Ремонт на радиоапарати като едно време
В Сандъците – Sandacite пресъздаваме една истинска работилница за ремонт на радиоапарати, така, както е изглеждала през 50-те години!
Голямото разнообразие и наличността на много уреди (като лампомера горе напр.), инструменти, съоръжения и материали, от една страна, и от друга — разновидностите на поправките, налагат като първа необходимост целесъобразно и системно подреждане на работното място и помещение. Доброто подреждане е една от предпоставките за успеха в работата. Обратно, лошото подреждане, разпиляността на материалите, немарливото отношение към уредите и инструментите, липсата на чистота и пр. създават условия за лош и некачествен ремонт. Външният ефект от лошото подреждане и лошата организация създава у посетителя впечатление за несериозно отношение към работата.
Установено общо правило в подреждането на работното място не съществува. Начинът на подреждането зависи до голяма степен от обема на работата, големината на помещението, материалните възможности и организационните способности на техника. Въпреки това указанията, които ще дадем, ще могат да ориентират при организацията и подреждането на работното място и на помещението.
Мястото, върху което се съсредоточава предимно работата (както е при малките ремонтни работилници), е масата за електрическия и лекия механически ремонт (фиг. 2). Масата трябва да се постави близо до някой светъл ъгъл в помещението, така че светлината да пада обилно от лявата страна върху ремонтирания радиоапарат. Правилото за ,,лявото“ падане на светлината е в сила въобще когато става дума за настолна работа. Освен това естеството на работата върху тази маса често пъти изисква допълнително осветление. За тази цел е добре да се постави подвижна (разтегателна) настолна лампа, закрепена встрани от работната площ. Тя трябва да дава възможност за насочване светлината й в желаната посока.
Фиг. 2. Образец на работна маса за електрически и лек механичен ремонт:
I — кече-подложка; 2 — място за събиране и сортиране на детайли от разглобения приемник за поправка; 3 — място за съхраняване на подръчните стрелкови електроизмервателни уреди; 4 — място за поставяне на по-големи електроизмервателни уреди; 5 — пет контакта за включване на уредите; 6 — място за вграден захранващ токоизправител и трансформатор, регулираш, мрежовото напрежение, контролен волтметър и автомат-прекъсвач; 7 — контакти; за 110, 150 и 220 V, служещи за захранване на поправяния приемник; 8 — контакт за поялника; 9 — стойка за измервателни шнурове; 10 — подвижни плотове за спомагателна работна площ ;
II — чекмедже за писмени бележки, документи и т.н.; 12 — скрити чекмеджета с прегради за подръчни материали; 13 — вратичка, служеща като инструментална дъска за подръчните леки инструменти; 14 — шкафче с чекмеджета, както т. 12, и вратичка, както т. 13; 15 — чекмеджета за дребни спомагателни материали : винтчета, гайки и др; 16 — стиска; 17 — подвижна paзтегателна лампа
Най-употребяваните инструменти и спомагателни съоръжения трябва да се подреждат по такъв начин, който гарантира на техника възможност за достигането им, без да бъде принуден да става или напуща работния си стол. Най-удобно е дребните и леки инструменти да се поставят в чекмеджетата на масата, а по-тежките да се подредят на инструментална дъска или рафт близо до масата. Останалите други механични инструменти, също подредени по подходящ начин, трябва да се намират в близост до работното място за механични поправки.
В непосредствена близост до масата трябва да се намират известно малко количество дребни подръчни материали: съпротивления, кондензатори, гайки и винтчета с различни размери, изолационни чревца, монтажна жица, спирт, ацетон и др. Всички материали, подръчни и резервни, трябва да са сортирани в отделни кутии по вид, стойност и размер. Течните материали: спирт, бензин, ацетон, лепило и т. н., да се поставят в шишета с плътни запушалки, надлежно етикетирани и подредени съвсем отделно от останалите материали.
Резервните материали и инструменти се подреждат сортирани в шкафове и рафтове. В случай, че количеството им е значително, за препоръчване е да бъдат съхранявани в съвсем отделно помещение — склад. Трябва да се има предвид, че всички радиоматериали трябва да се съхраняват в сухо, сенчесто и проветриво помещение.
Електроизмервателните уреди, с които се борави най-често (комбиниран уред, омметър, осцилатор и анализатор), трябва да се намират върху работната маса пред самия техник. Останалите трябва да се подредят в закрит шкаф, поставен на удобно място в работното помещение.
Особено внимание трябва да се обърне на използваната в работата техническа литература. Тя обхваща схеми на приемници, характеристики на електронни лампи, каталози, таблици, списания, книги и др. Подреждането им по автори, годишнини, производители и пр. улеснява извънредно много ползването им. За тази библиотека се отделя специално закрито шкафче и се поставя непосредствено до работната маса.
Останалите съоръжения: машините за навиване на трансформатори, за плетене на бобини, масата за механичен ремонт и др., се подреждат на подходящо място в помещението, като се спазват почти същите указания, валидни при подреждането на масата за електрически ремонт.
Работното помещение и приемната (мястото, където се посрещат клиентите) трябва да бъдат отделени едно от друго. Когато няма такава възможност (както често е било при малките радиоработилници), една част от работното помещение по преценка на техника се отделя чрез преграда или по-добре чрез банка-рафт. В такъв случай тази банка-рафт от страната на работното помещение може да се използва същевременно и като място за съхраняване на чакащите поправка или поправените вече апарати. При наличност на отделна приемна, в която трябва да бъде създадена приятна обстановка, е необходимо да има поставена на удобно място специална достатъчно голяма етажерка (за един до два апарата). Тя, съоръжена с антенен отвод, земно съединение и контакти за 220 V променлив ток, служи за изпробване и прислушване на приемника в присъствието на клиента при получаване и предаване на приемника. Освен тези контакти, които трябва да бъдат съответно означени, необходимо е да бъде инсталиран и един глух контакт с линия, на който при нужда ще се довежда постоянен ток от съответния токоизправителили акумулатор.
Специалният рафт за съхраняване на приемниците може да бъде поставен в работното или в складовото помещение.
Указания за организацията на ремонтите
Организацията на поправките обхваща три раздела: приемане на повредения приемник, материална отчетност при поправката с калкулация и предаване на ремонтирания радиоапарат обратно на клиента.
- Приемането на повредения приемник от клиента се документира чрез попълването на специален формуляр-номерирана разписка — отчетна карта. Практиката е показала, че ако в текста на разписката бъдат поставени ясно и открито известни договорни условия между двете страни — клиента и радиоработилницата, взаимоотношенията биха се улеснили и не би имало почва за появяване на нежелателни инциденти. Такива типови разписки са се раздавали на сервизите.
Този документ се попълва в два екземпляра чрез индиго. Оригиналът представлява разписката, а отчетната карта — копието. Върху гърба на разписката не се пише нищо, а върху гърба на отчетната карта се описват материалите, характерът на поправката и самата калкулация. Разписката се предава на клиента като документ, срещу който той трябва да получи поправения си приемник. Приемникът, номериран със същия номер, който носи отчетната карта, върви неразделно с последната до предаването му обратно на клиента. Номерирането на приемника е необходимо за улеснение при поправката, за избягване грешки в размяна на еднакви части от други приемници и грешки при предаването му обратно на клиента.
Освен отчетната карта необходимо е да се води текущ регистър за приемането, предаването и справки по поправката на даден приемник. .
- Отчетността по извършената поправка се води върху гърба на отчетната карта. Калкулацията за стойността на поправката се извършва съгласно установените в страната закони и наредби.
Данните за характера на извършените операции трябва да се вписват, за да знае клиентът какво точно е поправяно в приемника му. Независимо от това при повторно поправяне на същия приемник или при рекламация за лошо извършен ремонт по наличния в приемника номер на отчетната карта ще може да .се установи какво е поправяно и от кого и дали рекламацията е приемлива.
- Поправеният приемник се предава срещу представяне на разписката, дадена на клиента. Тази разписка, сравнена с отчетната карта и прикачена към нея, се подрежда в специално определена за тази цел папка-класьор. Клиентът, т. е. получателят, трябва да се разпише в текущия регистър срещу името си. В отделна графа се вписват серията, номерът и местоиздаването на паспорта му.
Счетоводното регистриране на получените срещу поправките суми се извършва според установените в страната закони, наредби и правилници.
Вашият коментар