Такситата в София през 1936 г. и какви са техните проблеми
Потопете се в ежедневието на столичните таксита през 1936 г. с новата статия в Sandacite.BG.
Винаги сме казвали, че много обичаме ровенето в стари исторически документи за българската техника. Невинаги можем да разказваме всичко, а пък понякога излизат истински бисери и находки отпреди 80 – 90 г., които само чакат да бъдат прочетени от заинтересовани хора като нас. Едно такова чудо имаме точно сега тук пред нас – статия, която обсъжда какви са проблемите пред софийските таксиметрови коли през 1936 г., но и предлага пътища за тяхното разрешение.
Тя е отпечатана в сп. Автомобилист“ през март 1936 г., в брой 3 от І годишнина на списанието. То излиза в само три броя през тази година и след това спира. Издание е на Организацията на автомобилистите в България. Какво е съдържанието на този брой, можете да видите долу вдясно:
Първият опит за организиране на професионална таксиметрова служба в София (а най-вероятно и в България) е от 1912 г., но истинското начало е на 5.ІХ.1925 г., когато официалният вносител на автомобилите ,,Ситроен“ в България – дружеството ,,Галия“ – основава редовни таксиметрови превози, които се изпълняват, естествено, само с коли ,,Ситроен“. Тази дейност обаче престава в края на 1927 г., защото превозите се виждат скъпи на софиянци, а и заради силната конкуренция от страна на трамваите. По-късно такси колите в София се предпочитат главно от марката ,,ФИАТ“.
А през 1936 г. авторът Продан Кръстев е написал следното интересно четиво, което сега ще Ви приведем изцяло, без да съкращаваме или променяме нещо.
,,Положението на таксиметрите в София е повече от плачевно. Работата е така намаляла, че собственици и наемни шофьори, заангажирани в таксиметровия превоз, с право могат да се считат ,,работящи безработни“. На някои пияци голяма част от колите прекарват 24 часа без един даже курс. Работата е повече случайна. А на случайността да се разчита за посрещане задълженията за купената кола, плащане разни такси, разноски за масло, бензин, гуми, поправки, заплата на шофьора и най-после издръжка на собственото семейство, е немислимо. От друга страна, излезлите нови и луксозни коли чувствително отнеха работата на останалите. Това положение предизвика напоследък едно раздвижване между собствениците на таксиметри. Търсят се начини за излизане или поне смекчаване на отчаяното положение, в което се намират днес стотици хора, вложили своите спестявания, последни пари или направили тежки задължения с едничката надежда, че ще изкарат коравия залък хляб за себе си и своите семейства.
Все по същата причина в Дирекцията на полицията, отделение ,,Превозни средства“, се работи някаква наредба, която вероятно цели подобрение на съществующето положение.
Цельта на настоящата статия е да се нахвърлят известни мнения, оформяващи между силно засегнатите собственици на таксиметри, да се предоставят на критиката на всички компетентни и заинтересовани, и по такъв начин,с общи усилия да се намерят и посочат най-целесъобразните мерки, които трябва в най-скоро време да се вземат. Безспорно, никой не бива да си прави илюзията, че с отделни или чисто административни мерки може да се очаква някакво чувствително подобрение на положението. При все това, обаче, не бива и няма да се откаже и най- малкото подобрение, което може да се постигне и по този път.
Кои са причините за това силно намаление, бих казал даже, спиране на работата на таксиметрите в Столицата? Те са много.
Първата, и безспорно най-съществената причина, е голямата стопанска и економическа криза, която потиска целия свят и особено болезнено се чувствува у нас. Да се направи нещо в това отношение само за България, е немислимо.
Втората и не по-малко важна и съществена причина ся големите тежести, с които днес е обременен автомобилният превоз. В целия свят днес се признава голямото значение на автомобила в стопанския и економически живот на държавата. Не по-малко значение ще има той и във време на война, когато върху него ще легнат неподозирани, може би, важни и отговорни задачи, решителни даже за щастливия изход на борбата. И когато днес виждаме, че в другите държави се създават най-благоприятни условия за подобрение и насърдчение на автомобилизма, когато се хвърлят стотици милиарди само за автомобилни пътища, у нас все още не се прави нищо, или това, което се прави, е много малко и далеч недостатъчно. Когато в други държави целта е всеки гражданин да притежава автомобил,у нас той е „лукс“. Автомобилният превоз, специално таксиметровият, е много скъп и почти недостъпен за по-скромните, даже средни кесии. Такситата са такива, каквито бяха преди 7 — 8 години, въпреки голямото поскъпване на парите нап следък.
Явна е нуждата от едно намаление на таксиметровата такса даже с 50 %. Това намаление притежателите на таксиметри не могат да дадат на гражданството – не че не желаят, но външни и независещи от тях причини не позволяват това. Днес държавата е отрупала автомобила с толкова данъци, акциз, такси и берии, които правят невъзможно и най-малкото намаление на превозната цена.
Трета причина за намалението на работата е голямата конкуренция, която правят няколко нови коли, които излязоха напоследък на пиацата. Безспорно, при една и съща цена клиентът предпочита луксозната кола, гдето возенето е много по-приятно, даже с музика. Тези няколко нови коли почти вземат цялата работа за себе си. Конкуренцията на тези нови коли не може да се избегне, понеже разноските им, и тези на другите коли, са почти еднакви.
Конкуренцията се увеличава и от много заможни, даже богати хора, с няколко хиляди лева сигурни месечни доходи, които купуват коли за собствено удоволствие, а през „свободното’ време колата работи на пиацата, за да изкара разноските за удоволствията на техните притежатели. По този начин се отнима хляба на тези, които единствено от своята с мъка купена кола и денонощен труд се мъчат да изхранят себе си и своите семейства.
И най-сетне, с въвеждането на редовната рейсова отобусна служба до близките околности на София, когато срещу малка такса се получава комфортно пътуване, таксиметрите останаха изключително за къси разстояния из града. Разширената и редовна трамвайна служба и въведената напоследък градска отобусна служба отнеха и тази възможност за съществувание на таксиметрите, оставайки ги на случайните нужди или възможности на малцина богати граждани.
Какво може и трябва да се направи?
Преди всичко е необходимо едно чувствително намаление на всички данъци и такси, които държавата е наложила върху собствениците, колите, гумите, бензина, маслата и пр. и което ще позволи намаление на превозните такси.
Това намаление е възможно напр. като за таксиметрите се продава специален бензин, масла и прочие,т като държавата намали или съвсем премахне съответния им акциз.
Конкуренцията може да се намали чрез редица мерки, малко или много удобни и приложими. Ето някои от тях:
- За луксозните коли да се предвидят специални лукс-пиаци и като таксите се чувствително различават от тези на обикновените коли. Първото не е много приложимо, а второто е почти наложително необходимо.
- Да се фиксира числото на таксиметрите, като за таксиметър се допуска кола, която изключително служи за прехрана на собственика й. Да се отнеме правото за експлоатация на всички онези, които имат определено занятие или сигурен доход и чиято кола за лични нужди и удоволствия „работи“, за да изкара разноските на собственика й.
- Да се типизират таксиметрите, като за такива се допускат коли, даващи не толкова лукс и удоволствие, колкото бърз и сигурен превоз. Типизирането на таксиметрите, обаче, може да бъде цел на по-далечно бъдеще.
- Да се въведат свободни пияци т. е. да застава всеки където намери място. По този начин ще се избегне излишния километраж и ще се улесни намалението на тарифата. От тази мярка, обаче, не може да се очаква голям резултат, понеже повечето коли работят с свои клиенти, които ги търсят на определено място.
- Малко може да се очаква и от въвеждането на тоя ред в пиаците, при който на работа отива първата кола. Никой не може да наложи на клиента да се качи на първата кола, когато познатият или приятел шофьор е на по-задно място.
- Ясно изниква нуждата от едно обединение, от едно уеднаквяване на интересите на собствен- ниците на таксиметри. Това уеднаквяване може да се постигне само чрез коопериране, като всички таксиметри в столицата или по пиаци образуват кооперативни сдружения, където колите и разноските ще бъдат общи, а и приходите ще се разпределят съответно на вложения труд и капитал.
Безспорно, че разрешението на таксиметровия въпрос в София зависи преди всичко от нас, но още повече от държавата, която трьбва активно да се намеси и с цената на нькои финансови жертви да подпомогне разрешаването на въпроса. Иначе рискуваме да присътстваме на нерадостната картина в едно близко бъдеще, когато таксиметровият превоз ще бъде унищожен или сведен до минимум, стотици коли ще ръждясват,ще се разрушават,или ще се продават на безценица, а хиляди семейства на добри и примерни граждани ще останат без елементарни условия на съществуване.“
Това беше. Със сигурност статията носи много ценна информация за таксиметровите превози в България. Тя фиксира картина от началния им момент, когато по улиците виждаме борбата между едноличните таксиметрови предприемачи, които возят цял ден със своя собствена кола, и други икономически субекти, които вече имат развита стопанска дейност в друга област и в един момент започват да се занимават и с таксиметрови услуги.
Прави впечатление и че някои от мерките изобщо не са приложени в последвалите десетилетия от историята на България, та дори и досега – напр. предложението за ,,специалните лукс-пиаци“. А Вие как мислите, щяло ли е да има ефект от всичко това?
За ,,редовната отобусна служба“ и с какъв подвижен състав е работела тя, можете да прочетете пък тука:
Вашият коментар