Та вкъщи имаме един лира 68 радиограмофон купен от майка ми през 70-те. На УКВ все още намира чисти станции :D но грамофона има малък проблем. Ако не го пускам 1-2 месеца при пускането след това не върти плочата. Трябва с ръка да я въртя няколко минути че да тръгне. При чести пускания няма проблеми. Свири да се дъни грамофона. Отварял съм го 1 път като дете да видя какво има вътре, иначе нищо не съм пипал. Предавки има ли това нещо, масло за смяна ?
има предавателно колело внимателно смажи мотора без да мажеш него и смажи оста на плочата която се върти .
Привет,
Без да съм сигурен какъв е точно случаят, от опит с мои грамофони мога да кажа, че всички те имат едно гумено колеленце, което предава движение от шайбичката на моторчето към маховика, върху който се поставя плочата. Уникално прост механизъм. Гуменото колеленце е монтирано на лост, чрез който може да бъде зацепвано към един от трите различно широки участъка на шайбата на моторчето - за 3-те скорости (33,5, 45 и 78 об./мин.). Тази лостова система е слабо място, но гуменото колелце също създава ред проблеми. Маховикът трябва да се снеме с надигане и леко завъртане. Да се изчисти старателно вътрешната повърхност на периферията му, където зацепва колелцето. Да се провери самото колелце - да не е остаряла много гумата (случва се да се втвърди и нацепи), то също да се изчисти и обезмазни. Също и шайбичката с трите диаметъра. Да се провери безотказната работа на моторчето - при пускане веднага да се завърта, и да работи безшумно. Роторчето му е лагерувано на бабитови втулки, които пък са поставени във филц. На всяка втулка да се капне по 1 капчица фино масло, с леко превъртане на ротора на ръка. Да се пусне да поработи малко и, ако е нужно, операцията да се повтори. Да се провери да не е деформиран някой от лостовете за превключване на скоростта. На оста на маховика също да се капне масло и да се размаже равномерно, също и на сачмата, върху която лагерува отдолу. Да се сглоби, като се внимава периферията на маховика да не натисне гуменото колелце надолу.
Успех!
"Материята се състои от атоми"
Демокрит
"Атомите са просто конфигурации от вълни на пространството"
Е. Шрьодингер
"Пространство-времето се изкривява от материята"
А. Айнщайн
Да допълня към горния пост.
Маховикът (или платер) се сваля по следния начин: копчето за старт внимателно са бута на половината от хода си и едновременно с това се вдига платера. По тоя начин се освобождава един лост, който иначе пречи малко.
Лостовият механизъм за смяна на скоростите също ще има нужда от смазка. Нещата там наистина са пределно прости и лесно се вижда кое къде е закачено и как се движи. По 1-2 капки масло на осичките там са достатъчни.
При смазването на мотора има един важен детайл: за да се смаже ДОЛНАТА втулка, маслото се налива в една пластмасова тръбичка, вляво от оста на мотора. Останалото Waveman е описал достатъчно добре.
Всичко това важи САМО АКО грамофона в Лирата е руски!!! Ето от този вид. Уточнението е важно, защото не един път съм попадал на Лира 68 с полско или немско шаси.
Без да съм сигурен какъв е точно случаят, от опит с мои грамофони мога да кажа, че всички те имат едно гумено колеленце, което предава движение от шайбичката на моторчето към маховика, върху който се поставя плочата. Уникално прост механизъм. Гуменото колеленце е монтирано на лост, чрез който може да бъде зацепвано към един от трите различно широки участъка на шайбата на моторчето - за 3-те скорости (33,5, 45 и 78 об./мин.).
Така нареченото фрикционно колело. От лат. frigo - ,,трия".
1940 ==> 2010 | 1941 ==> 2011 | 1942 ==> 2012 | 1943 ==> 2013 | 1944 ==> 2014 | 1945 ==> 2015...
_________________
- МОИТЕ КОЛЕКЦИИ ==>
- ИЗТЕГЛИ БЕЗПЛАТНО СТАРОТЕХНИЧЕСКА ЛИТЕРАТУРА ==>
_________________
! ==> КУПУВАМ ВСЯКАКВИ Б Ъ Л Г А Р С К И ТЕЛЕВИЗОРИ И РАДИА <== !
_________________
Антон К. Оруш - за връзка с мен:
e-mail: deltichko@abv.bg
Skype: respromcho
GSM: 0896 625 803
lat. 42° 41'; lon. 23° 18'
DIN, МС/ТС, 1942
1000 Sofia, Bulgaria