Заплащане на шофьорите през социализма
Днес в Сандъците – Sandacite разнищваме какво е било заплащането на шофьорите през 50-те години.
![Заплащане на шофьорите през социализма](https://www.sandacite.bg/wp-content/uploads/Заплащане-на-шофьорите-през-социализма-300x178.jpg)
Идеята е да се получи стегната и фактологична публикация, която да осветлява въпроса точно такъв, какъвто е бил преди повече от половин век.
А. Основни положения в заплащането на труда на шофьора
За шофьорите на всички видове автомобили независимо от ведомството, в което служат, с изключение на тези към Министерството на народната отбрана и Министерството на вътрешните работи, е била установена единна система за заплащане на труда им. Тази система включва два основни начина за определяне възнаграждението на шофьора — заплащане за повременна работа (тарифна заплата) и заплащане за работа на норми (разчетна заплата).
Размерите на тарифните и разчетните заплати са били определени с Министерско постановление поотделно за товарните, леките автомобили, влекачите и автобусите с оглед на тяхната товароспособност или вместимост и категорията на предприятието (ведомството), на което се числят.
Размерът на месечната заплата за всеки отделен случай независимо от начина на заплащането й се определя в зависимост от вида на обслужвания автомобил, от полезния товар (за товарните автомобили) или от вместимостта (за леките автомобили и автобуси), както и от това, към коя група спада предприятието — собственик на автомобила.
Разпределението на предприятията на групи се извършва в зависимост от големината им, стопанското значение на превозите и теренните и битови условия за работа.
Разчетните заплати са по-големи от тарифните, тъй като при тях напрежението в работата на шофьорите, които работят по норми и установени графици, е по-голямо.
Заплащане труда на шофьора по тарифните заплати се разрешава за случаите, в които нормирането и отчитането на извършената работа е крайно затруднено или когато обемът й не зависи от шофьора (при вътрешнозаводски превози, при обслужване на автобуси за служебно ползване и др.).
![Заплащане на шофьорите Zaplashtane na shofyotite](https://www.sandacite.bg/wp-content/uploads/zaplashtane-na-shofyorite-300x201.jpg)
По определените тарифни заплати се изчисляват и извършват и следните заплащания на шофьорите: за повременна работа, т. е. за работа без норми, за работа с пробно одобрени вътрешнозаводски норми, за определен престой, за извънреден или нощен труд, за редовна работа, за служебни командировки, за нулево време, за предизвестия, както и за допълнителни възнаграждения и премии, за които е указано, че се заплащат в проценти от тарифната заплата.
Шофьорите на автомобили за бърза медицинска помощ и на погребални автомобили се приравняват към шофьорите, работещи на леки автомобили с вместимост над 5 места.
Шофьорите на другите специални автомобили се приравняват към шофьорите на някоя от категориите товарни автомобили в зависимост от товароспособността на шасито, на което са монтирани.
Заплащането за работа на норми е основният начин за заплащане труда на шофьорите.
Разчетните заплати се използуват само за изчисляване на разценките при работа по единните норми за изработка или постоянно одобрените вътрешно-ведомствени норми, а така също и при работа на автобусите по автолинии с одобрени разписания.
Работното време на шофьорите, подлежащо за заплащане по норми, се състои от време за подготовка и прибиране на автомобила, съответно преди започване и след свършване на работната смяна, време за движение и време за престои на автомобила при товаро-разтоварните операции.
Сделните разценки за шофьорите на товарни автомобили се установяват за километър-пробег, за тон-превоз товар, а при извършване на превози при постоянни експлоатационни показатели могат да се въвеждат и разценки за тон-километри.
Въведени са и разценки за заплащане вложения труд от шофьора за подготовка и прибиране на автомобила и за товаренето и разтоварването му, когато към него е прикрепена товаро-разтоварна бригада, която работи също по норми.
Сделните разценки за шофьорите на таксиметровите автомобили се установяват за платен километър-пробег и за подготовка на автомобила за работа и за прибирането му.
При определяне на разценките освен от размера на съответната разчетна заплата се изхожда и от установените норми за изработка.
В случаите, когато шофьорите участват в ремонта на поверените им автомобили, им се заплаща като на авторемонтни работници. За целта на всеки шофьор след полагане на изпит пред комисия се определя съответен на подготовката му разред.
![Заплащане на шофьорите Zaplashtane na shofyotite](https://www.sandacite.bg/wp-content/uploads/zaplashtane-na-shofyorite1-300x172.jpg)
Б. Допълнителни и премийни възнаграждения.
За да се поощрят шофьорите да подобряват постоянно трудовата дисциплина, качеството на вложения труд, квалификацията си, а така също да постигнат икономия на ГСМ и гуми, както и да пазят поверените им автомобили, освен редовното месечно възнаграждение те получават и допълнителни и премийни възнаграждения.
Допълнителни възнаграждения се заплащат, както следва:
- За работа със специални автомобили и автомобили с ремаркета. Размерът на възнаграждението се определя в проценти към заработената сума по разценки (при работа по норми) или към заработена сума по време (при работа по време). Големината на процента зависи от вида и предназначението на автомобила.
- За редовна работа. Възнаграждение в размер на 3 % от тарифната заплата за всеки 5 прослужени години редовна работа без прекъсване в едно и също министерство или някое от поделенията му. Максималният размер на възнаграждението е 15 %.
- За клас-квалификация (само на онези шофьори, които притежават свидетелство за правоуправление I или II клас, независимо от вида на автомобила, с който работят).
Размерът на възнаграждението за шофьорите I и II клас е съответно 15 % и 10 % от общата сума на тримесечната им тарифна заплата. Изплаша се всяко календарно тримесечие, ако през него шофьорът е спазил определени условия.
- За работа при ненормиран работен ден (на шофьорите на леки автомобили и автобуси, които са с ненормиран работен ден, и трудът им се заплаща по тарифните заплати:)
а) когато работят с автомобил, който е с документ (НМ) за праводвижение в един или няколко окръга, размерът на това увеличение е 10 — 20 % от основната тарифна заплата на шофьора;
б) когато документът за праводвижение (НМ) на автомобила е за цялата страна, размерът на увеличението е от 10 до 40 %.
Премийни възнаграждения се заплащат, както следва:
- На шофьорите на всички видове автомобили и тролейбуси за отлична и безаварийна работа — премия в размер на 120 лева на календарно тримесечие.
Отлична и безаварийна се е смятала работата на шофьора, когато през отчетното календарно тримесечие е положил такива грижи за поверения му автомобил, които са осигурили изправността на частите, безотказното действие на агрегатите и механизмите, липсата на счупвания, подбивания и изкривявания, а така също когато няма нарушения на трудовата дисциплина и на правилата за експлоатация на автомобила.
![Заплащане на шофьорите Zaplashtane na shofyotite](https://www.sandacite.bg/wp-content/uploads/zaplashtane-na-shofyorite2-300x225.jpg)
Наред със спазването на горните условия шофьорът трябва да е работил през 65 % от календарните работни дни на отчетното тримесечие.
- За реализирана икономия от наднормен междуремонтен пробег на автомобила на шофьорите се заплаща премия в размер от 20 до 23 % от общата сума на реализираните икономии от всички видове технически обслужвания и ремонт на автомобила. при положение че са изпълнени определените за случая изисквания.
- За реализирани икономии от течни горива на шофьорите се заплаша ежемесечно дремия в размер на 50 % от стойността на реализираната икономия, при условие че са спазени определени дравила за осигуряване най-точна и редовна отчетност за рабзтата и разхода на гориво от автомобилите им.
- За реализирани икономии от наднормен пробег на автомобилните гуми всяко календарно тримесечие на шофьорите се заплаща премия в размер на 30 % от стойността на реализираната икономия, при условие, че е достигнат норменият пробег на целия комплект автомобилни гуми.
Когато автомобилът не е с монтирал комплект гуми, следва да се достигне норменият пробег от всяка гума поотделно.
- За преизпълнение на месечния план по приходите на шофьорите на автобуси и тролейбуси се задлаща премил в размер на 2% от месечната им тарифна заплата за всеки процент преизпълнение на плана.
За шофьорите на таксиметровите автомобили размерът на премията е 1 %.
- За преизпълнение на месечния план по превозите в тонкилометри за шофьорите, които работят на особено важни стопански обекти, е можело да се въведе и премия в размер 4 лева за всеки 100 тонкилометпа свръх месечния план. Обаче за да се заплаща горната премия, необходимо е всеки шофьор да има месечен превозен длан в тон-километри.
- За използване празните пробези на автомобилите на шофьорите, превозили попътни товари, се заплаща премия за всеки извършен попътен тонкилометър по 0,08 лв. за вътрешноградски попътен превоз в градовете София, Пловдив, Варна, Бургас и Русе.
За вътрешноградски превоз в останалите градове — по 0,07 лв. и за извънградски попътен превоз по 0,04 лв. за всеки извършен попътен тон-километър.
Вашият коментар