Статии – Стара техника

БГ двигатели за мопеди и мотоциклети Люлин и Витоша

Сега Sandacite.BG Ви дава информация за двигателите за българските мопеди и мотоциклети.

Български двигатели за мопеди и мотоциклети

Досега в нашите статии сме разглеждали различни страни на  ц е л и т е  двуколесни моторни превозни средства Балкан 50 и 250, но сме оставали настрана от двигателите, използвани в тях. За разлика от целите Балкани, моторите им са произвеждани в софийския Завод за бензинови двигатели ,,Средец“ (Завод 12).

Първите два модела Балкан – мопедите МП от 1960 г. и МП2 от 1963 – използват един и същ двигател – МД50 – със заводско название Люлин, пуснат в производстов 1960. Той е двутактов, с въздушно охлаждане. Ето го как изглежда:

Двигател МД50 Люлин

Задейства се чрез педали, а карбураторът е поместен в рамката му. Цилиндърът е един и има работен обем 49 м3. Степента на сгъстяване е 1:7, а максималната му мощност – 2,3 к.с. при 5500 об/мин. Токът за свещта, клаксона и осветлението идва от магнето. МД50 изразходва гориво между 1,54 и 1,8 л/100 км.

Скоростната кутия е с три предавки:

двигател – скоростна кутия 1:3,44;

“ – І предавка 1:3,45;

“ – ІІ предавка: 1:2,06;

“ – ІІІ предавка: 1:1,45.

Двигателят МД50 тежи всичко 11 кг. Ето му още една снимка, по-художествена:

Двигател МД50 Люлин

Мотоциклетите Балкан 250 пък работят с двигател МД250, носещ марка Витоша. Пуснат е в производство пробно 1957 г., а серийното му производство започва 1958 г. Той също е двутактов с въздушно охлаждане. Цилиндърът е отново един, но с работен обем 247,3 м3. Степента на сгъстяване е 1:6,5. Има 12,5 к.с. мощност при 4800 об/мин. Електричеството се осигурява от динамо, а самият двигател се запалва с манивела. Изразходва 3,3 – 3,5 лв гориво при 100 км пробег. Скоростната кутия е с четири предавки:

двигател – скоростна кутия 1:2,35;

“ – І предавка 1:2,99;

“ – ІІ предавка 1:1,76;

“ – ІІІ предавка 1: 1,26;

“ – ІV предавка – 1: (нямаме информация)

Изглежда ето така:

Двигател МД250 Витоша

Този двигател е по-тежък – 38 кг.

Сега да добавим нещо, което поставя една задача пред нас. Има сведения за по-мощен, 350-см3 мотоциклетен двигател, който съществувал в произведени през 1963 г. много малко екземпляри мотоциклети Балкан 350 с кросово предназначение. Не е известно обаче защо тези по-мощни двигатели не са пуснати в широко серийно производство – може би защото са били неособено успешни и са показали проблеми при употребата. Ето един такъв (снимка Мирослав С. Стефанов):

Мотоциклет Балкан 350

Вероятно двигателят му е двуцилиндров, като работният обем на всеки от тях е 175 см3. Би било интересно да намерим един такъв мотоциклет и да разучим по-подробно двигателя му, за останалите характеристики на който циркулират какви ли не още предположения!

Като сме подхванали нашите двигатели, ето и подробни данни за един друг бензинов – Д300 от същия завод:

Български бензинов двигател Д300 от края на 1950-те

Вижте как се сглобява български автомодел Оса от 1978

Опаа, Sandacite.BG навлиза в автомоделизма – подариха ни български автомодел Оса на 40 години…

Автомоделизъм – автомодел Оса`78

Преди да се потопим в тази статия, нека първо обясним какво означава автомоделизъм. Това е движение (хоби с колекционерство), при което практикуващите сглобяват умалени копия на истински автомобили, но има и автомоделчета, които не съществуват в ,,голяма“ версия и са създадени специално за автомоделно сглобяване (като този тук). Моделите имат различни размери – от най-големите 1:18 (дължина около 25 см) до дългите около 5 и нещо см 1:87. Най-големите имат най-много възможности и са изработени с най-много прецизност (вратите, багажниците и предните капаци могат да се отварят, колелата даже завиват и т.н.), а има и радиоуправляеми модели. Има известни компании, които пускат на пазара модели на реални атомобили в разните мащаби. От своя страна колекционерите се стремят да съберат моделчетата, като изгреждат сбирките си според признаци като марка на действителна автомобил, производител на модела и мащаб. Този вид субкултура събира много запалени хора, които редовно си правят сбирки – у нас напр. във Варна.

В България този вид моделизъм започва да се разпространява някъде през втората половина на 60-те г. и занимания по него се организират в различните младежки клубове към ТНТМ, пионерски организации и други такива места. Това хоби (също както и други) е дейно използвано от институции като Доброволната организация за съдействие на отбраната (ДОСО), защото там смятат, че сглобяването и пускането в движение ан тези автомобилчета ще създаде у юношите ценни технически умения, така че те да могат по-лесно да усвояват техниката, използвана в казарми и т.н. Именно затова под шапката на ДОСО са се дори приозвеждали автомоделчета. Такова е било отношението на организацията и към хоби като радиолюбителството напр. – там пък хеле, заради радиоразузнаването, усвояването на радистки умения, радиотехническите войски и т.н.

Днес заедно ще разгледаме един автомодел, който е произвеждан като готов комплект за сглобяване (днес т.н. кит) от 1978 г, който ни подари наш приятел. Джаджата се нарича Оса`78. Мхм – Осата е малка, ама жили много здраво! :) Тези комплектчета са изработвани в Производствено-ремонтната база в Русе и по-специално в цеха й в с. Козловец, но идеята е на автомоделисти на Окръжен клуб на моделистите в Шумен.

В найлоновата кутия влизат няколко неща: карта, на което са начертани няколкото етапа на сглобяване на автомодела, инструкция и, разбира се, дървения модел със свързващите метални части и пластмасови колелца. Как изглежда той в насипен вид можете да видите на първата снимка най-горе в статията. А ето и списък на частите, които ще Ви бъдат необходими да го изработите:

Автомоделизъм – автомодел Оса`78

Да запознем. Корпусът се изработва от липова или букова дъска. Картата на сглобяването (можете да я видите по-долу) ще ни покаже какво да правим по-нататък.в предната част на дъсчицата се вкопава предното скач­ване по начин, показан в сечение А-А. В средната част на тялото чрез дълбане или фрезоване се изработва прорез, в който се вгражда и за­лепва с лепило „Универсал“ (или подобно) детайл № 5 – „Парасолата“. Трябва да спазваме успоредността между осевата линия на двигателя и резервоара, от една страна, и горната права на тялото и размера 121 мм, от друга.

След това пробийте два отовора с диаметър 3 мм в монтажно положение съвместно с детайл № 8 – ,,Стабилизатора“ – и го прекрепете с помощта на 9-и детайл. Така Това ста­билизаторът ще може да се демонтира, ако се наложи да транспортираме Осата.

По-горе отворихме дума за парасолата. Тя се изработва от многопластов шперплат с дебелина 5 мм по форма и размери, посочени в чертежа. В нея трябва да прорежем места за двигателя и резервоара, които се прикрепват с детайл № 7.

Стабилизаторът (№ 8) се изработва от липова (топола или мура) пластинка и после се профилира се по формата в сечение, докато се постигне размер 4 мм. В двата му края се вкопават от към долната плоскост канали за осите (дет. № 14) на задните колела и те се залепват с лепило „Универсал“ чрез зашиване тип „рибя кост“ със здрав конец. Преди извършване на това е необхо­димо да запоим с калаен припой колелата към осичките, за да не прегорят дървесината, конецът и лепилото.

Автомоделизъм – автомодел Оса`78

Сега идва ред на предното скачване (детайли № 3, 17 и 18), което се изработва както е показано в чертежа „Разрез по А-А“.

Оста (дет. № 17) се запоява с калаен припой към планката /дет. № 3/ съвместно с опорните шайби. След монтажа на предните колела към оста монтирането му към тялото става с помощта на 2 бр. винтове за дър­во. Тук също трябва да се спази успоредност – на осевите линии на колелата и на тя­лото.

След като изработим всички дървени детайли, желателно е те да се покрият с безцветен /или цветен/ нитролак, който ще ги предпазва от влага и преливане от горивото на двигателя.

Резервоарът /дет. 6/ се изработва от „бяло тенеке“ (ламарина) по форма и размери, посочени в чертежа. По принцип на работа той е с постоянно налягане, което осигурява постоянен режим на работа на двигателя. Монтира се в парасолата с помощта на запоени към дъното ламарине­ни уши с болтове M3 х 10 (те са дет. № 7).

Детайл № 21 се изработва от стоманена ламарина по форма и размери според картата. Монтирането в парасолата става точно в центъра на тежест на автомодела, а него също ще намерим по начин, показан в картата.

На Осата могат да се монтират двигатели от марки: МК 16, МК 17, ЦСТКМ, MBBG и КОКС. Поначало той е изработен с двигател МК 17 и с подходящо подбрани витло и гориво автомоделчето може да развие скорост до 128 км/час (с половин км пробег), което е достатъчно да Ви гарантира призово място в републикански, пионерски и средношколски първенства.

Освен автомоделизъм, съществува и авиомоделизъм! Ето един български авиомодел, който лети като ракета:

https://www.sandacite.bg/%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%B0-%D0%B2%D1%8A%D1%80%D1%85%D1%8A%D1%82-%D0%BD%D0%B0-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B1%D0%B5%D0%B7%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%BE/

Качествен ли беше ремонтът на телевизорите преди 1990 г.?

В Sandacite.BG попаднахме на интересна статия за ремонта на телевизори преди 1990 г.!

Ремонт на стари телевизори преди 1990 г.

Обикновено сме свикнали да събираме, изследваме и публикуваме различните стари български апарати, но рядко се замисляме за това кой ги е поддържал  в изправност, та те да  работят дълго време и безпроблемно да изпълнят функциите си. А добре ли се е извършвало това? Случайно ни попадна една статия, отпечататна в бр. 9-1985 на сп. София, в която се представя една неособено приятна картинка за работата и дейността на СД ,,Телевизионни и радиосервизи“ – предприятието, чиите сервизни бази из цяла България тогава ремонтират тези апарати. Авторът е Ленко Бешев, статията препечатваме без никакво изменение. Поначало е много интересно за четене това списание София – разкрива всякакви страни на общественжия живот тогава, и то нерядко и свързани  с техниката; дори самите заглавия на статиите са много добре звучащи и провокативни.

РАЗКАЗ НА „ПОТЪРПЕВШИЯ“

„…След като мои приятели – „май­стори“ напразно се ровичкаха в апарата, се обадих в ателието на „Княз Борис“ № 77. В определения срок телевизионен техник не дойде. Жалко за единия ден неплатен отпуск! Отново се обадих, като се преборих с безкрайното „заето“, и определихме нов ден. Този път го доча­ках. Оказа се, че е изгоряла лампа PCF 82. Техникът заяви, че в сервиза нямат, но ме успокои, че се продавала в магази­ните. Та да си я купя и пак да му се оба­дя – остави си името, – за да дойде и ми я постави. Така се наложи да си взема още един ден неплатен отпуск, да обикалям из магазините, пак да се обаждам, да ча­кам техника и т.н. Два часа след ремонта по екрана отново се заразхождаха „чу­довища“ – и пак познатото ходене по мъ­ките. Този път дойде друг техник, пла­тих си само за повикването /нали апара­тът беше в гаранционен срок след пър­вия ремонт?/, поправи го – и сега за „бит­ката“ ми със сервиза напомнят само две- три фактури и сменената лампа…“

Ремонт на стари телевизори преди 1990 г.

Тази история е разказана без никак­ви украшения, взета е направо от делни­ка и знам, че има далеч по-невероятни случаи – как с месеци са чакали за дефи­цитна резервна част, без която телевизо­рът е красива, но безполезна мебел; как като следствие от серията обаждания в сервиза върху техния апарат са се „учи­ли“ добри техници и т.н. Разбира се, не­щата не бива да се драматизират – поне още толкова люде ще ни кажат, че за ре­монта на техния телевизор им е било до­статъчно едно позвъняване в сервиза.

РАЗКАЗ НА ГЕНЕРАЛНИЯ ДИ­РЕКТОР

на СД „Телевизионни и радиосервизи“ Георги Тодоров, който непрекъснато (за разлика от нас) се „пече“ на този огън:

„Стопанисваме 28 предприятия в страната, над 25 ателиета в столицата, 560 стационарни бази в селищните систе­ми и 1200 приемателни пункта в селата.

Годишно през ръцете ни минават над 3,2 млн. телевизора от 70 марки.

Как си представяме идеалното об­служване? Чрез въвеждането на абона­ментна система навсякъде. През 1984 г. имахме 86 хиляди абоната в страната (над два пъти повече от 1983 г.), до края на тази година очакваме да достигнат 200 хиляди. Най-пълно сме обхванали Силистренски, Кърджалийски и Сливен­ски окръг. Като че ли засега столичани са скептични към тази система.

Ремонт на стари телевизори преди 1990 г.

От дейността си в селата често гу­бим (на самостоятелна стопанска сметка сме), но от големите градове печелим. Съзнаваме, че нашата работа има социал­ни измерения – трябва да стигнем до все­ки дом, до всяко работно място.

Затова: 70 на сто от апаратите по­правяме по домовете; столичните сер­визи са на седемдневен работен ден от 7,30 ч. до 21 ч. с дежурства през празни­ците…

От какво са най-честите оплаква­ния? Вече не от качеството на обслужва­нето – за разлика от времето, когато спе­циалисти не ни достигаха и се принужда­вахме да назначаваме всички кандидати, понякога със съмнителни способности, днес 90 на сто от нашите хора са със средно техническо, полувисше и виеше образование. Сега проблем е липсата на резервни части,, но вече направихме пър­вата крачка – към предприятието функ­ционира цех за намотъчни изделия, къде- то възстановяваме трансформатори и други детайли…

РАЗКАЗ НА ЕДИН ТЕЛЕВИЗИО­НЕН ТЕХНИК

По понятни съображения не съоб­щаваме името му, но под разказаното от него биха се подписали много негови колеги:

„Нашата бригада /от сервиза на ул. „Княз Борис“ № 77/ обслужва голям ра­йон – не само центъра, но и кварталите „Лозенец“, „Бистрица“, „Симеоново“, „Железница“. На бригадна стопанска сметка сме – и ако на някой колега чес­то му се налага да се връща на стари адреси, това означава, че първия път не си е свършил работата както трябва и вторите му визити не се заплащат. Това се отразява на възнаграждението на ця­лата бригада – и затова дълго такъв чо­век не можем да търпим. Не можем да го носим на гърба си, нали? Още повече, че планът ни е много напрегнат, поняко­га дори и нереален – на ден имаме по око­ло 15 адреса за всеки и рядко можем да се „вместим“ в графика. Защото предва­рително не можем да знаем колко време ще ни отнеме ремонтът на един телевизор – дали ще е нужно да се смени само едно бушонче (две минути) или ще трябва из­цяло да се разглоби някой възел, за да се открие повредата. И ако някой апа­рат е сериозно „болен“, това означава, че поне два-три абоната днес ще ме чакат напразно и ще ме ругаят.

Освен това отдавна не е вярно раз­пространеното схващане, че не го ли по­черпиш, техникът няма да ти свърши ра­ботата – нали ако седна да се черпя с ня­кой клиент, другаде няма да ме дочакат и ще изостана от графика. При нас бързо се разчува кой не си разбира от работата, а обича да посяга към чашката – след ня­колко такива случая той трябва да си търси работа другаде.

Ремонт на стари телевизори преди 1990 г.

Когато постъпва при нас, всеки по­лага изпит по теория и практика. В кол­ко други професии кандидатите се под­лагат на такава сериозна проверка?

Кое ни мори най-много? Липсата на резервни части – без тях не можем да си вършим работата, а гражданите обвиня­ват нас за това, че телевизорът им със седмици стои в базата…

ВМЕСТО КОМЕНТАР

Действително от години резервните части са „ахилесовата пета“ не само за телевизионните сервизи. И това е отчасти обяснимо – у нас телевизори внася не са­мо ВТИД „Телеком“, но и „Продексим“, „Булгаркооп“, апарати идват и по линия­та на търговския обмен на окръзите с побратимите им от социалистическите страни. А резервни части внасят само споменатото вече „Телеком“ и предприя­тието „Резервни части и млад техник“. „Ножицата“ между потребностите и въз­можностите се разтваря допълнително и от факта, че гаранционният срок за цвет­ните телевизори в СССР е една година, а у нас – една и половина,и реалната нужда от кинескопи за тях е по-голяма, откол- кото вносът.

От друга страна, съгласно норматив­ните документи резервни части се осигу­ряват само за апарати, внесени или произведени до десет години. А по-ста­рите? А телевизорите, внесени в страната по частен път? Те висят в сервизите, кои­то не всякога могат да се справят, и „контрата“ остава у тях. Гражданите не се интересуват от трудностите, които имат сервизите, и искат телевизорите им да бъдат поправени качествено и в срок. И са прави.

За да не гасне за дълго синият ек­ран, не е нужно много – само изградената организация да работи като добре смазан механизъм. Той да не се „препъва“ в липсата на резервни части, тъй като всич­ко друго по принцип е налице: материал­на база, кадри, транспорт. Можем ли да се надяваме, че това ще стане скоро?“

А какви са Вашите спомени и впечатления? Добре ли са били ремонтирани нашите  стари сандъци? :)

10 практични съвета за Вашия мопед Балкан 50 МПМ

Днес от Sandacite.BG Ви поднасяме нашите 10 лесни за следване съвета, за да работи както трябва любимият Ви БГ мопед Балкан 50 МПМ.

Мопед Балкан 50 МПМ

Както вероятно Ви е известон, този модел е четвъртата поред модификация на българските мотопеди Балкан 50. Тя започва да се произвежда в Завода за леки автомобили Балкан в Ловеч през 1967 г.  и продължава до 1970. Могат да се намерят немалко хубави екземпляри МПМ, старателн обгрижвани от своите реставратори, но все още в Интернет се усеща липса от добре подредена и качествена текстова информация за модела. Затова съставихме тази публикация със скромното желание малко да запълним липсата.

По времето, когато Балканчетата са масови мотопеди, собствениците им правят какви ли не ,,рационализации“, за да увеличат оборотите на двигателя – шлифоват входящите канали към цилиндъра, префасонират челото на буталото, за да се изхвърлят по-бързо изгорелите газове, изтърбушват ауспуха, но тогава мотопедът става прекалено шумен и пътните полицаи започват да гонят остроумните водачи – Балканчето много ,,реве“…

Преди време в обширна статия Ви разказахме какво означава разработваме на мотопед/мотоциклет и по-долу отново сме Ви дали линк към  нея. Тези първи пътувания трябва да стават през по-малко оживени места, докато все още не сте напълно опознали мопеда. А за да се намалят чрез икономично пътуване разходите по под­държането на мопеда, даваме следните няколко съвета:

ЗА ДА НАМАЛИТЕ РАЗХОДА НА ГОРИВО

1. При ускоряване (засилване) на мопеда отворете ръкохватката за газ само толкова, колкото е необходимо за достигане на желаната от Вас скорост. Рязкото подаване на газ чрез завъртване на ръкохватката до крайно положение не улеснявя ускоряването, обаче увели­чава консумацията на гориво.

2. След ускоряването (засилването), при по-дълго пътуване, намалете подаването на газ до онова положение, което е необходимо, за да поддържате скоростта;

3. Не пътувайте продължително на пълна газ, понеже кон­сумацията на гориво се увеличава с увеличаване на скоростта.

ЗА ДА НАМАЛИТЕ ИЗНОСВАНЕТО НА ДИСКОВЕТЕ НА СЪЕДИНИТЕЛЯ

4. Задействайте лоста на съединителя само при превключ­ване, защото в противен случай дисковете се трият и износват;

5.  Преди всяко спиране на кръстовище (или когато се наложи да спрете по други причини) винаги се старайте да превключвате на празен ход, без да пътувате по-нататък с изключен съеди­нител;

6. Когато карате на по-ниска скорост (напр. карате по оживени улици или просто пътувате бавно), винаги превключвайте на по-ниска скорост, а не да на­малявате скоростта чрез полуизключване на съединителя.

ЗА ДА ИЗБЕГНЕТЕ ЧЕСТИ РЕМОНТИ

7. Не пускайте двигателя на празен ход или на първа скорост по равни пътища да работи на високи обороти, защото в такъв случай липсва необходимата въздушна струя за охлаждане;

8. Когато карате на на втора и трета скорост, не пътувайте толкова бавно, че двигателят да работи на тласъци, тъй като те претовар­ват лагерите, съединителя, зъбните колела и веригата;

9. Когато заменяте частите на мопеда само с такива, които са описани в каталога резервни части за него като произведени специално за него или поне съвместими с него.

10. Когато намерите някакви стари български проспекти/рекламни дипляни/каталози на заводи за автомобилна техника, Автопром, Автоимпекс, Балканкар, Чавдар Ботевград, Завод 12 София, завод Балкан Ловеч и т.н., се свържете с нас на 0896 625 803, за да Ви ги купим – усилено ги събираме! :)

А сега Ви пожелаваме приятно пътуване с Вашето Балканче 50 МПМ!

Разработване на мотоциклета и какво е това

STOP! Български светлинни пътни знаци от 1966 г.

Йеаа, в Sandacite.BG май само туй не сме Ви показвали – стари наши светлинни пътни знаци!

Български светлинни пътни знаци от 1966

Тия дни май окончателно се насочихме на пътнотранспортна вълна. То не бяха фарове за Балканчета, светофари… я сега да видим още едно нещо, което сме сигурни, че не очаквахте България да е произвеждала – светлинни пътни знаци! Техен производител е завод Светлина Стара Загора, а отрасловата нормала (вид стандартизация), по която са се правели, е от 1966 г (ОН-КМ 3791-66.). Значи серийната им изработка започва тогава или през следващата година.

Първият вид знаци, с които ще се занимаем, са тези, които се монтират на кръгъл корпус. Ето, горе напр. правят реклама със знака СТОП, предназначен за правилното регулиране на движението по улици, кръстовища и магистрали. Корпусът на СТОП-а е от удароустойчив полистирол – за да не се строши, ако го катурнете или пък решите да си изкарате яда на него. :) Покритието на детайлите е предназначено за тежки условия, а и знакът е изолиран от проникване на прах и вода вътре в него, защото там има електрически елементи.

Български светлинни пътни знаци от 1966

За да свети, в него са монтирани 3 броя фасунги с обикновения ,,Едисонов“ цокъл Е27 за електрически крушки с мощност 25 W и напрежение 220 V.

Табелата (това външното, самата табела СТОП) е изработена от плексиглас. Корпусът е предвиден на него да се монтират множество различни табели, така че той да бъде много функционален. Цветовете, размерите на надписите и разположението на елементите върху тези табели са определени от тогавашния Правилник за движение по пътищата (ДВ бр. 53/77 от 1964 година). Ето, вижте каква широка палитра от знаци можете да поставяте на корпуса:

Български светлинни пътни знаци от 1966

То не е забранен десен завой, то не е забранен ляв завой, максимум 3 тона, максимум 50 км/ч… а, да, има и ,,Внимание, велосипедисти!“, и ,,Внимание, кон!“… това сигурно за Ботунец са го правили. :)

Отделно, в корпуса е монтиран брониран предпазител тип УЦ 25-A-500V.

Знакът е предвиден да се нахендря на стълб. Изработвал се е в два модела според начина на закрепването му към стълба :

  1. Набит към стълба – това е моделът 36.2.909.802. Той тежи 5,5 кг, дебел е 135 мм и има диаметър 530.
  2. Закрепен чрез 2 скоби и болтове към стълба – модел 36.2.909.801. Този е с 300 грама по-тежък, но размерите му са същите.

Има обаче и триъгълни корпуси – за онези знаци, които се изработват триъгълни:

Български светещи пътни знаци от 1966

Материалът на корпуса е същият; начинът, по който е осъществено вътрешното осветление – и той. Абсолютно всичко, казано за начина на изработка и закрепване на горния вид знаци, е валидно и за този. И тук имаме два модела според това как се монтира към носещия стълб – единият е 31.2.909.804, а другият – 36.2.909.803. И двата са широки 600 мм, високи 525 и дебели 135. Единият тежи 6,1 кг , а другият – 6,35.

Ето каква е номенклатурата от знаци, които според тогавашния ЗДП са се изпълнявали триъгълни:

Български светещи пътни знаци от 1966

 

Освен това, произвеждан е и корпус за пътните знаци с квадратна форма! Направо само от пиле мляко не сме произвеждали преди 1990-а… Като се замислим, можем да Ви разкажем и за стълба, ама айде, стига Ви толкова за днес. :) Утре за стълба, а сега вижте още нещо ретро автомобилно:

Първият български автосалон – 1939 г.

Какво прави български трисекционен светофар от 1967 г.

Я виж ти-и, в Sandacite.BG се натъкнахме на един над 50-годишен български трисекционен светофар…

Български трисекционен светофар от 1967

Колкото по-разнообразно, толкова по-добре! С тези думи описваме нашия подход към събирането и публикуването на старата българска техника. Верни на тоя принцип, днес решихме подробно да Ви запознаем с едно изделие, което шофьорите вероятно не обичат твърде, но то продължава да е жизненоважно при регулирането на движението по градските пътища. Затова и слагаме тази публикация в раздел ,,Авто“. :)

Както знаем, преди 1990 г. производството на различните видове техника в България е разпределено между множество заводи, чиято продукция рядко се припокрива и повтаря. Във всякаквите видове осветителни тела е бил специализиран старозагорският завод Светлина. През 1967 г. в неговите халета се появява (вероятно) вторият масово произвеждан в това предприятие светофар – него виждате на горната снимка.

Този светофар е трисекционен, т.е. има три цвята на светлинните сигнали – познатите ни зелен, жълт и червен. Сигурно сме, че Ви е ясно значението на всеки, разбира се. Поставян е на големите пътни кръстовища. Ето и каква е неговата

КОНСТРУКЦИЯ

Корпусът е от стоманена ламарина, като на него има врата и козирка, боядисани със сив алкид емайл-лак.

Чрез шарнири към корпуса е захванат предният капак на светофара, на който са направени три отвора, на които пък се закрепват цветните стъкла пред крушките. Те самите се завинтват отвътре, а стъклата се фиксират чрез гумени уплътнители.

Към задната страна на капака са захванати трите отражателя (рефлектора) на светофара. Те са притиснати към гумените уплътнители със специални пружини, за да може лесно и бързо да се смени някоя крушка, когато изгори. Стъклото и рефлекторът образуват херметически затворена оптическа система – това е важно, защото натоварените пътища са прашни места, а така вътрешността на отражателя с крушките е защитена от попадението на прах, влага и твърди предмети. Работните повърхности на рефлекторите са вът­решно алуминизирани и имат коефициент на отражение 0,8.

Български трисекционен светофар от 1967

Към дъното на рефлектора под ъгъл 45° е заварена чаша, към която (чрез нипел) е захваната бакелитова фасунга с известния ,,Едисонов“ цокъл Е27.

Към светофара вървят и три броя рифеловани (т.е. релефно набраздени) стъкла, боядисани вътрешно с неоцапонов лек, който е изпечен с трите важни цвята: червен, жълт и зелен. Има разлика обаче в мощността на крушките – червената и зелената светлина са комплектувани с круш­ка с мощност 60 W, докато жълтата се задейства от крушка едва 40 W. Зададохме си въпроса защо това е така и в началото предположихме, че са сметнали, дето жълтият цвят е по-ярък и не му трябва толкова силна крушка, но после се усетихме, че това едва ли мислим на прав път, защото ако слънцето блести право в светофара…? А, и само да добавим, че крушките се захранват със обикновеното на­прежение 220 V.

СХЕМА

Малко и за електрическата схема на светофара – тя е изпълнена с разноцветни проводници марка ПВГ-0,75 мм2, като цветът на всеки отговаря на цвета на съответния сигнал. Входните нули към трите елемента пък са с провод­ници с черен цвят. В корпуса на светофара те се свързват в обща лустерклема и излизат от него в една обща нула.

Този светофар поначало се монтира към специален стълб чрез конзоли, но може да се закрепи и към фасада на сграда. Ние не сме виждали така да са го слагали, ама други са ни го казвали. :)

Мда… А Вие, ако искате Ви поднасяме и друг път такива необичайни публикации, се постарайте да ни намерите (и продадете) нещо, което търсим – стари каталози, проспекти, продуктови номенклатури и т.н. на заводи производители на българска техника. Примерно този светофар сега сме го взели от един каталог осветителни тела на завод Светлина. Телефонът, на който трябва да ни потърсите, ако имате някакви такива неща, е 0896 625 803. По този начин ще спомогнете знанието за българската техническа история да се разпространи надлъж и нашир по родния Интернет.

Чао засега! :) А, и погледнете, ако искате, и този долу, той дори е по-необичаен с тия надписи… ==>

Български светофар от 1963 г.

Хубав фар за мотопед Балкан 50 МПМ

Вижте подробните характеристики на тоя фар за мотопед Балкан 50 МПМ в Sandacite.BG.

Фар за мотопед Балкан 50 МПМ

Напоследък все повече попадаме на хора, които ни питат за подробности относно различни части за българските двуколесни МПС. Затова решихме, когато имаме постъпила каквато и да е такава информация в архива, да я изваждаме на бял свят. Сега е на ред предно осветително тяло за Балкан 50 МПМ, означено с номер 36.2.908.926 – горе на снимката. Освен на този модел, може да се монтира и на други мотопеди, използвани тогава в България – модели на чехословашките Ява, източногерманските Симсон и т.н.

Мястото на производство на това фарче е завод Светлина Стара Загора, а се качва на конвейера най-вероятно през втората половина на 60-те г, защото този модел на Балкан се появява за първи път през 1967. Главната част на осветителното тяло е една профилна основа, върху която (чрез пластинчати гайкии два винта М4) се монтира оптическият елемент с фасунгата. Този елемент съдържа отражател, изработен от стоманена ламарина и алуминизиран отвътре. Освен това към отражателя е залепено предпазно стъкло с диаметър 100 мм, което от вътрешната страна е рифелирано (направен му е релеф), за да може да разсейва светлината от крушката възможно най-добре.

Ето го Балканчето МПМ 50, как хубаво изглежда с фара:

Фар за мотопед Балкан 50 МПМ

Този мотопед е хронологично четвъртата 50-ка, произвеждан през 1967 – 70 г. Самата крушка влиза във фасунга тип BA-15d с мощност 15/15 W и напрежение 6 V.

Фарът тежи 400 грама, дълъг е 80 мм, а диаметърът му е 100. Изнасян е за всички страни, където са изнасяни и Балканчетата – дори и такива екзотични като онези в Близкия Изток, Северна Африка (Мароко, Тунис, Алжир) и т.н.

Тази информация успяхме да открием в каталог осветителни тела на завода. Затова сега Виказваме – ако някакви – каквито и да е – каталози, брошури, проспекти, номенклатури на заводи производители на българска техника, не се колебайте да се свържете с нас на тле. 0896 625 803, за да ни ги продадете и така да ти помогнете  техническата информация за българската техника да се разпространява чрез нашия сайт.

А междувременно ето Ви още материал от същата сфера:

Фарове за мотоциклети Балкан

БГ джаджа – pH-метър от 1970-те г. с каломелов електрод

В Sandacite.BG си намерихме стар БГ pH-метър от 1970-те г. с каломелов електрод.

Бг pH-метър с каломелов електрод

От време на време ни попадат и някакви по-различни неща българска техника, имаме предвид по-различни от бойлерни табла, компютри, хард дискове, телевизори, перални и т.н. Ето сега напр. неочаквано ни се удаде да се сдобием със стар лабораторен pH-метър с каломелов електрод и всичкото това си беше в кутийка!

Този уред е произвеждан в монтанския завод Аналитик в началото на 70-те г. и го виждаме за първи път. Късмет за нас е, че май си има всичко в кутийката, макар като цяло, нали, в смисъл… да не му разбираме колкото на останалите работи, които Ви показваме.

УСТРОЙСТВО

Поначало този уред е предназначен за измерване на pH – т.е. показателя за киселинност или алкалност, болна тема за някои. Машинката е използвана в химическите и други такива лаборатории. Измерителят се състои от стък­лен електрод тип 1-9/60 и каломелов сравнителен електрод тип К-1, български. Те оформят стъклено-каломелова система с изопотенциална точка при pH = 7,00.

Стъкленият електрод тип 1-9/60 представлява продълговат цилиндричен корпус, на долния край на кой­то е запоено балонче от електродно стък­ло със специален състав. В горната част електродът завършва с капачка, от която излиза екрани­ран проводник, който отвежда потенциала.

Бг pH-метър с каломелов електрод

Стъкленият електрод е зареден с буферен разтвор с pH = 7, съдържащ калиев хлорид (KCl), в който е потопен каломеловият електрод. Затова електродната система „стъклен електрод — каломелов електрод“ е напълно симетрична. Принципът на дей­ствие на измерителния електрод тип 1-9/60 се основава на използването на електродно стъкло. То е способно – в резултат на дифузионен обмен на йони – да придобие свойствата на водородния електрод. Йонообменът, който споменахме, е между твърдата и течната фаза и се осъществява, след като балончето от елек­тродно стъкло се покрие с гелна ципа от силициева киселина. Ето защо, преди да се използва за първи път за измерване на pH, трябва да натиснете стъкления електрод поне за една седмица в дестилирана вода.

Сега да видим малко повече за каломеловия електрод. Той е тук в ролята си на т.н. референтен електрод, каквито се използват в pH-метрите. Референтни елетроди се наричат тези с известни и постоянни потенциали. Смисълът е, че такъв електрод трябва да подсигури потенциална стабилност при измерването, което ще се прави с уреда – в случай на разтворите. Тук каломеловият електрод е наситен, изработен във форма на стъклено стебло, сходно по форма и големина със стъкления електрод тип 1-9/60, който разгледахме горе. На стеблото е оста­вен страничен отвор , който служи за смяна на вътрешния наситен разтвор на калиевия хлорид. Електродът контактува с разтвора, който изследваме, чрез нискоомна електролитна връзка, изпълне­на от термично обработен графит или минерален азбест.

В долната част на вътрешния електролит на KCl се намират кристали KCl, които поддържат разтвора наситен. От своя страна това позволява да бъдат намалени до минимум или изобщо премахнати дифузионните електрически потенциали. В горната част електродът завършва с капачка, през която излиза отвеждащият потенциала проводник. Сравнителният електрод има постоянен електрически потенциал за дадена темпе­ратура, спрямо който се измерва и потен­циалът на стъкления индикаторен елек­трод. Електролитният контакт между сравнителния електрод и измервания раз­твор се извършва чрез дифузионно пре­минаване на наситен разтвор от вътреш­ността на електрода в измерваната среда.

Бг pH-метър с каломелов електрод

КАК СТАВА ИЗМЕРВАНЕТО

Първо трябва да се уверим, че целият долен обем на електрода е запълнен с разтвора, който ще измерваме, и твърд KCI. Също така е необходимо вътре да няма въздух. Твърдият KCl трябва да заема 1/3 от обема на долната част на електро­да. След това, за да измерим pH с монтанската електродната систе­ма, трябва да потопим двойката електроди в разтвора, чието pH ще измерваме, и да подадем на системат електродвижещото напрежение. Това ще направим чрез проводници на усилвател, който има инструмент за отчитане, разграфен в рН-единици. Как точно се работи с него, ще поговорим някой друг път, като намерим самия такъв усилвател. :)

ПОДДРЪЖКА НА PH-МЕТЪРА

След дълга употреба на уреда кристалчетата от KCl могат да се разтворят поради дифузия на хлорида във външния разтвор. В този случай (а също и когато се забеле­жи, че вътрешният раз­твор видимо се е замърсил или се е понижило нивото му) трябва да го сменим с нов. За тази цел първо трябва да излеем вътрешния разтвор през страничното отверстие. След това ще проплакнем вътрешността на електрода с наситен разтвор на KCl и да я заредим с на­ситен при 60 — 70° С горещ разтвор на същия този калиев хлорид. Ако електродът изстине, долната част на корпуса трябва да я запълним с кристал­чета KCI.

Стъкленият електрод тип 1-9/60 не се нуждае от специално поддържане, необхо­димо е само периодически да го измиваме с дестилирана вода, напр. ако има полепнали утайки. Освен това, той може да се измие и мека четчица. Когато стъкленият електрод е замърсен от маз­нини, удачно е да го измием със спирт (не абсолютен), етер и тетрахлорметан. Общо взето, миенето на електрода с орга­нични разтворител трябва да се избягва. Ако се наложи за известно време да прекъснем, измерванията, електродът 1-9/60 се съхранява, като балончето от електродно стъкло стои потопено в дестилирана во­да или 0,1 солна киселина. Работата е там, че когато стъкленият електрод веднъж влезе в употреба, балончето от стъклото му не трябва да се остави да изсъхва!

Бг лабораторен pH-метър

ТЕХНИЧЕСКИТЕ ДАННИ са следните.

1. Стъклен електрод лабораторен тип 1-9/60:
1.1. Електрическо съпротивление при температура 25 °С (±0,5 °С) — от 25 до милиома
1.2. Електрическо съпротивление на изолацията на отвеждащия проводник на стъкления електрод – не по-малко от 1011 ома
1.3. Граница на линейност на водородната характеристика при 25 °С и 0,1 n, концентрация на натриеви йони в изследвания разтвор pH = 9, определена с точност 0,05 pH. Допустимо отклонение от линейността — не повече от 0,1 pH (6 mV)
1.4. Стръмност на водородната характеристика в линейната и част — допуска се отклонение най-много с 0,5 % от изчислената и теоретична стойност.
1.5. pH на вътрешния буферен разтвор = 7.
1.6. Работна температура — 0 – 60 °С

2. Каломелов сравнителен електрод — лабораторен тип К-1:
2.1. Електроден потенциал спрямо нормалния водороден електрод при температура 25 °С (±0,5 °С) – 246 mV (± 3)
2.2. Електрическо съпротивление на електролитния ключ — от 2 до 20 килоома
2.3. Работна температура — 0 – 60 °С

3. Система ,,стъклен електрод — каломелов електрод“:
3.1 Координати на изопотенциалната точка: рНиз.т 20 – 60 °; pH = 7,00 (±0,5); Еи 20 — 60 °; 0,0 mV (± 30)
3.2. Нелинейност на зависимостта на е.д.н. от температурата — допуска се максимално отклонение от линейността ±3 mV.

pH-метърът е имал гаранционен срок 6 месеца, но не повече от 1 година след датата на производство, т.е. всеки такъв трябва да е бил продаден най-много шест месеца след излизането си от завода. И не вадете електрическия проводник от електрода, защото иначе няма да Ви уважат гаранцията! :)

Измерител на транзистори ИТ-51 – данни за него

Голиат – българско табло за бойлер от 1985 г. + схема

Разгледайте в Sandacite.BG нашето чисто ново табло за бойлер, наречено Голиат!

Голиат – електрическо табло за бойлер + схема

Ето че пак дойде време за още една българска електроинсталационна легенда! Преди около година Ви представихме чисто ново и никога немонтирано табло за бойлер т.н. тройна комбинация (ключ за бойлер, за ел. отоплителна печка в банята и 220 волта контакт). Тогава го бяхме купили за един наш складов апартамент, защото тамошното беше много разрушено.

Сега обаче намерихме брата близнак на миналогодишното табло, който носи звучното име Голиат и е предназначен за включване само на бойлер. Независимо от това, ние мислим, че той заслужава отделна публикацийка в нашия ретротехнически сайт. Има и фасунги на име Голиат.

Първото забележително нещо при това табло е, че и него също го намерихме в автентичен, никога ненарушаван вид. Те бяха няколко броя такива, с лицева част в три различни разцветки – кафяво, черно и червено. Произвеждани са от известния завод за електроинсталационни материали ,,Найден Киров“ в Русе след 1983 г. През 1985 г. излиза нова отраслова нормала, според което е произведено и нашето, затова сме го датирали така. В упътването банята е наречена ,,санитарна кабина“ и едва после в скоби ,,баня“, защото вероятно се има предвид помещението за къпане в панелните блокове след 1983 г., когато баните им вече се произвеждат на място в домостроителните комбинати и пристигат на строителната площадка, натоварени на камион, от който ги вдига кулокран и след това ги прехърля на нужното за заваряване място в строящия се блок. Независимо от причината за раждането им обаче, тези бойлерни табла остават с много дълъг живот. И досега се произвеждат такива, но с малко променено устройство – сигналната лампичка е вътре в самия бутон, а не под него. А, и освен това са бели, а първите са в казаните горе цветове.

Та значи, ние попаднахме на мнооого редкия шанс наведнъж да се сдобием с може би целия цветови асортимент на този модел табла и, разбира се, не го пропуснахме. Те бяха и много запазени, тези табла. И трите им картонени кутии са в идеално състояние – в тях лежат като в капсула на времето самото табло, ръководство за монтаж + схема и гаранционна карта… никога непопълвана, разбира се. Наистина си имаме трички – да не кажете, че Ви лъжем, ето ги:

Голиат – електрическо табло за бойлер

Като се има предвид, че са произведени през декември 1989 г. (с тази дата е подпечатана картата при датата на производство), вероятно така и са останали немонтирани поради рязкото намаляване на броя на построените сгради.

На практика това табло съдържа в себе си обикновен двуполюсен прекъсвач, който управлява електрическа верига. Таблото е проектирано за вътрешна (т.н. скрита) инсталация се монтира до вратата на банята от външната страна и в никакъв случай отвътре! Отдолу в корпуса си то има дупка, през която да мине кабелът за бойлера. Разбира се, можете да го използвате за включване и на отоплителна печка (окачена на стената вътре) напр., но поначало си е за бойлер. И ако обръщате внимание, бутонът на прекъсвача е абсолютно същият като онзи на по-късните перални Перла – говорим за онзи бутон там, който ги включва.

Когато натиснете бутона, отдолу има една червена лампичка – та засветва и така знаете, че сте включили там каквото сте му вързали. Самото табло се монтира с бутона нагоре и лампичката надолу, а не така, както е на хартийката върху капака – грозно е, освен това откъм гърба надписите са обърнати в правилната посока именно когато сме завъртели бутона нагоре и лампичката надолу:

Бойлерно табло схема

Номиналният ток, за който е разчетен прекъсвачът, е 16 ампера, а напрежението – 220 волта (макс. 250). Има степен на електрическа защита IP20. Ето и схемата му, та да го монтирате правилно:

Схема на свързване на бойлерно табло Голиат

А, и нещо важно – като ще монтирате, задължително развинтвате бушона, който е за банята, нали знаете? Знаем, че сте умни, ама все пак да кажем.

Гаранцията е била 1 година, но така и така никой не го е купувал:

Гаранционна карта на бойлерното табло, декември 1989

Не знаем защо са го нарекли Голиат, при положение че има само една функция, а по-големият му брат – цели три, но това само маркетолозите в Русе си знаят… А ето Ви сега миналогодишния ни герой, за който Ви говорихме:

Табло за бойлер тройна комбинация + схема – КЛАСИКАТА!

НЕУПОТРЕБЯВАН стар български водомер 5м3 на Беласица Петрич!

Опаа, ето че Sandacite.BG попадна още едно никога немонтирани българско нещо – стар водомер 5м3 на Беласица Петрич…

Стар български водомер 5м3 Беласица

Този път става дума за нещо, за което обикновено се сещаме само когато трябва да си правим самоотчет по телефона за ползваната вода през месеца. Даа, познахте – именно за водомери иде реч! Когато преди около година купихме за складови нужди  един апартамент в блок, строен 1988 г., във въдопрородната шахта водомер нямаше. Тогава този факт не ни се видя чяк толкова странно, но после се усетихме, че това е, защото водата е отчитана ,,на база“, както едно време, колкото и скъпо да е излизало това (то е и излизало – предишният собственик беше навъртял над 2000 лв от неплатени сметки и лихви към тях). Така че са карали и без водомери!

Когато намерихме този забележителен никога неотварян водомер на петричкия завод ,,Беласица“ (създаден през 1965 г., производител и на първите български водомери ,,Струя“), първоначално мислехме, че не си заслужава да го качваме, защото е произведен 1994 г., но пък видяхме, че БДС-то му е от 1981 г., т.е. вероятно е производството на модела да е започнало и преди 1990 г. Затова в крайна сметка решихме да му отдадем дължимото и ето статийка.

Водомер 5м3 Беласица

МОНТАЖ

Водомерът работи само с една струя вода – протичаща в една посока. Той от т.н. ,,мокър“ тип – при тях механизмите за предаване и броене са потопени във вода под налягане и затова над цифербатното табло има дебело стъкло.

Когато го монтирате, не забравяйте добре да го уплътните към тръбопровода. То поначало това се прави чрез допълнителни части (съединител, уплътнител и съединителна гайка ). Даже при съединителните детайли се предлагат отделно по 2 бр. комплекти за един водомер. В комплекта получавате 2 бр. холендери, увити в страници от упътване (на руски език) на някакъв двигател… с каквото са имали, с това са ги опаковали.

Обезателно гледайте и посоката, в която е обърната стрелката (на долната фигура) да съвпада с онази, в която тече водата. Можете да монтирате водомера само хоризонтално. И като го монтирате, гледайте какво остава по тръбата преди и след него – дължината на правия участък пред и след водомера трябва да бъде не по-малка от 5 пъти спрямо условния диаметър на водомера (Dy = 20 mm).

Както виждате, водомерът е завонски пломбиран. Това е, за да си личи дали сте се опитвали да го манипулирате и да плащате по-малко вода. Вътре не трябва да пипате и ние няма да Ви даваме съвети как. Отстраняването на някакви евентуални повреди и регулирането на точността се правят от фирмата производител и от специализираните работилници – те имат право да ремонтират и изпитват водомери.

Максималният дебит е 5 куб. м/час, както е и отбелязано с релефни букви на здравия дебел метален корпус:

Водомер 5м3 Беласица

Обичайното количество, което преминава, обаче е около 2,5 куб. м/час. Водомерът може да се използва и за топла, и за студена вода – сигурно ги помните по шахтите двата един над друга – като максималната температура за топлата е 90 градуса Целзий. Работното налягане е до 1 мегапаскал.

Водомерът тежи дооста много, неочаквано много да малките си размери (дължината на тялото в най-широката му точка е само 130 мм) – 1,2 кг. Със съединителя пък става по-дълъг с 10-ина см – всичко 230 мм. Присъединителната резба на съединителя е 3/4 от цола.

Ето я и гаранционната карта на нашия – 28 април 1994 г. И оттогава си е стоял в кутийката и никой не го е използвал…

Български водомери Беласица

Мдаа… а първия български водомер Струя кога? :)

Картофорезачка от завод за компютърни части – ДЗУ Стара Загора!

Exit mobile version