Разработване на мотоциклета и какво е това
Какво означава разработване на мотоциклета? Отворете Сандъците – Sandacite и ще Ви обясним.
Правилното разработване на нов или излязъл от основен ремонт мотоциклет е от твърде голямо значение за неговия живот. Нов или основно ремонтиран мотоциклет изисква много по-голямо внимание и повече грижи, тъй като в периода на първоначалната му експлоатация става разработване (сработване) на всичките му триещи се части и механизми. Разработването на мотоциклета се заключава в довеждане на всичките му триещи се части и механизми в положение на сработване (улягане) помежду им и установяване нормален луфт, който осигурява постигане на максимална мощност на двигателя и гарантира нормална работа на целия мотоциклет. Ето защо е необходимо разработването на мотоциклета да се извършва много внимателно само от опитен мотоциклетист и по възможност през целия период от един и същ такъв.
Разработването на мотоциклета се провежда обикновено в периода на експлоатацията му в първите 2000 км пробег.
Всеки завод-производител на мотоциклети дава точни указания за начина на разработването им, които трябва точно да се спазват, ако мотоциклетистът желае да има мотоциклета си за дълго време.
Важни правила, които трябва да се спазват в този период, са следните:
а) Да не се форсира излишно двигателят.
б) Да не се надвишават максималните скорости, с които може да се движи мотоциклетистът в този период; те зависят от вида и типа на мотоциклета, от максималната скорост, която може да развие мотоциклетът след разработването, и от други фактори. Като общо правило може да се каже, че в периода до 1000 км не трябва да се превишава половината от съответната максимална скорост.
За всеки период от експлоатация на мотоциклета са определени максимални скорости на движение, като в заводската документация на мотоциклета винаги се посочва максималната. С оглед да се спазват тези важни указания съветските заводи са правели специална регулировка на карбуратора, след което той се пломбира.
За целта в карбуратора се прави специално приспособление за ограничаване на шибъра. То представлява обикновено или пръстен, поставен над шибъра, или опорен винт, завитлен на горната капачка на смесителната камера. След изминаване на първите 1000 км пробег ограничителят се скъсява чрез отвиване, а след изминаване на 2000 км се изважда. Трябва добре да се запомни, че преждевременното сваляне на ограничителя скъсява живота на двигателя.
в) В периода от 500 до 1000 км пробег не трябва да се качва втори човек.
г) За препоръчване е разработването на мотоциклета да не се извършва по местности с големи наклони.
д) За четиритактовите двигатели в този период трябва строго да се спазват сроковете за сменяване на маслото.
е) Препоръчва се първото движение с нов мотоциклет да не трае продължително време с цел да не се допусне прегряване на двигателя. След спиране да се направи обща проверка на състоянието на целия мотоциклет. Следващото движение може да се извърши за по-дълго време.
ж) В периода на първите 1000 км се препоръчва на всеки изминати 40—50 км пробег мотоциклетът да се спира за охлаждане. Това ще предпази двигателя от прегряване, при което маслото силно се разрежда и мазането се влошава, което за този период е крайно вредно.
з) Да се следи работата на запалителната система. Не трябва да се допуска двигателят да загрява вследствие на голямо и малко предварение на запалването, което е регулирано от завода. При нарушение предварението трябва незабавно да се регулира.
За продаваните през 50-те и 60-те години в България чехословашки мотоциклети ЯВА-CZ -250 куб. см и ЯВА-CZ- 350 куб. см заводът препоръчва в периода на разработване да се използват запалителни свещи с топлинно число 195, а след разработването — с топлинно число 225 или 240.
Заводите „Симеон“ (ГДР) са препоръчвали за мотоциклетите Симсон-425 в периода иа разработването и през зимата да се използва запалителна свещ с топлинно число 175, а след разработването и през летния период — с топлинно число 225. За мотоциклетите Симсон-Спорт-4258 — съответно с топлинното число 225 и 240.
и) След изминаване на първите 500 км и след 1000 км на мотоциклета трябва да се извърши щателно т.н. техническо обслужване № 1.
к) При разработване на мотоциклетите с двутактови двигатели да се спазва съотношението на маслото и бензина, както е показано в таблицата по-долу.
За да се осигури добра работа и правилно мазане на двигателя, сместа трябва да се приготвя в отделен съд, като добре се разбърква. Така приготвената смес трябва да се остави известно време да се утаи и тогава да се налее в резервоара.
След приключване периода на разработването на мотоциклета, така както бе описан по-горе, мотоциклетът може да се експлоатира нормално, като отново не трябва да се допуска превишаване на допустимите максимални скорости.
И да, като говорим за мотоциклети, нека да е ясно, че става дума например за примерно ето такова чудесо:
Литература:
Георгиев, Димитър Хр., Тимчев, Григор. Наръчник на мотоциклетиста /. 2. прераб. и доп. изд.. София :, Медицина и физкултура,, 1958., 292 с. :
Напетов, Витомир П., Тимчев, Григор К., Гайдаров, Симеон Н.. Учебник за мотоциклетиста /. 2. прераб. и доп. изд.. София :, Медицина и физкултура,, 1959., 344 с., 1 л. ил. :
Златарев, Пантелей, Гайдаров, Симеон Василев. Наръчник на мотоциклетиста /. София :, Техника,, 1962.
Вашият коментар