрез тях става въз­можен ефективният контрол на присъс­твието на личния състав в дадено пред­приятие. Българската пропускна система ИЗОТ-1001С е изградена на основата на микропроцесорната фамилия 600. Тя се състои от централно устройство с пул­тове с четящи устройства на магнитни карти. Всеки служител има собствена кар­та, върху която, наред със снимката и дан­ните му, е записан по магнитен способ и неговият номер. При всяко преминаване през входа (влизане или излизане) в па­метта на централното устройство се прави баланс на времето на този служи­тел, Системата позволява осъществява­нето на „плаващо“ работно време с па­раметри, зададени от потребителя. На­пример, времето от 9 до 16 часа е задължително за всички служители, а от 7 до 8 и от 16 до 18 часа е „плаващо“ — служителят може да присъствва или не при условие, че общият му баланс дава необхо­димите часове за работния ден.

На първата снимка е виден пултът й с карточетеца, а на тази – целият терминал:

Систева за контрол на достъпа

Това е само малка част от приложенията на микропроцесорите в изчислителната и организационната техника. Микропроце­сорните системи се използват и за об­работването на информацията в магази­ни, складове, банки, хотели, ресторанти, бензиностанции и редица други обекти.

Конструкторите вече са гледали и напред към 16-битовите микропроцесори, които имат пови­шено бързодействие и работоспособност и имат значително по-голямо „поле за действие“ — при контролери на бързи периферни устройства, сложни терминали и терминални станции, в високоп­роизводителните устройства за първична обработка на информация, в системите за автоматизиране на инженерния труд при проектиране и т, н.“


Източник: сп. Наука и техника за младежта 6-1981.

8-инчови български дискети ИЗОТ

8-инчови български дискети ИЗОТ

8-инчови български дискети ИЗОТ

Въпросните дискети са произведени в ЗИН Динко Баненкин Пазарджик през февруари 1986 г. и са 100 % български, но нямаме 8-инчово флопи да пробваме дали ще се прочетат. :) Точният диаметър е 8 инча (203,2 мм). Както е видно от етикетите, това са от т.н. SS/SD дискети, тоест едностранни дискети с обикновена плътност (за разлика от тези с двойна плътност). Обемът е 242 кб.

Тези са над 20 на брой и на тях има етикет, на който е записано следното: Система за автоматизирано програмиране ИЗОТ 1027С:

ИЗОТ 1027С

Точният модел е ЕС5274 и е изнасян за Съветския съюз, тъй като надписът е на руски. А отделно в момента голям брой такива дискети има в Русия:

Дискета ИЗОТ

На долния етикет е указано на коя отраслова нормала съответстват дискетите и дата на производство. Между другото, думата ,,гипкие“ е сгрешена – правилният руски правопис в случая е ,,,гибкие“.

Дискети ИЗОТ

Български автомат за аркадни игри ИЗОТ 127Д

Днес Sandacite.BG Ви среща с българския автомат за аркадни игри ИЗОТ 127Д!

Български автомат за аркадни игри ИЗОТ 127Д

Вижте какво изровихме! :)

ИЗОТ 127Д е първият български игрален автомат от такъв вид, и затова е добре да покажем макар и малкото информация за него. Подвизавал се е в началото на 90-те години. Предназначен е за игра на всички възрасти в младежки клубове, дискотеки, хотели и почивни домове. Конструиран е на базата на микропроцесора Zilog Z80.

Български автомат за аркадни игри ИЗОТ 127Д

Ето как работи. Играта е тип екшън с доста стрелба и се разиграва на цветен монитор и се чуват съответните звуци, за да е по-вълнуваща, а играчът може да контролира колко да е силен звукът. Можете да местите своя персонаж в играта на екрана с лост, а има и клавиши, за да стреляте при нужда. Една от използваните игри е със  заглавие ,,Перко“.

Това е рекламата му. Не са ни известни други подобни български игрални автомати. Автоматът е произвеждан в Обединени заводи да запаметяващи устройства – Пловдив и е бил изнасян за чужбина от ДТП Изотимпекс.

Събрахме и спомени на потребители на сайта ни за ИЗОТ 127Д:

Sevdelin Dimitrov: Имаше един „недостатък“ който много харесвахме. Изключваш от контакта, включваш и тръгва игра без да пускаш стотинки.Моето предимство беше че дядо ми беше портиер в хотел и игрите бяха във фоайето му. Там играта беше „Перко“

Ангел Балтаджиев: Фирма „Проксим“ в Печатни платки Русе произвеждаше подобни в началото на 90-те.

Радовест Янкулов: Бяха с монети 20 ст.

А сега да добавим, че освен Перко, като игри за ИЗОТ 127Д са изпозвани познатите ни 8-битови за Правеците. Такива заглавия са Веселяци, Кубчо, Луноход, Гоненица, Змията хапе, Въртолетът, Жабчо… И това е нормално, заради също 8-битовия процесор на аркадния автомат. Самата игра в него обаче не се задейства чрез дискета, а към дънната му платка е присъединена ROMDos платка със записана някоя от игрите.

Инфра`66 – българска копирна машина (ксерокс)

Инфра`66 – българска копирна машина (ксерокс)

От началото на 60-те г. в българските предприятия навлизат все повече автоматизиращи работата устройства, сред които и копирни машини. Една такава е Инфра`66.

Този апарат започва да се произвежда в завод Оргтехника Силистра през 1966 г. Има малки размери (46 х 32 х 15 см) и тежи 9,5 кг. Това е третата серийно произвеждана в България копирна машина. Първите 2 са по-големи от пиано. И до тях ще стигнем, а сега нека загреем с тази.

Тук ще Ви запознаем с това рядко срещано устройство, тъй като по понятни причини не е особено разпространено в домовете на хората и беше необходимо да си го намерим от друг източник.

Инфра`66 – българска копирна машина (ксерокс)

Българската термокопирна машина (ксерокс) на име Инфра`66 в информацията, която успяхме да намерим, е означена като термокопировално устройство (ТКУ). В случая сме използвали думата ,,ксерокс“ само като генеричен синоним на  ,,копирна машина“, защото двете имат разлики.

Инфрата е произведена през 1966 г. и през същата година е показан на международната изложба за организационна техника Интероргтехника`66 в Москва, а през 1967 – и на прочутия Лайпцигски мостроен панаир. Там Инфра 66 предизвиква много голям интерес от посетителите, а като устройство е много рядка от колекционерска гледна точка.

Инфра`66 има множество възможности в копирането на документи. Може да ги размножава върху обикновена хартия или върху такава с топлочувствителен слой, може да ламинира документи, може да ги копира върху прозрачен пластмасов лист…

И така, да започнем огледа на новото ни чудо.

Инфра`66 е метална кутия с 2 продълговати процепа – 1 отгоре (входен) и 1 на предната си страна (изходен). Максималната му ширина е колкото на хартия формат А3 (420 x 297 мм). Във входния се слага специална ,,тава“, на която се поставя документът оригинал с печатаната страна отгоре. Ако искаме да копираме документа върху обикновена хартия, то под оригинала ще поставим консуматив – лист топлочувствителна индигова хартия – а под нея – обикновен бял лист хартия. Върху него ще получим копието. Индиговата хартия е напоена с мастило. При механичен натиск (напр. при пишещите машини) или при нагорещяване с инфрачервени лъчи (в Инфра`66) то се отпечатва върху долния лист бяла хартия по линиите на оригиналното изображение. Така копието ни е готово. Във времената на пишещите машини индигов лист се ползваше масово, когато даден документ трябваше да се състави в 2 или 3 екземпляра.

От регулатора вляво настройваме броя на копията:

Инфра 66 – българска копирна машина (ксерокс)

Апаратът Инфра`66 може да копира и върху друга, топлочувствителна хартия – обикновена хартия с нанесен отгоре топлочувствителен слой. Ако искаме да работим с такава, ще поставим такъв лист, но не под, а над оригинала.

Машината е наречена Инфра, защото работи с инфрачервени лъчи. От регулатора вляво настройваме броя на копията. Сетне включваме апарата и листовете навлизат в него. Отвътре ги осветяват инфрачервени лъчи, които преминават през тънката хартия и срещат изобразеното (напечатаното, нарисуваното) на оригинала. В местата, където лъчите осветяват тъмните очертания на оригиналното изображение, температурата на топлочувствителната хартия се повишава до степен, достатъчна да предизвика химична реакция в топлочувствителния ѝ слой. Той потъмнява и то точно на ,,правилните“ места – така на тази хартия се отпечатва оригиналът.

А ако пък работим с индиго, изобразеното на оригинала се отпечатва (чрез индиговото мастило) на белия лист под индиговия. След това от изхода на машината излиза готовото копие. За 1 копие са необходими само около 5 секунди.

Изглед отдолу – тази страна стои към плота, върху който се поставя:

Инфра 66 – българска копирна машина (ксерокс)

Печатът по оригинала обаче не трябва да е в син, червен или жълт цвят, тъй като тези цветове не се копират контрастно. Топлочувствителната хартия трябва да се пази от пряко слънчево облъчване. Това се отнася и за копието, защото химичната реакция, която в апарата бързо го е произвела, на слънчева светлина бавно ще се разпростре върху целия лист и ще намали контраста на копирания образ.

Други 2 полезни функции на Инфра`66 са ламинирането на документи и копирането им върху прозрачни пластмасови листове.

При ламинирането поставяме листа оригинал между 2 листа фолио за ламиниране, пускаме апарата и изчакваме да завърши процедурата. След нея листът вече е защитен от дъжд, сняг, влага и те не го повреждат.

Копирането върху пластмасов прозрачен лист е по-особено. То се използва, за да се проектира така съдържанието върху екран чрез шрайбпроектор – прозрачният лист се поставя върху пластмасовия плот на проектора и той се включва. За да копираме даден документ така, трябва първо да го поставим в Инфрата, като над оригинала сложим прозрачния пластиков материал, а над него – топлочувствителното индиго. И включваме копирния апарат.

Инфра`66 има още ред възможности за размножаване на документи, но доста по-тясноспециализирани.

При пускането на апарата в производство конструкторите на машината изчисляват, че ако 1 стандартна машинописна стр. се написва средно за около 20 мин., то машината ѝ прави 1 копие за 5 сек., т.е. 240 пъти по-бързо. Производителността за този вид работа се увеличава с 24000 %. За времето си е предимство и фактът, че за копиране с Инфра`66 не са необходими никакви химически течности и копирането е изцяло сухо.

Дата на производство – през 1970 г. Данните от табелката се четат. Само с потребляемата мощност ще Ви помогнем – 1350 вата:

Инфра 66 – българска копирна машина (ксерокс)

Е отука ги плюе (листовете):

Инфра 66 – българска копирна машина (ксерокс)

Нека го включим:

Инфра 66 – българска копирна машина (ксерокс)

Резултатът – зеленият индикатор светва и валякът вътре бързо се завърта. Чува се средносилен бръмчащ звук.

Инфра 66 – българска копирна машина (ксерокс)

Инфра`66 се произвежда се до началото на 70-те г. Една малка информация за нея можахме да намерим в списание Космос, бр. 6 от 1971 г., стр. 13. Там  за апарата е казано следното:

„Инфра-66″ е термокопировален апарат, кон­струиран в базата за техническо развитие при завод „Оргтехника“ в Силистра. Той е лекоподвижен и с него бързо се копират документи. По­лучените върху специална топлочувствителна хар­тия копия са по размерите на оригинала. „Инфра- 66″ се използува с успех в различни информацион­ни служби, конструкторски бюра, в институти, учреждения и предприятия. Голямо предимство на апарата е бързият и сух способ за копиране без фиксиране. Достатъчни са само 10—15 се­кунди за едно копие. Не се изискват особени поз­нания и квалификация от хората, които боравят с апарата, защото устройството му е опростено.

В базата е създаден и новият апарат „Оргхелко“. С него се размножава техническа документация. Разработено е и устройство за сухо проявяване на хелиографни копия.“

Или в оригинал, да видите, че не Ви лъжкаме: :D

Инфра 66 – българска копирна машина (ксерокс)

Оргхелкото обаче не е първият български хелиографен копирен апарат. Хелиографните копири сапо-стари от термокопирите. И такъв ще ви покажем.

Ще се радваме, ако някой добави повече коментари тук – http://www.sandacite.bg/forum/viewtopic.php?f=35&t=5172

Както и друг път в подобни случаи, всяка допълнителна информация ще е добре дошла! :)

[1936] Български автобуси ХЕРКУЛЕСЪ

[1936] Български автобуси ХЕРКУЛЕСЪ

[1936] Български автобуси ХЕРКУЛЕСЪ
Знаете ли, че български автобуси са съществували и  преди прословутите Чавдарчета? :) Има такива – да! Просто знаем по-малко за тях, тъй като са запазени много по-малко сведения за тях.

През 1936 г. автомобилният търговец Д. Илчев (1903 – 1988) организира собствено производство на автобусни каросерии, базирани на различни шасита International в собствената си фабрика, наречена Херкулес.

Преди да бъде генерално преустроена, разположената в село Аспарухово (сега квартал на Варна) фабрика представлява най-обикновена коларска работилница с персонал от няколко души. Когато Димитър Илчев я купува, той осигурява не само обзавеждането и с необходимата техника, но и успява да привлече едни от най-добрите майстори на каросерии от София, Варна и други градове. Неговият изключителен екип се ръководи от Петър Георгиев, а отговорник по инженерната работа е Слави Харитонов. Преди да предприеме такова сложно производство, Илчев посещава някои от най-известните заводи за автобусни каросерии в Европа, като немските фирми Bauer в Кьолн и Kaesbohrer в Улм, както и прочутата работилница на братя Ури в Унгария, която след войната става известна под името Ikarus. Димитър Илчев скицира подробно, както външното оформление, така и интериора на най-интересните според него модели и впоследствие предоставя рисунките на своите майстори.

Автобус Херкулес във Варна (от т.н. трамбуси)

Първите завършени конструкции са два автобуса с модерна “вагонна” каросерия, базирана на шаси International D-300, които са наречени “трамбуси” или “мотриси” (на снимката отгоре – вероятно наречени така заради приликата си пътническите вагони или трамваите). Те са предоставени на Градската омнибусна служба на Варна и пуснати в експлоатация по линията Варна – Бургас на 27 май 1937 г.

Освен със своята модерна форма, бяло-зелените автобуси впечатляват и с редица модерни нововъведения. Предната врата се отваря автоматично с помощта на хидравличен механизъм, а стандартното обзавеждане на луксозния кожен салон включва часовник, шест лампи и шест вентилатора. Не всички трамбуси са еднакви – съществува модел, чийто багажник се намира на покрива, а това не е така при другите.

Както се вижда от тази реклама (1937 г.), фабриката Херкулес произвежда и товарни ремаркета, в които може да се побере до 650 кг полезен товар – багаж на пътниците, пощенски колети, стоки за зареждане по магазини, а също и резервни гуми.

Български автобуси Херкулес – рекламна листовка

Показаният на дипляната автобус пък е от същия модел като тези на най-горната снимка в статията, 33-местен.

Интересно е да се отбележи, че Илчев е не само производител на модерните автобуси, но и един от създателите на службата за градски транспорт във Варна.

Автобус Херкулес с разширено остъкляване

Скоро след своята премиера българските автобуси Херкулес стават едни от най-търсените у нас,

както заради високото си качество, така и заради изключително достъпната си цена, спрямо чуждестранните конкуренти. В периода 1937 – 1940 г., продукцията на Херкулес без изключение се представя със собствен щанд на Международната мострена изложба във Варна. По време на осмата такава изложба, проведена през август 1939 г., превозните средства (включително и продукцията на Херкулес) са обособени, като отделна експозиция в Централната изложбена палата “Княз Симеон Търновски”.

Салон на автобус Херкулес

Още през април 1939 г. Димитър Илчев участва със свой щанд и на първия в България автосалон, проведен в Пловдив, паралелно с традиционния технически панаир. Подробен репортаж за впечатляващата изложба, на която са показани повече от 40 леки автомобила е поместен в бр. 60-61 на сп. “Автомобилизъм и туризъм”.

Производствения капацитет на фабриката е около четири каросерии месечно, като наред с едросерийните автобусни надстройки, се изработват линейки и дори малки партиди леки автомобили с каросерия тип седан. С един от тях, братът на Димитър Илчев Атанас участва в Първия автомобилен събор във Варна, проведен от 14 до 16 август 1938 г. Той заема второ място в общото класиране и второ в първа категория, като и в двата случая призовата позиция е за известният наш състезател Димитър Соколов.

Автобуси Херкулес – реклама

Автобусите на Димитър Илчев стават едни от най-търсените. Превозвачески фирми от Бургас, Перущица и Хасково поръчват Херкулеси. Основаната през 1938 г. фирма за градски превоз Жар-птица във Фердинанд (дн. Монтана) сътрудничи също с Илчевата фабрика. Между другото, тя доставя и един Херкулес за автопарка на царския дворец в Евксиноград, а това време в България да станеш придворен доставчик е една от най-високите атестации за качество.

Сред производствената номенклатура на фабриката има и истински уникати. Такъв е случаят с екстравагантната изцяло открита автобусна каросерия, оформена като корпус на пътнически кораб, с която са били разхождани групи от елитни туристи по българското Черноморие. За съжаление до днес не е запазена дори снимка на този ефектен автобус.

За щастие обаче имаме снимка на тази линейка Херкулес, произведена около 1938 г. и базирана на шаси и двигател International D-2. Ето я, пред търговски обект на Димитър Илчев. Надписът под името му отгоре гласи: ,,Автомобилни, индустриялни и земледелчески машини“:

Линейка Херкулес

Намеренията на Димитър Илчев са били от изработване на каросерии постепенно да се премине към цялостно производство на двигатели и шасита (по това време неговият брат Стефан Илчев завършва автомобилно инженерство в Германия и изкарва следдипломната си практика в заводите Krupp в град Есен). За целта през 1939 г. дори е закупен подходящ парцел в село Илиянци (сега квартал на София), върху който е трябвало да се изгради голяма автомобилна фабрика. За съжаление, началото на Втората световна война проваля този наистина амбициозен проект.

Производството на каросерии обаче продължава въпреки войната, като голяма част от тях вече са базирани на шасита от немски камиони Krupp, които след 1940 г. официално се продават в България от Димитър Илчев.

Дейността на каросерийната фабрика Херкулес продължава до национализацията през 1947 г., но по-скоро инцидентно, тъй като през втората половина на 40-те години Димитър Илчев набляга повече на търговската си дейност. След национализацията е обвинен в черноборсаджийство и изпратен в лагера Белене. Обвинението, разбира се, няма как да отговаря на истината, но е типично за саморазправата на едро с българските предприемачи през онези години. След три години излиза от лагера и работи на много ниска длъжност в Стопанско обединение Автомобилен транспорт – подобно на производителя на грамофони и плочи Симеон Петров, който след отнемането на фабриката му работи в Силнотоков завод Васил Коларов като обикновен бобиньор.

Еех… да си намерим сега едно такова автобусче? :)


Източник на част от текста: вече несъществуващият сайт Carhistory.bg

[1977] Българска копирна машина (ксерокс) ОТ-2003

В Sandacite.BG попаднахме на стар и странен български ксерокс – ОТ-2003.

Българска копирна машина (ксерокс) ОТ-2003

Такаа… айде сега новото 20!

Разбира се, под ,,ксерокс“ имаме предвид копирна машина. Написали сме го така, тъй като към момента на написването на тази статийка вече имаме друга с думите ,,българска копирна машина“ в заглавието и не би стояло добре (имаме предвид ТАЗИ). Днешният ни герой е с 11 г. по-нов от нея, но това не му пречи вече да е навъртял цели 40 лазарника. Запознайте се с така наречения

ЕЛЕКТРОКОПИРОВАЛЕН АПАРАТ ОТ 2003!

Българска копирна машина ОТ-2003

ОТ 2003 е настолен апарат, тоест поставя се на бюро и не е преносим. Той  копи­ра в мащаб 1 : 1 листа, на коит минималният формат трябва да е В 5 (176 x 250), а максималният – В 4 (250 x 353). Може да прови до 8 копия в минута. Подаването на хар­тията става автоматично чрез механизирана система. Експозицията може да се регулира чрез бленда. Сканирането на образа се извър­шва, като оригиналът се движи пред неподвижната в това време оптична система.

Ето и цялата му реклама:

ОТ2003

Да добавим и останалите останалите технически характеристики. Копировачката консумира 800 вата мощност от мрежата, а работи при стандартното напрежение 220 V с честота 50 Hz.

Българска копирна машина ОТ-2003

Размерите й са 515 х 390 х 248 mm, тежи обаче 36 кг. Е, не е невъзможно да си го вземем в нас, ама ще трябва да погърбим малко.

Ето го апарата откъм дясната му страна:

Българска копирна машина ОТ-2003

Мислим оттук да се зарежда хартията:

Българска копирна машина ОТ-2003

Произвежда се от 1977 г. в завод Оргтехника Силистра, в системата на ДСО ИЗОТ София.

Ако знаете още нещо за него, казвайте ни отдолу, та да го добавим. :) А ето и една още по-стара българска машина с подобни функции, но на по-различна хартия:

Инфра`66 – българска копирна машина (ксерокс)

 

1977 – нова серия български електромобили!

Още български електромобили в Сандъците – Sandacite!

Нова серия български електромобили (1977 г.)

В днешната публикация ще Ви покажем информация за още няколко български електромобила, разработени между 1967 и 1977 г. в Научноизследователския и проекто-конструкторски институт по електро- и мотокари в София (на снимката по-долу). Някои от тях не за предназначени за превоз на пътници, а имат по-специфично приложение. Тази техническа информация не е изнасяна в общественото пространство от около 37 години, когато колите са били нови, и затова сега е интересно да я разгледаме.

Електромобилите с моделни индекси ЕМ 333, 334, 335 и 336 са лекотоварни превозни средства. 333 и 334 са с т.н. общо предназначение (за заводски площадки, гари, летища и т.н.). Те имат уместно за целта решена каросерия. Кабината им е двуместна с панорамно стъкло, а върху платформата е монтиран покрив. На ЕМ 334 отстрани и отзад има капаци. Каросерията им е изработена изцяло от фибростъкло, което говори за стремеж тя да е актуална за времето си. Отстрани на платформата и броните е поставен широк гумен профил (буфер), какъвто познаваме от автобусите и микробуси Чавдар. Електромобилите ЕМ 335 и ЕМ 336 пък са предназначени специално за превозване на бутилирани напитки. От двете страни на платформата са развити площадки или помещения с наклонен под, върху който се поставят касите с напитките.

Характерни за тази серия електрозадвижени превозни средства е, че с всеки следващ модел някои характеристики нарастват. Така например, товароносимостта на ЕМ 333 е 1 т, на 334 – 1,5 т, 335 – 2 т и на 336 – 2,5 т. Най-лекият от тази серия е ЕМ333  с тегло 2,4 т, а то достига до 2,8 т при ЕМ 336. Всички те могат да превозят до двама пътници.

Нова серия български електромобили

Интересно е също така какви са максималните скорости на тези машини. Тъй като използваният в тях електродвигател е един и същ, с нарастване на максималната товароподемност на моделите се наблюдава спадане на най-високата възможна развивана скорост. Тя варира от 42 км/ч с товар и 44 без товар за ЕМ 333 до 35 км/ч с и 41 без товар за ЕМ 336. Максималният пробег също намалява – от 60 км при ЕМ 333 до 65 при най-старшия модел от серията. На пръв поглед това рязко контрастира със  150-те км/ч на втория български електромобил ЕЛМО`70 (за който Ви разказахме тук), но нека да не забравяме, че неговата батерия заема целия му багажник на автомобил тип ,,комби“. Спирането на разработките на електромобили с огромните въздушно-цинкови батерии след 1970 г. според нас показва, че този вид енергоизточници са сметнати за неподходящи за монтиране в товарни електромобили. Също така, според нас тук се намесва и още един фактор. Да не забравяме, че ЕЛМО`70 е пътническа кола – тоест предполага се, че той се движи между по-точки с по-голямо разстояние една от друга и има нужда от повече километри с едно зареждане. При лекотоварните електромобили с, общо взето, ,,площадково“ и вътрешнопредприятийно предназначение това не е чак толкова необходимо, тъй като батериите са можели да се зареждат на много по-наблизо намиращ се пункт.

Друга характеристика, която ще съобщим, е максимално преодоляваният наклон в градуси. Там той варира от 12 за ЕМ 333 до 8 за мощно натоварения ЕМ 336.

А как са били задвижвани нашите електрически коли? Преди серията 333-336 е разработен и електромобилът ЕМ 331 (1967), с които четирите описвани модела имат едно сходство – използваната в тях оловна акумулаторна батерия. Оттам идва токът; тя е същата и в някои други модели. Погледът върху сравнителна таблица на почти всички български електроколи, произведени до 1979 г., показва, че вторият български електрозадвижен автомобил ЕЛМО`70 остава единственият, задвижен от разработената в ЦЛЕХИТ към БАН въздушно-цинкова акумулаторна батерия.

Разбира се, един електромобил притежава и други технически характеристики, които е добре да се знаят. Затова именно в спеманатаг горе таблица можете да се запознаете с параметрите както на описваната от нас серия, така и на други, по-стари български електрически коли. Ето и обещаните данни:

Нова серия български електромобили

Ами… това е засега от нас. Веднага щом изтече още някоя информация за забравени, но интересни български техники от едно време, на момента ще Ви уведомим. Затова – следете сайта ни. :)

 

Апетит – български универсален уред за печене

Апетит – български универсален уред за печене

Апетит – български универсален уред за печене

Този интересен уред се произвежда от 1984 г. от ТПК Агоп Ваханов гр. Долни чифлик (или Георги Трайков, както се е наричал след 1975 г. градът) под шапката на СД Местно предприятие за битови услуги Варна.

Идеята на Апетита е да бъде многофункционална кухненска пекарна. Встрани разполага с нажежаема паст, в която поставяте продуктите върху нещо като мнофонукционална тава:

Апетит – български уред за печене

Могат да се пекат риба, сандвичи, ядки, плодове, замразена храна. Добре виждате указателя, който определя по какъв начин трябва да настроите регулатора за най-подходящия топлинен режим на обработка на едно или друго ястие.

Нагревателят е с мощност 1250 вата, а нашият Апетит е от 1985 г. Към мрежата се включва чрез щекер.

Повече за уреда можете да прочетете на табелката и видите на снимката:

Български електроуреди

Многофункционалната пекарна Апетит не е бил разпространен уред – този е първият и единствен, който сме виждали. Ето и негова реклама (от сп. ,,Нови стоки и реклама“):

Български производители на електроуреди

 

Exit mobile version