Notifications
Clear all

Мод на озвучителни тела ОТМ 1-02

8 Posts
4 Users
0 Reactions
14 K Views
(@chronometer)
Posts: 168
Estimable Member
Topic starter
 

Драгите съфорумци са запознати с това озвучително тяло. Все пак припомням, че то е двулентово, от басрефлекторен тип, реализирано с нискочестотен високоговорител ВКН 0922 и високочестотен ВВ108. Особеност на това тяло е изготвянето на лицевия му панел от пластмаса. Тази особеност се явява и като един от неговите недостатъци – пластмасата има лоши акустични свойства и е склонна към разтрептяване. Другата му слабост е несъответствието на вътрешния обем на тялото V=7.2 литра с еквивалентния обем на използвания бас говорител, който е малко над 18 литра, т.е. 2.5 пъти по-голям! Крайният резултат е спадане на честотната лента още под 100 херца, при резонансна честота на говорителя 63 херца. Крайно незадоволително!

Целта на настоящия мод е да отстраним основните слабости на озвучителното тяло като заменим пластмасовия панел с плоскост от ПДЧ и ВКН 0922 с ВКН 0822 с еквивалентен обем само 6.8 литра при същата резонансна честота, същият SPL и същата паспортна мощност /20 вата/. Така ще придадем по-добри акустични характеристики на озвучителното тяпо, като разширим долната му гранична честота поне до 60 херца, без осезаем спад и без нежелани резонанси. Разбира се, ще поставим и добре оразмерен басрефлектор. Тъй като високочестотният високоговорител ВВ108 също е обект на критики, най-вече заради неравномерната си честотна лента, ще трябва да намерим друг, който да покрива изискванията за HiFi. Макар че, при липса на добра алтернатива той може да остане. В случая обаче аз съм намерил високоговорител Nokia с импеданс 8 ома, който е изключително подходящ за целта.
Започваме мода. Отначало демонтираме високоговорителите и разделителния кондензатор от пластмасовия панел. След това демонтираме самия пластмасов панел с премерени удари с чук отвътре навън. Изравняваме страниците и ако е необходимо – шлайфаме, за да подготвим мястото за новата плоскост. Залепваме вата по стените на тонколоната. Тази процедура може да не е изпълнена много прецизно, тъй като ватата няма да се вижда. Основното изискване обаче е тя да бъде поставена така, че да не запушва басрефлекторния отвор и да не пречи на хода на мембраната на нискочестотния говорител.

Изрязваме новата плоскост от ПДЧ, както и нужните отвори за двата говорителя и за басрефлектора. Напасваме отворите. Ако цялата тонколона няма да се боядисва, то правим това само с предната плоскост, най – лесно със спрей. Чакаме да изсъхне и монтираме говорителите и басрефлектора. Използваме готова басрефлексна тръба с диаметър 3 см и дължина 6.5 сантиметра. При монтажа уплатняваме с болкит или силикон. След това правим вътрешните връзки, като свързваме синфазно двата говорителя, високочестотния – през разделителен неполярен и неелектролитен кондензатор 2.2 мкф/ 63 или повече волта, нискочестотния – директно към входния кабел. При желание на гърба на тонколоната могат да се поставят клеми, като за целта трябва да се изреже съответния отвор.

След като приключваме със спойките, залепваме предния панел към тонколоната със С-200 или друго лепило за дърво. Изчакваме 24 часа лепилото да стегне хубаво. Сега вече можем да изпробваме колоната. Проверяваме с мултицет за грешки в монтажа и с батерийка 1.5 волта за правилното сфазиране, включваме колоните към усилвателя и се наслаждаваме на коренно по-добрия звук. Тъй като при мене колоните свирнаха толкова добре, че ресивърчето Респром не беше в състояние да осигури сигнал с адекватно качество, го заместих с усилвател Sansui A-5. От BG техниката за качествено възпроизвеждане могат да се ползват без преработване усилвателя „Студио”, ресивъра Соната и техните модификации 2, 3 и т.н., без да се усилват много. Добри резултати се получават и с гедерейския грамофон с усилвател RFT Ziphona PA 2030, който може да служи за пример как е трябвало да бъде изпълнен Респрома, тъй като с приблизително същата схемотехника /с изключение на предусилвател - коректора/ са постигнати много по-добри резултати.

В заключение искам да добавя, че основната цел на този мод беше осигуряването на по-качествено звучене на тонколоните „ОТМ 1-02”, чрез подбор на оптималните за тях компоненти. Външният вид може да бъде много по-добър, най-малкото могат да се поставят решетки на бас-говорителите, но аз не можах да намеря подходящи. Изпълнение с фурнировани плоскости също би стояло много по-добре, но тъй като тонколоните са черни, най-лесно беше да боядисам и новия панел в същия цвят. Колкото до запазването на автентичния вид – аз предпочетох добрия звук пред една пластмасова нескопосаница. Пък и новата визия е класическа за озвучително тяло и определено по-естетична. И накрая – да ви кажа откъде тръгна всичко. Едната колона беше ОТМ 1-02, другата ОТМ 2-01 / с елипсовидния говорител ВЕ 1522/. И двете с жестоко изгорели говорители и изпочупени пластмаси. Дървените части обаче бяха здрави и еднакви. Е, какъв автентичен вид да пазя? Направо ги възкресих за нов живот!

 
Posted : 11.06.2015 22:23
am stereo
(@am-stereo)
Posts: 312
Reputable Member
 

Имаш същия монитор,като моя icon_idea.gif а колонката и тя icon_arrow

Всички електронни компоненти са направени от кондензиран пушек...Sent from my Vostro 470 using On-Screen KeyboardRAID 0, RAID 1, RAID 5 and RAID 10

 
Posted : 13.06.2015 9:47
(@chronometer)
Posts: 168
Estimable Member
Topic starter
 

Първата снимка е илюстративна и е теглена от интернет, колкото да подсети читателя за външния вид на колоната.
Вече обясних, че предните пластмасови панели на моите бяха изпочупени и подсещаха единствено за кофата. Но ако има възражения - веднага ще сваля снимката от поста. Всички останали снимки, са правени лично от мене. Надявам се, сега не трябва да обяснявам защо мониторът ми бил същия като твоя. Разбирам да беше някаква екзотика - Samsung под път и над път. Очаквах всякакви коментари - от "осанна" до "разпни го", но този определено ме изненада.

 
Posted : 13.06.2015 21:59
chavdar68
(@chavdar68)
Posts: 252
Reputable Member
 

Аз имам една мааалка забележка ......

Тоя ръб да го бе махнал /със червените стрелки/, да се изравни и после можеше да лепнеш някакъв кант и щеше да е в пъти по-добре, може и да си го обмислял но по някаква причина да не се е осъщесвило ....
Иначе съм сигурен че вадят много по качествен звук от оригинала с пласмасариите ....

chavdar68@abv.bg

 
Posted : 13.06.2015 23:38
(@chronometer)
Posts: 168
Estimable Member
Topic starter
 

Да, приемам забележката. Точно там си иска още работа. Звукът в ниските честоти е по-добър не само защото са разкарани пластмасите, но и защото е подбран говорител, оптимален за обема на колоните. По-натам ще се опитам да постна снимка от графиките на програмата, с която правих изчисленията - при този обем с оригиналния говорител и с този, който аз съм използвал, за да се види ясно за какво става въпрос. Сам по себе си оригиналният говорител не е лош, по точно не беше лош докато не започнаха да му монтират китайски мембрани, но си иска обем над 18-19 литра, за да изкара истински бас, а не само надбасово бумтене. Чудесен, но за Кащанка или за Студио 40, не и за ОТМ 1-02.

 
Posted : 14.06.2015 0:22
(@chronometer)
Posts: 168
Estimable Member
Topic starter
 

Ето я и графиката. Малко неясно, но колкото за един бърз анализ става. По вертикалата са нанесени децибели, като червената черта е 0 dB , а лилавата -3 db. По хоризонталата е нанесена честотата в Hz, като първата линия е 10 херца, следващите са 20....50....100 херца - през 10 херца. Следващите линии 200....500 херца са вече през сто херца. С жълта линия е дадена честотната лента на оригиналния говорител ВКН 0922, с резедава линия - на използвания в проекта ВКН 0822. Зададеният обем е един и същ - 7.2 литра, басрефлекторът е настроен приблизително на 58 херца. Вижда се колко по-надолу слиза ВКН 0822 без осезаем спад. Почти до 70 херца при 0 dB и до 55 херца при минус три децибела. Другият говорител в този обем вади някакви сватбарски 130 херца и започва завал. При 55 херца вече е на минус 8 децибела. Не че е лош говорителя - просто не е за този малък обем - основният проблем на повечето стари български тонколони. Е, сега вече мисля, че стана значително по-ясно какво е постигнато с мода.

 
Posted : 14.06.2015 2:00
(@tatenceto)
Posts: 369
Honorable Member
 

Аз имам няколко забележки въпреки че надали ще ги прочетеш ,НАЙ-Голямата глупост е да замениш ВВ 108 с безименен китаец в момента има нови ВВ108..4.. който са с 93 дб динамика и са до 22000 хц ,Бас рефлекса не е лажица за всяка уста и с готови тръби не става от раз .Другото ако грамофона Зифона е критерии за теб значи много си в грешка ,и последно с какво мери колоната че на графиката излиза по линейна от студиен монитор !!!Нямам намерение да те разпъвам защото отдавна съм минал по този път а и за дизайна , Е грозно е бе братче хайде със здраве ако нещо не ти е ясно ще ти обясня !!

 
Posted : 28.01.2017 13:17
(@chronometer)
Posts: 168
Estimable Member
Topic starter
 

Е, аз също мога да ти обясня някои неща - на тебе, а и на другите, които биха се опитали да спамят темата. Първо чети, гледай и мисли после изразявай мнение, да не изпаднеш в смешно положение като сега. Интересно защо Nokia за тебе е безименен китаец?!? Говорителят нито е безименен, нито е "китаец". Но според "компетентното" ти мнение сигурно такива са и Visaton и Vifa, просто защото на тебе са ти заприличали на нещо друго, което си виждал, без да познаваш оригинала. На снимките, които бях постнал и които незнайно защо сега не се отварят, този говорител се виждаше много добре - разбира се от тези, които имат навика да гледат. Ако ли това е проблемът, мога да постна нови снимки - специално на този говорител.
Колкото до ВВ 108, най голямата глупост - ще си послужа с твоя израз - е да препоръчваш благоевградски говорител ново производство. Ти въобще чувал ли си ги, или се лъжеш по "фантастичните" им параметри. Повтарям - НОВО ПРОИЗВОДСТВО - защото си малко небрежен с четенето. Старите ВВ108 - магнитно екранирани горе-долу свиреха, макар и с големи неравномерности. Новите просто "хриптят", "шъшкат" и въобще дават всякакви недопустими окраски на тона, които нямат нищо общо с високата вярност на възпроизвеждане. И това е така, защото общото със старите говорители е само наименованието - нито магнитите, нито мембраните са същите. Във всяка една нова партида те чака по една нова изненада - още по-скапано звучене. Понякога, макар и рядко, има и по-приятни изненади - що годе приемлив звук, зависи китаецът, от когото са внесли мембраните дали си е разбирал от работата. Така че, "китайската следа" действително я има, но не в моя проект, а в твоите препоръки. Не по-малка глупост е за високочестотен да сложиш конусен говорител, след като за същата, че дори и по-ниска цена можеш да си позволиш куполен говорител - "низвергнатата" Nokia, която ти въобще не познаваш, но това не ти пречи да ръсиш съвети, естествено - съвършено неправилни.
Беше ми много смешно да прочета, че басрефлексът не бил "лажица" - запазвам точния правопис - за всяка уста и не ставал от раз. Ами да, не става само с ядене - трябва и акъл! Трябват ти T/S параметрите на говорителите - качествени фактори, резонансна честота, динамична маса, еквивалентна излъчваща повърхност, еквивалентен обем и т.н., както и формулите за изчисленията, или качествена програма със специализиран калкулатор, който да ти ги сметне. Тогава става и от раз, стига да не се мъчиш с говорители за затворен обем или с "оупън бафъл" - тогава няма да стане от никой път. След като изчислиш размерите на басрефлектора, гледаш какво има на пазара и когато размерите на готовите тръби се припокрият с изчисленията с точност по-добра от 5%, могат и те да се ползват, както е в случая. Също така, готовата тръба може да се скъси или настави, ако това е необходимо. Ами вземи, почети малко, статии и програми из интернет колкото искаш, въпросът е да отличиш точната информация от плявата. Книжлето на Попянев също ще ти е от полза, ако успееш да хванеш печатните грешки във формулите за филтрите, иначе и те няма да са лъжица за твоята уста и няма да ти станат от раз.
Така, сега - кое те наведе на мисълта че грамофонът Цифона - в немския език Z се чете като Ц, с изключение на думи с чужд произход - е критерий за мене? Цитирам буквално какво съм писал: "Добри резултати се получават и с гедерейския грамофон с усилвател RFT Ziphona PA 2030, който може да служи за пример как е трябвало да бъде изпълнен Респрома, тъй като с приблизително същата схемотехника /с изключение на предусилвател - коректора/ са постигнати много по-добри резултати."
Пояснявам - коментирам RFT Ziphona PA 2030, сравнявайки го с Респрома, доколкото схемотехниката им е близка - поне като крайни стъпала и доколкото той /Респромът"/ се окомплектоваше с такива тонколони, които са обект на моя мод. В този Респром има няколко принципни грешки, които неимоверно и като че нарочно влошават звука - това са некачествено изпълненият предусилвател, обединен с пасивен тонкоректор с ограничаване на честотната лента и изменените стойности в схемата на интегралното крайно стъпало и отново ненужно въведеното честотно ограничение в чуваемия обхват. За разлика от тях, в Цифона-та се използва активен тонкоректор с малошумящ операционен усилвател, липсва ограничение в чуваемия честотен спектър, а схемата на интегралното крайно стъпало е едно към едно с даташийта на производителя, т.е. извличат се максималните възможности. Не коментирам качествата на кристалната грамофонна доза и нямам предвид използването му като грамофон. Имам предвид единствено употребата на Цифона-та като усилвател със сигнал от друг източник, като го сравнявам с РС 201 и най-вече с последващите модификации на Респром с TDA 2030, които страдат от същите недостатъци. Тоест, при алтернативата да се ползва Респром или RFT Ziphona PA 2030, везните определено се накланят към Цифоната. Ако трябва да обяснявам кои усилватели са критерий за мене, няма да цитирам нито Ziphona, нито Студио 2, нито Сонатите. Но това е форум за ретро българска техника с известен толеранс и към техниката на останалите бивши соц. страни, поради което се спрях на тези марки като един приемлив компромис.
"Е, грозно е бе, братче..." Е, не четеш бе, братче! В темата поне три пъти съм пояснил, че целта на мода не е показване на перфектен дизайн, а отстраняване на основните грешки, допуснати в проектирането и реализацията на тонколоните, с оглед значителното подобряване на звученето. Външният вид не ми е тръпка да го доизкусурявам и няма да го правя. Ако и той трябваше да е перфектен, щях да направя нови кутии и да ги фурнировам, а тези сандъчета просто щяха да заминат на боклука.
Но това значително би оскъпило проекта и с нищо не би допринесло за идеята на форума да запазим, каквото можем, от старата българска техника.
Е, хайде със здраве и ако нещо не ти е ясно ще ти обясня...:-)

 
Posted : 14.09.2017 6:08
Share: