Notifications
Clear all

Регенериране на сулфатизиран акумулатор

3 Posts
2 Users
0 Reactions
4,269 Views
peppone1
(@peppone1)
Posts: 211
Reputable Member
Topic starter
 

Здравейте, имам един нов акумулатор 12V 9Ah, който изобщо не е бил употребяван и зареждан в период от 2г. и така се е сулфатизирал. Грешката ми беше че откакто съм го купил въобще не съм го зареждал и съм го забутал в шкафа, а кой знае и колко време е стоял в магазина преди това незареждан. За разлика от един друг стар автомобилен акумулатор от 90-те, 60Ah, за който също бях публикувал тема тук и който беше стоял 10-15г. в избата и преди това ползван в автомобил, него успях да го възстановя чрез доливане на вода в изсъхналите килийки и чрез продължително зареждане с по-голям ток от номиналният. В момента в който покафевяха положителните плочи и в последната килийка, разбрах че и тя най-накрая се е заредила и напрежението достигна нормата си, но след няколко часа винаги спадаше до 10V и така трябваше през няколко часа да се дозарежда. По мое мнение в този отрязък от време акумулатора имаше доста голям капацитет, щом успяваше да захрани 300-400W консуматор за около 10 минути с инвертор 12-220V, а това са 30A ток, като пренебрегнем загубите в инвертора. Това е недопустимо голям товар дори за нов акумулатор, освен за 1-2 секунди до запалването на автомобила. После изплаквах на няколко пъти акумулатора с нов електролит, от който се отдели доста оловна утайка, но спадането на напрежението не се предотврати, защото плочите вече се бяха разрушили, а плакненето и тръскането ги е довършило.

Освен това положителната му клема се беше разцепила с едва забележима кръгообразна фуга, в която вътре леко искреше. Диаметъра на здравата вътрешна част на клемата беше равен на диаметъра на долната й част, намираща се под капака на акумулатора. Пукнатината бе много тънка и отвътре се бе доста окислила, затова обелих външната й част и клемата стана по-тънка от отрицателната и така лесно може да се сбърка поляритета. Но гледам че се продават втулки за по-тънки нестандартни клеми , но не знам с какъв диаметър са и дали ще паснат на разцепената клема. Но да се върна на темата.

Новият акумулатор е с гел и не става просто да му долея вода, а и не ща да го скапвам. За разлика от автомобилният, който успях да заредя с малко по-голям ток и на който токоизправителя беше филтриран с кондензатор, което е опасно и за самият кондензатор, когато е с недостатъчен капацитет, но и самият акумулатор в процес на зареждане играе ролята на филтров кондензатор. Ето защо много техници допускат грешката при сглобяване на самоделен токоизправител, да вдигнат изходното му напрежение над максималното, това на акумулатора, което е около 16V в момента на кипенето. Така те изчисляват трансформатора да подава 16-17V и изправителя да го смъкне с 1V, което също е много опасно и бързо ще повреди акумулатора и токоизправителя, ако той няма регулатор на зарядният ток, поради причината която споменах, че акумулатора също представлява филтров кондензатор и той ще вдигне напрежението 1,41 пъти, т.е. 16х1,41=22,5V. Така и аз по погрешка като бях по-малък поправих един токоизправител като пренавих трансформатора му, но напрежението му излезе доста по-ниско 11V. След което за мое разочарование и за да отбия номера му свързах един малък филтров кондензатор който да го вдигне и се чудех как този малък кондензатор е успявал да зареди акумулатора. Но ето че грешката е била вярна и кондензатор изобщо не е трябвало да му слагам. Учили сме също че акумулатори можели да се зареждат и с еднопътен изправител, а дали просто може или е по-добре? Сулфатизирани акумулатори с фабричните зарядни се зареждат с пулсиращ ток, така и еднопътния токоизправител ще създаде по-големи пулсации, а изходното напрежение на токоизправителя на празен ход ще е със средна стойност 16х0,637=10V. А трансформатора трябва да е с напрежение не по-високо от 12Vпри еднопътния и двупътния токоизправител.

Въпросният акумулатор съм опитал да заредя с напрежение, измерено на клемите на акумулатора 17V, подадено през крушка 12V 20W, която едва се зачервява, но акумулатора не успява да се зареди. Но понеже крушката не е достатъчно чувствителна и не може да покаже как тече процеса по зареждането, затова вместо последователно с акумулатора да свържа крушка, свързах такава последователно на зарядното 220V 100W, която вече по динамично да отчита промяната в зарядния ток. Това напрежение излиза че не е достатъчно високо за да пробие кората от сулфат върху плочите на акумулатора, но и не вярвам чак толкова да е дебела пред вид че не е бил използван или пък просто гелът да е изсъхнал. Регенерирал съм такъв тип гелови акумулатори с доливане на вода, но не съм ги пробвал продължително време, други пък само кипят, но не се зареждат. Следва да опитам с еднопътен изправител, както и с по-високо напрежение и задължително през крушка, която в последствие ще сменям с по-мощна. Ако не стане и така, ще търся някое фабрично зарядно, а преди да купувам акумулатор задължително ще го меря, и ще гледам срок на годност, ако го пише.

Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.

Професионализмът не е в това да не допускаш грешки, а да си направил всички възможни грешки, в най-тясната област.

 
Posted : 27.03.2020 22:48
vladimirstanoev
(@vladimirstanoev)
Posts: 2253
Noble Member
 

той ще вдигне напрежението 1,41 пъти, т.е. 16х1,41=22,5V.

Това е така, когато вътр. съпротивление клони към безкрайност, демек когато акумулатора е 100% за гюма

трансформатора трябва да е с напрежение не по-високо от 12Vпри еднопътния и двупътния токоизправител.

Извинявам се за глупавия въпрос, ама при тая далавера тока няма ли да тече в обратната посока, от разредения до 11V акумулатор към зарядното 7V? icon_rolleyes.gif
Ueff=[12-1(за греца)]x0.707=11x0.707=7.7V

 
Posted : 06.05.2020 15:32
peppone1
(@peppone1)
Posts: 211
Reputable Member
Topic starter
 

той ще вдигне напрежението 1,41 пъти, т.е. 16х1,41=22,5V.

Това е така, когато вътр. съпротивление клони към безкрайност, демек когато акумулатора е 100% за гюма

трансформатора трябва да е с напрежение не по-високо от 12Vпри еднопътния и двупътния токоизправител.

Извинявам се за глупавия въпрос, ама при тая далавера тока няма ли да тече в обратната посока, от разредения до 11V акумулатор към зарядното 7V? icon_rolleyes.gif
Ueff=[12-1(за греца)]x0.707=11x0.707=7.7V

Акумулатора се зарежда с максималната стойност на напрежението, която както казах е 1,41Ueff., независимо какво е изправянето, дори за предпочитане е еднопътното, тъй като за електролизата най-благоприятни са импулси с голяма стойност.

Не се извинявай за глупавите въпроси, всеки от време на време става за смях, нормално е и в моите теми има глупости по малко. Това 0,707 откъде го изкопа? Както казах електролизата протича при максималната стойност на напрежението, която е еднаква при еднопътния и двупътния изправител. Акумулатора представлява филтров кондензатор, но акумулатори с голям капацитет искат голям заряден ток, който зарядното не може да осигури в началото, поради малката си мощност и напрежението в процес на зареждане нараства постепенно до пълното зареждане на акумулатора, което е добре за просто зарядно без регулатор. При малки акумулатори, напрежението скача веднага и те трябва да се зареждат през съпротивление, но често като съпротивление се използва активното съпротивление на намотките на трансформатора. Затова той трябва да е по-маломощен и да е ферорезононсен тип (с две отделни макари за първичната и вторичната намотка).

Наскоро пренавих един трансформатор, който беше от някакво българско захранване в метална кутия с 3 контакта на нея (2 отпред и 1 отзад), съответно за 6-12-36V променливо напрежение, но на което отдолу на кутията беше паднал етикета с модела и така и не можах да намеря информация за това българско захранване. Предполагам е било за захранване на лампи. Та някой професор като Вас, решил да го направи зарядно, като му добавил една схема Грец 35A (от квадратните) и умно предвидил че тя ще смъкне напрежението с около 1V, заради което я свързал към първите две намотки - 18V и след нея да излезе около 16-17V. И така както си се зареждал акумулатора, по едно време зарядното се запалило. Но за чудо схемата Грец беше останала здрава. Ето до какво водят вашите сметки.

Трансформатора го пренавих за променливо напрежение 12,5V, а на изхода излезе около 11V и акумулатора се зареди благополучно до 15V в момент на кипенето и след изключването постепенно спадна до 13,2V. Помислих си че не е зареден напълно, затова пробвах и с по-високо напрежение, но електролита просто започна по-бурно да кипи, а напрежението не се вдигна, а изправителя започна ужасно да загрява, то и при нормално зарядно напрежение доста си загряваше, затова му добавих радиатор. Наскоро си купих едно зарядно Raider RD-BC05 на добра цена, без никакъв регулатор, а само с изправител и то подава същото напрежение и е със същата схема Грец, но 25A закрепена без радиатор на дъното на кутията.

Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.

Професионализмът не е в това да не допускаш грешки, а да си направил всички възможни грешки, в най-тясната област.

 
Posted : 26.06.2020 16:40
Share: