Notifications
Clear all

Съгласуващ трансформатор за автомобилните и др. говорители

1 Posts
1 Users
0 Reactions
1,821 Views
peppone1
(@peppone1)
Posts: 211
Reputable Member
Topic starter
 

Здравейте, често фабричните авто говорители са с по-нисък, нестандартен импеданс 2 ома, 3,2 ома и т.н., а намирането на нови високоговорители със същият импеданс е трудно и при подмяната на фабричният със стандартен 4 ома високоговорител, мощността пада наполовина. Това налага и свързването на допълнителен инверторен усилвател, което излишно оскъпява системата и заемат твърде много място в малкият автомобил. Обикновено за постигане на по-голяма звукова мощност се свързват два високоговорителя паралелно, на които трябва да им се търси и допълнително място, което също не е целесъобразно.
Съгласуването на 4 ома високоговорител към ресийвър за 2 ома товар, може да стане много лесно, чрез свързване на един обикновен трансформатор между ресийвъра и високоговорителя.

Така аз случайно попаднах на един трансформатор от сирена за линейка, който го пробвах на обикновен 4 ома високоговорител с мощност 10W, свързан към автомобилен КИТ-усилвател TDA1552Q - мостов, захранен не с акумулатор а с малък адаптор. Трансформаторът усилва сигнала около два пъти, а свързан като автотрансформатор, усилването достига над 3 пъти. Трансформаторът е доста малък, с размери на магнитопровода от ламели EI 41, със сечение на ядрото 1,3x2сm и с дебелина на ламелите 0,5мм. Навивките в първичната намотка са 26, а във вторичната са 58 от жица Ф0,85. Фабрично намотките на трансформатора са 4бр. (2x13, 2x 29 навивки), които съм ги свързал последователно. При свързването като автотрансформатор, мощността става много голяма и усилвателят започва доста да нагрява, за което трябва да се съобрази подходящ охлаждащ радиатор. Такова свързване може да претовари усилвателя и той да изгори, затова най-добре е да го свържем като обикновен трансформатор и преводното отношение да бъде 1/1,5 за достигане входния импеданс на трансформатора 2 ома, при свързан 4 ома високоговорител на изхода.

Понеже в съвременните авто ресийвъри крайното стъпало е в мостово изпълнение, те са предписани за високоговорители с импеданс 4 ома, като 2 ома товар се допуска само за един от каналите, обикновено за субуфера. Така че при тях можем да съгласуваме само субуферния говорител. Обикновените ресийвъри с "SE" крайно стъпало са за високоворители с импеданс 2 ома за всички канали.

Поради малките си размери трансформаторчето може да се завърже със свинска опашка за едно от рамената на шасито на високоговорителя или за магнита му. Това е най-малкият размер трансформатор, с който работи, по-малките не успяват да захранят високоговорителя. Този трансформатор предава много чист звук, без забележими загуби във високите и ниски честоти. Трансформаторът също угася дразнещото пукане при първоначално включването на усилвателя към захранването и не на последно място предпазва високоговорителят от постоянен ток от повреден усилвател.
Тъй като импеданса на трансформатора е най-малък за ниските честоти, то размерът на магнитопровода трябва да се увеличи поне на EI54, със сечение на ядрото 1,8x1,8см.,за мощност 10W и навивките в първичната трябва да са поне 30 и на вторичната 45. Намотките трябва да са плътно и стегнато навити и не трябва последният слой на намотките да остане недокрай навит. При повишаващ трансформатор, какъвто е случая е добре първо да навием вторичната намотка и после върху нея навием първичната. Причината е от чисто практически съображения, тъй като по-тънката жица по-плътно приляга в дъното на макарата, докато по-дебелата жица по-трудно се пречупва по ръбовете и намотката се издува. Не се допуска и намотките да са разделени на две отделни макари или на една макара с преграда, тъй като разсейването при този тип бобини е много голямо и загубите стават огромни и на практика този трансформатор няма да работи.

Не бива да се подвеждаме по големите размери на изходните трансформатори в ламповите усилватели, понеже те работят в друг режим, угасяйки постоянната съставяща в първичната намотка при еднотактовите усилватели, като над 50% от мощността се губи в топлина. При двутактовите усилватели в "пуш-пул" режим на трансформатора КПД е по-високо и размерът на трансформатора е по-малък.

Готовите аудио трансформатори са много скъпи и по-евтино ще ни излезе да си го направим сами.
http://prikachi.com/images/721/9580721f.gif

Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.

Професионализмът не е в това да не допускаш грешки, а да си направил всички възможни грешки, в най-тясната област.

 
Posted : 11.06.2019 18:21
Share: