Сандъците | Sandacite
SANDACITE BG – Българският портал за стара техника
Електрически мобилен павилион от Балканкар
В Sandacite.BG намерихме мобилен павилион на Балканкар! Вижте…
60-те години са интересен период в българското автомобилостроене. Тогава у нас се разработват най-разнообразни превозни средства, които изпълняват всякакви различни функции. Някои са по-познати на широката общественост, други съвсем не. Едно от забравените достижения на българското машиностроене през периода е и т.н. от нас електрическа лавка.
Става дума за това, което виждате на тези снимки. Това е истински електромобил бюфет! Днес ще се запознаем именно с него.
Машината представлява мобилен павилион за напитки, закуски, цигари и други подобни стоки. Павилионът е изграден на основата на конвенционален електрокар, в производството на които към средата на 60-те г. Балканкар има достатъчно опит. Индустриалният мотокар с щанд за продажби е снабден със специално изработено шаси и удобно оборудване за обслужване на клиенти на открито. Благодарение на своята мобилност той е подходящ за търговия и задоволяване на нуждите на паркове, гари, курорти, строителни площадки и по-големи предприятия. Подвижността е много удобна характеристика – продавачът може да насочи волана на мобилния павилион там, където види, че към момента има по-голям човекопоток и така да увеличи продажбите си.
Мобилният павилион разполага с шкафове за съхранение на продаваните стоки и охладителна система за запазване на освежаващите напитки студени. Тези две системи позволяват използването на електрическата лавка на голямо разстояние от базата за снабдяване. Павилионът е снабден и със здрав и модерен покрив, който да предпазва купувачите и продавача от жаркото слънце. Разполага и с фарове, и с осветление на търговската площ чрез лампи ,,луни“.
Електрическата лавка се произвежда в машиностроителния завод ,,Руен“, вероятно в Сандански. Ето и техническите ѝ характеристики. Товароносимостта на конструкцията е 2000 кг, а собственото тегло на павилиона е 1920 кг. Натоварването на предната ос е 980 кг, а на задната – 940. Електропавилионът има една въртяща се витрина с капацитет 650 литра, въртящо се долно отделение за бутилки 1200 л и задно отделение за съхранение 300 л. Охлаждането на бутилките става чрез поставяне на парчета лед в отсека. Натоварен, електрокарът има максимална скорост 14 км/ч, а без товар – 16. Електрозахранването става чрез две акумулаторни батерии с напрежение 40 волта, капацитет 160 амперчаса. Размерите на електрическата лавка са 3200 мм дължина, 1750 мм широчина, и 2600 мм височина. Корпусът е метален.
Електрическият павилион е бил изнасян от държавното външнотърговско дружество Балканкарекспорт за няколко страни в света, включително и Западна Германия.
Ако намерите още интересни производства на Балканкар, пишете ни! Ще се радваме да публикуваме за тях. Поздрави!
Български автомат за билети в градския транспорт
В Sandacite.BG намерихме български автомат за билети в градския транспорт – вижте го как работи! :)
През 60-те години в градския транспорт в България продажбата на билети се извършва ръчно, от кондуктор. Все още не са въведени добре познатите ни перфоратори за безкондукторно таксуване. Това излиза доста скъпо, защото трябва да се плащат заплати на множество служители, които да таксуват пътниците.
Затова в началото на 60-те в Развойно предприятие за организационна техника – Силистра е конструирана машина, която продава билети за градския транспорт. Предвидено е било да се монтира в колите на градския транспорт или по различни обществени места с голям човекопоток, където пътниците да си купуват от нея билети.
Машината виждате на снимката. Представлява масивна стоманена кутия с лаково покритие. Заключва се със секретна касова брава. Продава билети с унифицирана тарифа. Работи с монети от 1, 2, 5 и 10 стотинки. Машината е много умна – даже връща ресто, ако сте ѝ дали по-голяма сума! Можете да настроите до 3 различни тарифи на билетите. Броят на комбинациите с билети пък е 4 – 4 х 1 ст., 2 х 2 ст., 5 ст. и 10 ст. Когато пуснем монетите в определените за това улеи, трябва просто да завъртим ръчката отдясно и хоп! – билетчето излиза от отсека отдолу.
Билетопродавачната машина може да ,,обслужи“ до 300 пътника на час, а можете да я заредите с до 3000 билета наведнъж. Производителите са пресметнали, че един човек може да обслужва до 10 автомата, които после да продават билетите – доста по-производително от системата с кондуктор.
Размерите на машината са: височина 1300 мм, ширина 320 и дълбочина 200. Тежи 22 кг без стойката си.
Автоматът е снабден с вътрешен брояч, който отчита броя на продадените билети, за да може по този начин да се осъществява контрол на средствата, отчитани от обслужващия персонал. Този брояч се пломбира от касовата служба на предприятието транспортен оператор в града. Самите билети се оформят от печатащ и отрязващ механизъм, като контролът на пътниците се осъществява чрез специални контролни номера, които се отпечатватг от печатащия механизъм.
Що се отнася до механизма за връщане на ресто, трябва да го заредите така, че осигури дванадесетчасова непрекъсната работа на машината. Също така, билетопродавачката е снабдена с изчистващ механизъм за връщане на нестандартни монети, които са извън обращение в страната.
Автоматът за продажба на билети от 60-те години е предизвикал интерес навремето си, можел е да се види и демонстрира във фирмения магазин на Оргтехника в София на ул. Васил Коларов 9 – сегашната ул. Солунска.
Яйцеварка от Провадия
В Sandacite.BG намерихме електрическа яйцеварка! Гледайте сега…
Яйцеварката е този кръгъл уред на снимката, който служи… за варене на яйца, разбира се. Състои се от пластмасова основа като тавичка, върху която има поставка със седем гнезда за седем яйца и отгоре капак от прозрачна пластмаса. Ето как работи.
В тавичката се наливат около 200 милилитра вода, после върху нея се слага поставката и се нареждат яйцата. Захлупва се. Включва се уредът и нагревателят на тавичката започва да нагрява водата, която тръгва да се изпарява. По този начин яйцата отгоре се варят на пара. Като изври водата, има термична защита, която изключва устройството и почва да пищи.
Цялата процедура на варенето трае около 8 минути.
Яйцеварката е произведена от Завод за домакински електроуреди Провадия и влиза в производство през 1981 г. Нашата конкретно е от 1984 г.
Благодарим за снимките на нашия приятел Васил Василев!
А това също е нещо доста рядко и интересно:
Репародент – БГ стоматологичен комплект за зъбни коронки
В Sandacite.BG намерихме стоматологичен комплект за зъбни коронки! :)
Вижте новото ни съкровище!
Когато един зъб е готов да му се направи коронка, той е изпилен и открит, а в това време от зъботехническата лаборатория трябва да изработят коронката. Затова му се прави временна ,,обвивка“, за да не се наранява, докато се чака. Ето как става това.
Това в горния десен ъгъл на снимката е фолио от термопластичен материал. Фолиото се захваща със специален държач, нагрява се и се ,,нахлузва“ на металния зъб модел – виждаме тези модели в горната част на комплекта. Нахлузването става с устройството в средата на кутията. С винта си то се фиксира към маса, бюро или някакъв плот. В по-дългата част на тръбата се фиксира металния модел на желания зъб, пластмасовото фолио се загрява (напр. на спиртна лампа), поставя се между голямата и малката част на тръбата и голямата част се притиска към малката. Cлед леко изчакване се изважда оформената корона. Пластифицираното фолио изстива и заема формата на металния зъб. После това фолио се слага на истинския зъб в устата на човека и готово.
Както виждаме в отделен отсек на комплекта е предвидено място за сребърна амалгама за зъбни пломби – вещ, също много необходима на някогашните стоматолози. За този вид пломби написахме специална статия, която може да се види в нашия сайт.
Не знаем в кой завод е произвеждано това чудо Репародент, но със сигурност е много сладко. Поздрави!
А може да прегледате и… ==>
Сандъците – Българският портал за стара техника е основан на 9 септември 2007 година.
Основната цел е да популяризира старата българска техника и да създаде виртуален музей на българската техника.
В сайта ни можете да разгледате познати и непознати български телевизори, радиоапарати, електродомакинска техника, български компютри и периферни устройства за тях, електромедицинска техника, български изобретения и още подобни неща. В раздел Литература са налични за безплатно сваляне много схеми на стари български устройства, документация, много стари технически книги и цели течения на списания – Космос, Млад конструктор, Радио-телевизия-електроника, Наука и техника за младежта и други. Основателят на сайта Антон Оруш е започнал своята колекция от българска техника през 2003 г. и неуморно полага усилия, за да спаси все повече намаляващите остатъци от техническата история на България. Той вече има над 400 български експоната!
В раздел ФОРУМ на сайта Sandacite.BG можете да задавате всякакви въпроси, свързани със старата техника, както и да продадете такава.