Издърпване на заседнал камион
Днес в Сандъците – Sandacite разглеждаме издърпване на заседнал камион – една от най-трудните задачи, с които един шофьор трябва да може да се справя.
То изисква от него особена находчивост и умение да използва някои от изброените по-долу начини за работа, а именно:
- Разчистване на почвата около затъналите колела на заседналия камион и подлагане възможно по-навътре под тях на дъски, клони от храсти, дребен чакъл, рогозки и други подръчни материали.
Преди да се направи опит за изваждане на заседналия камион , трябва да се провери дали кожухът на диференциала или предният хост не са допрели до повърхността на земята. Ако са допрели, трябва да се разчисти почвата под тях.
Така се постъпва в случаите, когато автомобилът е затънал в места, където при разчистването може да се достигне до твърда основа.
2. Подлагане надлъжно под задните двойни колела на заседналия камион обли дървета (дебели 80—150 мм). Този начин е особено подходящ за придвижване на автомобила през непроходим участък от пътя със слаб повърхностен пласт на пътното платно, при който има опасност от затъване на заседналия камион.
Дървото трябва да се подлага между гумите на задното колело (рис. 9) и да се измества последователно напред едновременно с придвижването на заседналия камион.
За да бъде придвижването по-леко и сигурно, може да се използува въже, с което да се свърже предният край на дървото с колелото (рис. 10). При движение на автомобила напред колелото опъва въжето и гумите му се придвижват по-леко върху дървото.
3. Затънал камион може да се изтегли и на буксир от друг автомобил. Това обаче трябва да става много внимателно, за да не се повредят автомобилите.
Ако автомобилът е затънал с левите или десните си колела надлъжно в канавката на пътя, изтеглянето му на буксир от друг автомобил, особено зимно време, е много трудно (буксираният автомобил се плъзга по дължината на канавката, като притегля в нея и буксиращия автомобил). В този случай се препоръчва да се използват трактор или два автомобила (двоен буксир). Буксиращите автомобили се съединяват помежду си с твърд теглич, а с буксирания автомобил — чрез гъвкав теглич.
Камион, затънал с двете си задни колела напречно на пътя, може да се изтегли и чрез двоен буксир. В случая единият от буксиращите автомобили трябва да го тегли отпред с
гъвкав теглич (телено въже или верига), а вторият буксиращ автомобил — да го тласка отзад чрез твърд теглич.
- Камион, затънал в тясно място на пътя, може да се подпомогне при излизането му на твърда почва и чрез изтласкване от друг автомобил. За целта буксиращият автомобил трябва да се приближи внимателно и без удари до затъналия автомобил така, че да се допрат задните им бордове; потегля се плавна и постепенно се увеличават оборотите на коляновия вал на буксиращия камион. Този начин е особено удобен, когато и двата автомобила имат предни и задни брони.
- Камион, затънал с двете си предни колела, може да се изтегли с въже, прехвърлено през подпора от две дървета и навивано постепенно на лебедка, поставена на друг автомобил (рис. 11).
- При голямо засядане на камиона, когато отделни негови части са опрели плътно върху почвата, затъналите колела могат да се повдигнат с помощта на лост (рис. 12).
Лостът трябва да бъде с дължина над 5 м и дебелина 150 — 200 мм. Колелата трябва да се повдигат дотогава, докато най-ниската им точка достигне нивото на околната почва.
Повдигането може да стане на няколко пъти, като се подлагат под колелата камъни, греди, обли дървета и други подръчни материали.
При повдигане на задното двигателно колело краят на лоста се подлага под главината му (рис. 13).
За да не се превърта колелото, трябва да се включи скоростният механизъм и да се затегне ръчната спирачка.
- Затънал камион може да се самоизтегли на твърда почва, като се привържат въжета за задните му двигателни колела и за дървета, стълбове или набити в земята колове (рис. 14).
При завъртане на колелата въжетата се навиват около тях и улесняват самоизтеглянето на камиона от препятствието.
При всички случаи на изтегляне затънал автомобил чрез буксир трябва да се помни, чe за завързване на буксирните въжета и тегличи, ако камионът е без специални приспособления, най-подходяща е рамата му. Не е правилно да се завързват въжетата и тегличите за осите или ресорите, понеже лесно могат да се повредят.
Литература:
Гачев, Борис, М. Жеков. Експлоатация, обслужване и ремонт на автомобила. София, Медицина и физкултура, 1957.
Суванджиев, Е, Милан Спасов. Безаварийна работа при експлоатация на автомобила. София, Медицина и физкултура, 1959.
Гачев, Борис. Попътни неизправности и повреди на автомобила и отстраняването им. София, Медицина и физкултура, 1959.
Вашият коментар