Български-автомобил-Хеброс-1100

Български автомобил Хеброс 1100

Български автомобил Хеброс 1100

Хеброс 1100
Хеброс 1100

През септември 1968 г., на ХХVІІ технически панаир в Пловдив, е представен прототип на съвременен лек автомобил на име Хеброс 1100.

Ефектната каросерия тип хечбек е била направена от стъклопласт и боядисана в син металик, а ходовата част и повечето от възлите са взети от Булгаррено 10. Двигателят на ефектния прототип е проектиран от Базата за техническо развитие при ДСО Металхим и изработен от машиностроителния завод в Казанлък. Петстепенната скоростна кутия и диференциала се намират в общ блок, а максималната скорост на Хеброс 1100 достига 140 или 150 км/ч, според различни източници.
На предния десен калник е бил поставен надпис “Юбилей 25”, по повод предстоящия през следващата година четвъртвековен юбилей от 9 септември 1944 г.

Автомобил Хеброс 1100 Avtomobil Hebros 1100
Автомобил Хеброс 1100 Avtomobil Hebros 1100

Забележителен факт е, че триврат хечбек е бил разработен в края на 60-те години! Било е запланувано през 1969 г. да започне серийното производство на Хеброс 1100, но за съжаление ликвидацията на Булгаррено осуетява тези амбициозни намерения. Били са изработени само 3 ,,панаирджийски“ екземпляра.

Автомобил Хеброс Avtomobil Hebros
Автомобил Хеброс Avtomobil Hebros

Нека сега дадем думата на статията от 1968 г., която ще и представи новия автомобил така, както го е видял посетителят тогава:

,,Тази инте­ресна и на световно равнище българска кола Хеброс 1100 бе създа­дена за малко повече от една година в завод Булгаррено в Пловдив, под ръководството на главния конструк­тор инженер Димитър Свирачев.

Хеброс 1100
Хеброс 1100

В конструкцията на автомобила са намерили приложение всички утвърдили се през последните години новости в ав­томобилостроенето. Двигателят, про­ектиран под ръководството на инженер Русев, развива мощност от 52 конски сили при 5400 оборота в минута и рабо­тен обем 1108 см3. Разположен е напречно над предната ос и задвижва предните колела. Клапаните са висящи и се отва­рят и затварят от горно разположена раз­пределителна ос. Заредената с антифриз охладителна система е капселована. Вентилаторът се задвижва от отделен електромотор и се включва и изключва при нужда от термостат, монтиран в потока на охладителната течност. Като източник на ток се използува променли­вотоков генератор.

Хеброс 1100 Hebros 1100
Хеброс 1100 Hebros 1100

Не по-малко модерна и съвременна е каросерията на колата. Рамата е изра­ботена от профилирана стоманена лама­рина, а обшивката — от стъклопласти. Интересно е да се подчертае, че стъклопластите са изцяло наше производство: и стъкленото влакно, и смолата, която го свързва. За да бъдат демонстрирани отличните им качества, около колата бяха поставени няколко резервни брони на калници. Информаторът онагледяваше качеството на стъклопластите по твърде убедителен начин — просто стъп­ваше върху калника, прострян на земята. Пластмасовата черупка пращеше, пука­ше, огъваше се и губеше своите рацио­нални форми, но щом информаторът слезеше от нея, веднага пъргаво заемаше старите си очертания без никаква следа от насилието. Такива „изпитания“ бяха проведени със стотици и въпреки това стъклопластовите калници бяха здрави и годни за употреба. Твърде лесно е и поправянето на евентуални пробиви или скъсвания на обшивката — залепя се кръпка, която после не може да бъде отличена от здравото място.

Хеброс автомобил Hebros avtomobil
Хеброс автомобил Hebros avtomobil

Хеброс 1100 поразява със своята изключително елегантна и съвременна линия — дело на стилиста Костадин Хинов, Задната врата, удобният багаж­ник, разнообразните възможности за раз­полагане на седалките, луксозната тапицировка, четирите дискови спирачки — очевидно тук можем да намерим всички новости, предложени от конструкторската мисъл. Колата е дълга 3980 мм, широка 1570 мм, което означава простор и удобство за пътниците. Максималната скорост е 140 километра в час.“

Българска кола Хеброс Balgarska kola Hebros
Българска кола Хеброс Balgarska kola Hebros

Къде ли е днес този исторически автомобил?

Share this post

Comments (3)

  • Божидар Reply

    Ами конкуренция на останалите автомобили от СИВ не е търпяна явно.

    21.09.2016 at 20:53
  • Daraka Reply

    Къдеможе да се намери в днешно време някой от прототипите?

    03.11.2020 at 21:38
    • Антон Оруш Reply

      Изгорени са (както твърди градската легенда). Във всеки случай не може да се намерят повече.

      16.11.2021 at 17:55

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *