Български автомобил Хеброс 1100
Български автомобил Хеброс 1100
През септември 1968 г., на ХХVІІ технически панаир в Пловдив, е представен прототип на съвременен лек автомобил на име Хеброс 1100.
Ефектната каросерия тип хечбек е била направена от стъклопласт и боядисана в син металик, а ходовата част и повечето от възлите са взети от Булгаррено 10. Двигателят на ефектния прототип е проектиран от Базата за техническо развитие при ДСО Металхим и изработен от машиностроителния завод в Казанлък. Петстепенната скоростна кутия и диференциала се намират в общ блок, а максималната скорост на Хеброс 1100 достига 140 или 150 км/ч, според различни източници.
На предния десен калник е бил поставен надпис “Юбилей 25”, по повод предстоящия през следващата година четвъртвековен юбилей от 9 септември 1944 г.
Забележителен факт е, че триврат хечбек е бил разработен в края на 60-те години! Било е запланувано през 1969 г. да започне серийното производство на Хеброс 1100, но за съжаление ликвидацията на Булгаррено осуетява тези амбициозни намерения. Били са изработени само 3 ,,панаирджийски“ екземпляра.
Нека сега дадем думата на статията от 1968 г., която ще и представи новия автомобил така, както го е видял посетителят тогава:
,,Тази интересна и на световно равнище българска кола Хеброс 1100 бе създадена за малко повече от една година в завод Булгаррено в Пловдив, под ръководството на главния конструктор инженер Димитър Свирачев.
В конструкцията на автомобила са намерили приложение всички утвърдили се през последните години новости в автомобилостроенето. Двигателят, проектиран под ръководството на инженер Русев, развива мощност от 52 конски сили при 5400 оборота в минута и работен обем 1108 см3. Разположен е напречно над предната ос и задвижва предните колела. Клапаните са висящи и се отварят и затварят от горно разположена разпределителна ос. Заредената с антифриз охладителна система е капселована. Вентилаторът се задвижва от отделен електромотор и се включва и изключва при нужда от термостат, монтиран в потока на охладителната течност. Като източник на ток се използува променливотоков генератор.
Не по-малко модерна и съвременна е каросерията на колата. Рамата е изработена от профилирана стоманена ламарина, а обшивката — от стъклопласти. Интересно е да се подчертае, че стъклопластите са изцяло наше производство: и стъкленото влакно, и смолата, която го свързва. За да бъдат демонстрирани отличните им качества, около колата бяха поставени няколко резервни брони на калници. Информаторът онагледяваше качеството на стъклопластите по твърде убедителен начин — просто стъпваше върху калника, прострян на земята. Пластмасовата черупка пращеше, пукаше, огъваше се и губеше своите рационални форми, но щом информаторът слезеше от нея, веднага пъргаво заемаше старите си очертания без никаква следа от насилието. Такива „изпитания“ бяха проведени със стотици и въпреки това стъклопластовите калници бяха здрави и годни за употреба. Твърде лесно е и поправянето на евентуални пробиви или скъсвания на обшивката — залепя се кръпка, която после не може да бъде отличена от здравото място.
Хеброс 1100 поразява със своята изключително елегантна и съвременна линия — дело на стилиста Костадин Хинов, Задната врата, удобният багажник, разнообразните възможности за разполагане на седалките, луксозната тапицировка, четирите дискови спирачки — очевидно тук можем да намерим всички новости, предложени от конструкторската мисъл. Колата е дълга 3980 мм, широка 1570 мм, което означава простор и удобство за пътниците. Максималната скорост е 140 километра в час.“
Къде ли е днес този исторически автомобил?
Comments (3)
Ами конкуренция на останалите автомобили от СИВ не е търпяна явно.
Къдеможе да се намери в днешно време някой от прототипите?
Изгорени са (както твърди градската легенда). Във всеки случай не може да се намерят повече.