Каране на мотор в града през 1956
Статията на Сандъците – Sandacite описва как трябва да се кара мотор в града според указанията от 1956 г.
Когато се излиза от гараж с пуснат в ход двигател, трябва да се даде предварително сигнал с клаксона, скоростта да не бъде повече от 5 км/час и да се излезе на улицата, ако това не пречи на останалите участници в движението. Ако по улицата се движи друго превозно средство, трябва да се изчака преминаването му и след това да се излезе.
Движението по улиците на града става само по дясната половина на пътното платно на около 1,5 м от края на тротоара. При тесни улици мотоциклетистът може да се движи по-близо до тротоара, но не по-малко от 1 м. Мотоциклетистът няма право в никакъв случай да се движи в лявата половина на улицата, освен ако е еднопосочна.
Обикновено при това упражнение мотоциклетистът трябва да се движи на втора или трета скорост (в зависимост от това, дали мотоциклетът е три- или четирискоростен).
При наближаване на около 50 м до кръстовище мотоциклетистът дава сигнал е клаксона, постепенно намалява скоростта на 5—10 км/час, като скоростите съответно се превключват. Кръстовището се пресича само ако през неш не преминава в момента или не предстои да премине друго превозно средство, което има предимство на движение (съгласно действащия тогава Правилник за движение). Никога не бива да се смята, че е достатъчно да се даде сигнал и без да се огледа кръстовището, да се премине. Не бива да се превключват скоростите на самото кръстовище, защото с това се заангажира вниманието на обучавания; в момента то трябва да бъде насочено към пешеходците, пресичащи кръстовището, и към това, пресичането да стане правилно и безопасно.
В случай че кръстовището е заето от друго превозно средство, мотоциклетистът намалява скоростта, приближава се до десния тротоар и спира. След освобождаването на кръстовището дава сигнал с клаксона и внимателно потегля, като наново добре оглежда кръстовището. Ако мотоциклетистът се движи по първостепенна улица, то при пресичане на второстепенна улица се дава сигнал с клаксона. Самото пресичане обаче се извършва, без да се намали скоростта на движението, ако, разбира се, по второстепенната улица не се движи моторно превозно средство с предимство (санитарна линейка, противопожарни автомобили и др.).
Когато моторно превозно средство застигне мотоциклетиста и дава сигнал с клаксона, че иска път, той е длъжен незабавно да се отбие вдясно и да намали скоростта, като изчака задминаването.
При пресичане на кръстовище, движението на което се регулира от милиционер регулировчик, при наближаване на около 50—60 м мотоциклетистът дава сигнал с клаксона и знак за посоката, по която желае да се движи (иска път). При това газта се затваря и постепенно се намалява скоростта на движение, докато милиционерът регулировчик даде сигнал за свободен път. Такова кръстовище, макар и регулирано, трябва да се пресича със скорост, не по-голяма от 15 км/час, като своевременно се превключи, ако е необходимо, на низходяща скорост и се даде сигнал на пешеходците. При преминаване на кръстовище, по което мотоциклетистът иска да завие вляво или вдясно, той задължително трябва да показва посоката, в която ще завие, независимо от това, дали кръстовището се регулира от милиционер регулировчик или не. Когато мотоциклетистът се движи по улиците на града и чуе тревожните сигнали на автомобилите на противопожарна защита или на бърза помощ, той трябва да ое отбие до тротоара и да спре до преминаването им.
Преминаването покрай спрял на спирката трамвай, когато това се разрешава, трябва да става много внимателно и със скорост, не по-голяма от 15 км/час.
Когато мотоциклетистът иска да спре по улиците на града, съобразявайки се с всички правила за движение, той се приближава първо до тротоара, дава сигнал е клаксона, намалява скоростта и продължава да се приближава до тротоара с разчет опирането да стане до ръба на бордюра. След спирането, ако обучаваният трябва да слезе, мотоциклетът ое повдига на стойката. Мотоциклетистът трябва да вземе със себе си контактния ключ, за да не се използва мотоциклетът от други лица.
Основното в това упражнение е да свикне обучаваният с движение на мотоциклета по улиците на населеното място, като спазва правилата за движение.
А ето какво трябва да направите, преди да потеглите на волно каране из улиците:
Литература:
Георгиев, Димитър Хр., Тимчев, Григор. Наръчник на мотоциклетиста /. 2. прераб. и доп. изд.. София :, Медицина и физкултура,, 1958., 292 с. :
Напетов, Витомир П., Тимчев, Григор К., Гайдаров, Симеон Н.. Учебник за мотоциклетиста /. 2. прераб. и доп. изд.. София :, Медицина и физкултура,, 1959., 344 с., 1 л. ил. :
Златарев, Пантелей, Гайдаров, Симеон Василев. Наръчник на мотоциклетиста /. София :, Техника,, 1962.
Вашият коментар