БГ електронно запалване за автомобил от 1988 г.!
Йеаа, в Sandacite.BG намерихме неотваряно електронно запалване за автомобил на 30 години!
Здравейте и днес, приятели!
Както неведнъж сме подчертавали, хич не са много случаите, в които ни се удава да намерим експонат, изпаднал в ,,жива хибернация“ – тоест произведен прези 30 – 40 г. и така и останал неотворен и неизползван. Обикновено това се случва по-малки по обем джаджи. Една такава ще ви представим днес. На сцената е ЕЗМ-Т! :)
За това съкращение се крият думите ,,електронен запалителен модул“. Става дума за устройство, произведено през 1983 г. в Завода за сензори и сензорни устройства в Пловдив и предназначено за вашия автомобил. ЕЗМ-Т-то е хитра джунджурия, която се монтира към запалителната система на автомобила и в замяна на което ви осигурява следните ползи:
- улеснява запалването на двигателя при ниски температури;
- удължава износоустойчивостта на прекъсвача;
- повишана ефикасността на идгарянето на гориво в цилиндрите;
- и намалява токсичността на излизащите от ауспуха отработени газове!
Е те го те:
Предвид годините, в които е произвеждано, ЕЗМ-Т-то е предназначено да се сработва с всички по-разпространени в тогавашна България леки коли, които са без електронно запалване – различни модели Жигули, Лада, Шкода, Запорожец, а също така Волга ГАЗ 21 и 24, ФИАТ 125, Застава Юго, Застава GT 55… Разбира се, джаджата може да се монтира и в други автомобили с четиритактови бензинови карбураторни двигатели с механична токопрекъсваща група, 12-волтова ел. инсталация и ,,минус“ на корпус. Работи с всички стандартни запалителни бобини за класически запалителни системи. :)
МОНТАЖ
Той се извършва на удобно място в моторния отсек, което автомеханикът предпочете, а ЕЗМ-Т-то се закрепва чрез два винта за метални листове. Трябва обаче да помните, че, ЕЗМ-то не трябва да се монтира върху самия двигател!
Сега малко за електротехническите тънкости при монтажа на устройството.
Преди да се пристъпи към него, трябва да се демонтират две неща: кабелът, който в долната фигура е означен с 9 (той свързва клема 1 (неозначена) на запалителната бобина и прекъсвача на захранването), а също така и искрогасящият кондензатор, означен по-долу със 7.
Сетне, ако запалителната бобина не е с добавъчно съпротивление (вариатор), съединителните проводници се свързват точно така, както е означено тук:
1 – към оборотомера; 2 – син проводник; 3 – оригинално захранване; 4 – червен проводник; 5 – черен проводник; 6 – бял проводник; 7 – искгрогасящият кондензатор, който предварително трябва да демонтирате; 8 – запалителна бобина; 9 – съществуващ кабел – също се демонтира
Сега да разгледаме как стоят нещата, ако запалителна бобина е с добавъчно съпротивление. Тогава монтажа трябва да извършите така, както е показано на по-долната фигура и както ще ви обясним сега.
Ако запалителната бобина с добавъчно съпротивление е с две клеми на корпуса, червеният проводник на ЕЗМ-Т трябва да се свърже към онази клема на съпротивлението, на което е свързан и проводникът, идващ от контактния ключ. Същевременно, синият проводник от ЕЗМ-Т трябва да отиде в клема 1 (неозначената) на запалителната бобина. Свързването на белия и черния проводник пък става по същия начин, както в по-горе разгледания случай за бобина без добавъчно съпротивление (вж. първата схема и обясненията към нея).
И така, да обобщим сегашната конфигурация на нещата:
Знаете си урока вече, нали? :) 1 – към оборотомера; 2 – син проводник; 3 – оригинално захранване; 4 – червен проводник; 5 – черен проводник; 6 – бял проводник; 7 – искгрогасящият кондензатор, който предварително трябва да демонтирате; 8 – запалителна бобина; 9 – съществуващ кабел – също се демонтира
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ:
Номинално напрежение -12 волта
Работна температура – от –40° С до +70° С
Максимален ток на комутация – 8 А
ГРИЖА ЗА НЕГО, СЪХРАНЕНИЕ и ТРАНСПОРТ
Най-добре защитено ЕЗМ-Т-то ще се чувства в оригиналната си опаковка или поне в нещо, доставящо му същите условия на сигурност, НО в оригиналната кутийка е най-атрактивно да го срещнем след цели 30 години! :) Електронното запалване трябва да съхранявате в закрити сухи помещения с температура от +5° С до +40° С и влажност на въздуха до 80 %, в която среда да няма химически агресивни елементи.
ЕЗМ-Т-то е имало година и половина гаранция – 18 месеца.
Мдаа… ама 1988 пак не е кой знае колко далеч! Друго си е да намерим неотварян първия български телевизор или поне някой от първите ни матрични принтери, а? Какво ще кажете?
Вашият коментар