Здравейте, напоследък пуснаха доста ментета от най-разпространените и евтини лазерни оптики KSS-213A, B, C, D. Доколкото знам последната буква е клас на точност, като всяка следваща буква отговаря на по-висока точност. Четох в друг форум, че с буква "A" чете само CD-ROM, "B" - CD-ROM и CD-R, "C" - CD-ROM, CD-R, CDRW, но това не е вярно, тъй като съм пробвал и четирите вида и всичките четат CD-R, а CDRW не могат да четат. Проверих в даташита, но няма никаква разлика в данните. В другия форум беше показана дефектна оптика с щанцована буква A от горната страна на металната пластина, на мястото на третия болт за регулиране, който вече не го поставят. Скоро сменях оптиката на аудиосистемата с точно този модел (вж. 7 ред) и работи добре, както и другите оптики, които понякога прескачат, разбира се преди поставянето й тя трябва да се предпази от ел. заряд на тялото, като защитната спойка трябва да се отпои с добре заземен поялник и на китката на ръката да се върже метална гривна, също заземена, както и масата. За да не се налага такава сложна процедура, спойката може да се шунтира, като в цокъла на лентовия кабел, се пъхне алуминиева пластина (вж. KSS-213BRP, CRP), която може да се изработи, от тънко пластмасово парче 16 x 16 мм., например от кутиите за сладки и бисквити и от двете страни се облепи с алуминиево тиксо. След като сме го пъхнали в цокъла, отпояваме спойката против наелектризиране и постяваме главата в механизмът, като ръката ни трябва да се допира до металното шаси и внимателно изваждаме лентичката и включваме лентовия кабел, надяваме оста и нагласяме възвратния зъбчат механизъм, така че да поеме луфта между зъбците. На KSS-213B_14Y62 (вж. 4 ред) лещата не е покрита с цветен синкав филм, но на друга от същия модел е нанесен такъв слой, но това не пречи оптиката да работи нормално. По-качествените можем да ги познаем по съпротивлението на тример-реостата, който при оригиналните Sony беше 3,3K, а при сегашните е 2,2К и около 1K е в настроено положение. На първата оптика KSS-213ARP, тримера също е 2,2K и около 1,2K в настроено положение, но освен това, последователно на него е свързан SMD резистор 680 ома, като общото настроено съпротивление се сумира на 1,9K. Тази оптика оптика я купих месец май 2014, на кутията пише, че е произведена в Япония, но не съм я пробвал още. На KSS-213B_05906 (вж. 6 ред), тримера в настроено положение е 900 ома, но също не съм я пробвал. Сменял съм и друга оптика KSS-1000ERP от автомобилен плеър Sony, като на новата тримера беше усилен почти на макс и работеше нормално. Ако не използваме вече отворената оптика, вместо да запояваме отново спойката, достатъчно е да пъхнем в цокъла алуминиевата лентичка. Аз бях оставил така една отворена, незащитена оптика, която работеше добре и си стоеше, в опаковката в продължение на 10г. И сега като реших да я поставя изобщо не приемаше, друга от същия модел, също отпоена, пак преди 10г. KSS-213B_20H2F ( вж. 5 ред), сега приема само CD-R, а на CD-ROM непрекъснато прескача и губи диска, но след 24 часа се оправи, но на CD-R започна да прескача. Може би това е причината на колегата от другия форум да му е дефектирала оптиката и ако не е изчакал 24 часа. Оптика KSS-213BRP (вж. 2 ред), стоеше запечатана 10г. и сега като я поставих, чете добре CD-Rom, но на CD-R прескача и губи диска, и не се оправя с настройка на тримера, но друга от същия модел четеше всички дискове и леко прескачаше понякога, с грешки в края на някои дискове, при по-продължително свирене, но работеше добре от 2002г. до ден днешен, като грешките се увеличиха, но малко се подобри с усилване на тримера от 1,2K на 900 ома, но с повече усилване се разфокусира лазера и не пиема. Но въпреки, че с всички букви работят, в сервизното ръководство са отбелязали с удивителен знак оптиката да не се сменя с друга. Доколкото наблюдавах, всяка буква се поставя на различен механизъм, като KSS-213B е на BU-5BD19 за Sony HCD-H701, но шасито е на H801 и е съкратен вариант, като не са изведени допълнителни изходи за съраунд колони, потенциометри в модула за микрофон и слушалки, по-маломощен трансформатор и крайно стъпало и др., които има възможност да се добавят. KSS-213D се поставя на механизъм BU-5BD32L, а KSS-213C на механизъм KSM-213CCM, но доколкото разбрах от даташита, KSM е друг модел оптика, а не механизмът. Разликата е във водещото зъбно колело, което тук е поставено отгоре, може би така луфта е по-малък и по-добре се захваща към възвратния механизъм, но на мойта система, това колело е отдолу и има голям луфт в пластмасовата втулка и изпуска на повечето оптики, при които зъбчатката е леко навътре, но втулката не може да е износена, понеже колелото прави около 10-20 оборота за един пълен цикъл. И най-важното, никога да не чистим лещата със силен спирт, тъй като ще изтрие синкавия филм, също така, когато трудно се приемат някои дискове, да не ги изчакваме повече от 20-30 сек., както и дългото търсене на траковете, което е пагубно за лазерния прожектор и да не прослушваме некачествени дискове и CD-R със съдържание на сребро, например "AdvanCD" и такива, записани с паузи, които допълнително изморяват лазера.
https://bgaudioclub.org/showthread.php? ... 0%BA%D0%B8
http://www.datasheetarchive.com/dl/Data ... 105112.pdf (KSS-213CJM)
http://www.datasheetarchive.com/dl/Data ... 105110.pdf (KSM-213CCM)
http://www.datasheetarchive.com/dl/Data ... 105111.pdf (KSM-213CDM)
http://www.datasheetarchive.com/dl/Data ... 105113.pdf (KSM-213QCS)
http://tpetrov.com/search.php?prod=KSS2 ... 0%BA%D1%82
Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.
Професионализмът не е в това да не допускаш грешки, а да си направил всички възможни грешки, в най-тясната област.
Много дефектни боклуци и имитации наводниха напоследък пазара въобще!
1940 ==> 2010 | 1941 ==> 2011 | 1942 ==> 2012 | 1943 ==> 2013 | 1944 ==> 2014 | 1945 ==> 2015...
_________________
- МОИТЕ КОЛЕКЦИИ ==>
- ИЗТЕГЛИ БЕЗПЛАТНО СТАРОТЕХНИЧЕСКА ЛИТЕРАТУРА ==>
_________________
! ==> КУПУВАМ ВСЯКАКВИ Б Ъ Л Г А Р С К И ТЕЛЕВИЗОРИ И РАДИА <== !
_________________
Антон К. Оруш - за връзка с мен:
e-mail: deltichko@abv.bg
Skype: respromcho
GSM: 0896 625 803
lat. 42° 41'; lon. 23° 18'
DIN, МС/ТС, 1942
1000 Sofia, Bulgaria
Дефектите като прескачане обикновено са от кофти шпиндел мотор, ненастроено серво, затруднено движение на оптиката по водачите... Повечето плейъри и уредби имат по няколко тримера на основната платка за настройка на сервото. А процедурата на настройка е според конкретния чипов набор и устройство... В сервизните е ясно написана една сложна процедура от поне две страници, за която са нужни тестов диск, двулъчев осцилоскоп, честотомер, за някои плейъри и генератор. С другата разпространена оптика - KSS240 е далеч по-сложно, половината от тестовите точки + два от тримерите за настройка на сервото са на самата оптична глава. Много малко хора могат да настроят такова нещо.
А относно ментетата... KSS213 и KSS240 ги има във 95% от дръжкофоните и комбо уредбите - двете "евтини" оптики с 1000 ментета, кое от кое по-близо до оригинала. А буквите според първите издания отговарят на няколко изисквания за защитеност от прах. По принцип А трябва да е "гола" - без пластмасовия протектор, В - със него, С - с капаче, което закрива лещата в нулева позиция. Понеже всичко друго си е еднакво... китайците лепят буквите на поразия, че бай Иван иска точно 213В, а не 213А, понеже в плейъра му е такава, и ако сложи друга, може да не тръгне.
Аз затова търся с оригиналната буква, за да не пренастройвам целия модул, който е доста стар и тримерите сигурно са вече напукани и ще се счупят. Оригиналната на Сонито е с буква B и работеше около 5 години и пукаше на някои CD, но аз тогава по погрешка я чистих с парче тоалетна хартия, напоена във вода, захваната с пинсета и я търках с голям натиск върху лещата и изтрих синкавия филм и спря изобщо да приема, може би съм капнал вода вътре и се е замъглило огледалцето, но не мога да разбера, тъй като я занесох в магазина и таман да я извадя от пликчето, тя падна на пода и се счупи, може би още е била здрава. По-късно друга оптика с буква D, след около един месец, спря да приема конкретно един CD-ROM, а на другите свири нормално, тогава я почистих с етилов спирт 95% и отново изтрих филма върху лещата, но за сметка на това започна да приема всички дискове, а новите оптики вече са без такъв филм. Моделите от всички букви са със защитно капаче, като буква D е с подвижно капаче над лещата.
Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.
Професионализмът не е в това да не допускаш грешки, а да си направил всички възможни грешки, в най-тясната област.
Това, дали буквата съвпада или не, няма нищо общо с настройката на оптиката - дали ще трябва или няма да трябва да я настройваш. Тя зависи от доста неща, като едно от тях е окачването на самата леща - в повечето случаи е "провиснала" няколко настройки трябва да се бутнат според съответното сервизно, за да работи адекватно след този "дефект". Смяната с нова не решава автоматично проблема - окачването може да е по-твърдо, да не е центрирано на същото място + куп други подробности.
Лещата си я окачва производителя и той да му мисли, аз няма как да я настроя, на по старите имаше 3-ти болт и такъв с пружина, но те са залепени и не трябва да се разгласят. Най-вероятно буквата е производствен толеранс и трябва да се постави същата глава, щом и в сервизното ръководство са отбелязани с удивителен знак. Но въпреки това, както казах смених оригиналната глава KSS-213B с буква А, която през 2001г. беше около 40лв. и работеше много добре, но не знам дали е било от настройката, защото по погрешка разгласих тримера и мислех че не работи, а тогава не знаех, че трябва да се отпои спойката, помислих, че е датчик за влага. След това я настроих набързо и четеше всички дискове.
Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.
Професионализмът не е в това да не допускаш грешки, а да си направил всички възможни грешки, в най-тясната област.
В нета има доста написано как се настройва работния ток на лазер диода, тук нищо не споменавате по въпроса, той определя живота и качеството на работа на "лазерната глава" Всяка нова оптика, дори и оргинална си има своя собствена стойност в повечето случаи тази стойност е написана на последния ред, в случая за пример от първата снимка SA888 = 88,8 милиампера
Измерва се със специален калибриран измерител на интензитет, който мери точната дължина на вълната. В 99% ако се наложи настройка, самата оптика е за кофата.
peppone1, относно лещата - окачването й се деформира и/или се прекършва с времето и дава някакво отклонение, което може и трябва да се коригира и настрои. Това, че знанията ти опират до смяна на модули и констатиране "работи/не работи" е отделен въпрос. И в тези настройки си има цяла процедура, както писах по-горе, не във всички сервизни е описана самата процедура, но за едни и същи конфигурации DSP/серво чипове е еднаква, различава се само начина на влизане в сервизен режим.
Говоря за измерването на работния ток. Измерването на оптическите параметри засяга единствено производителя и включва не само интензитета на лазера а и цялата останала оптична система.
Имам предвид измерването на пада на напрежение върху нискоомния резистор в захранващата верига на лазер диода и изчисляването тока по закона на Ом. Когато след смяна не се настрои тока ако е по-малък от номиналния устройството "чете" драскотините по диска,образно казано, а когато е по-голям от номиналния живота на диода рязко намалява(имайте предвид, че съвременните постигат желания интензитет при доста по-ниска стойност на тока ), може да се изтощи за месец два, по тази причина производителя маркира стойността на табелата. Много вероятно е в магазина всяка оптика да е с различен ток, особено ако са от различни доставки (партиди) нищо, че производителя е един и същ китаец. Слагал съм много "силно китайски" оптики и при правилна настройка си работят без проблем с години, попадал съм на неработещи, ама по-скоро търговеца е причината, не китаеца...
Въпроса не беше как се настройва, това е ясно, а как можем да разберем коя глава е качествена, без да я поставяме. Не ми се вярва последните 3 цифри да показват тока на лъча, тъй като на първата оптика, той се захранва през съпротивление 1,9K, и ток 88,8 mA, а на втората това съпротивление е 1,1K, почти наполовина, а токът е 33,46 mA, което е нелогично, като изключим вътрешното съпротивление на лазерния прожектор. На оптиката 7 ред, съпротивлението на тримера е около 1K, а тока 88,3 mA, а на друга от същия модел, тримера беше в обратно положение 2K, и така не я купих, защото ме съмнява да заработи при толкова голямо съпротивление или пък друг клиент преди мен да я е разгласил и да я върнал. Не ми се вярва чак такава разлика да има в прожекторите, но факт е че на всички поставят тример 2,2K, за разлика от старите оригинални Сонита с 3,3K. А както казах в началото, тези дефекти не се оправят с настройка на тримера, трябва да се пренастройва и целия модул, като ти излиза по-изгодно да хвърлиш оптиката в коша, и без това цената е смешно ниска.
Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.
Професионализмът не е в това да не допускаш грешки, а да си направил всички възможни грешки, в най-тясната област.
Е няма как по-ясно да го напиша, че да се разбере лесно, тия тримери са в обратната връзка, стойността им може да е различна, връзката им с работния ток е косвена, (такива имали, такива сложили). Работния ток не минава през тях.
За мен менте оптика няма или не съм попадал на такава, както казах и преди попадал съм на неработещи, но на работеща пък менте... то какво толкова сложно има в нея...две бобини призма,леща лазер диод, детекторни диоди и фотодиод за обратна връзка, кое да е толкоз критично менте, та да не работи оптиката?
Съвсем недоумявам какво има да се настройва в оптичната част, тя е настроена и няма как да се промени през целия живот на оптиката, може да се смени леща, навремето продаваха сега незнам дали продават и толкоз.Всички други фактори влияещи на правилната работа са чисто механични, например крив механизъм на шасито (когато лещата при шпиндела е по-близо или по-далеч от повръхността на диска сравнено с положението и в периферията на диска - отразява се на правилната работа на фокуса) Лесно се вижда и обикновенно е достатъчно на ръка да се поизправи шасито(китайска ламарина). Има доста други дефекти, но те не засягат оптиката и нейната електрическа настройка.
Ако работния номинален ток не е достатъчен и оптиката иска завишаване за нормална работа, то живота и е във финална права, максимум месец два и толкоз.
За да се провери работоспособността на дадена оптика не се сещам друг начин освен да се качи, да се настрои работния ток , ако всичко е наред и устройството чете нормално,размаха и формата на EFM сигнала са наред по сервизно(99 процента има контролна точка) би трябвало поне две години да работи, без значение колко китайско менте е оптиката.
Преди две години сложих на един приятел в сд плеър денон една kss213, по спомен някъде около 12 лева струваше, на 100 процента китайче, човека всеки ден слуша музика, оптиката още работи...
Тока е маркиран, но за далеч по-качествени и скъпи оптики - примерно филипсовите от CDM серията. На всичките вариации до 4 тримера за тока е на серво борда, където се настройва и при смяна трябва да се настрои за конкретния модул. Обикновено варира от 30 до 45мА.
За другата настройка - компенсация на провисването, става от тримера FOCUS OFFSET, като се ползва тестов диск и в сервизен режим. Много от "изхабените" оптики са или прашни, или имат нужда от настройка на сервото, или се е скапал шпиндел мотора. При адекватна настройка или адекватно почистване обикновено изкарват още доста време. Повишаването на тока на лазера компенсира донякъде разстроено серво, както и прашна оптична система, но решението е временно - след кратко ползване оптиката е за кофата. Когато ремонтирате плейъри със евтини оптики (по 10-15 лева) е лесно да се метне в кофата и да се вземе нова, шанса да тръгне от раз със ненастроено серво е огромен. Ама като опрете до някой тупалков плейър (все още са на почит и много хора ги ползват) въпроса стои по съвсем друг начин. Я намери KSS-272A, или CDM9Pro, или някоя от тези на Sanyo, дето са направени върху композит-керамично тяло, на магнитни възглавници и са с безчеткови мотори. Там, щеш не щеш, знаеш и ремонтираш всичко. За съответната цена. Която от своя страна е далеч от 20-40 лева.
Е няма как по-ясно да го напиша, че да се разбере лесно, тия тримери са в обратната връзка, стойността им може да е различна, връзката им с работния ток е косвена, (такива имали, такива сложили). Работния ток не минава през тях.
За мен менте оптика няма или не съм попадал на такава, както казах и преди попадал съм на неработещи, но на работеща пък менте... то какво толкова сложно има в нея...две бобини призма,леща лазер диод, детекторни диоди и фотодиод за обратна връзка, кое да е толкоз критично менте, та да не работи оптиката?
Съвсем недоумявам какво има да се настройва в оптичната част, тя е настроена и няма как да се промени през целия живот на оптиката, може да се смени леща, навремето продаваха сега незнам дали продават и толкоз.Всички други фактори влияещи на правилната работа са чисто механични, например крив механизъм на шасито (когато лещата при шпиндела е по-близо или по-далеч от повръхността на диска сравнено с положението и в периферията на диска - отразява се на правилната работа на фокуса) Лесно се вижда и обикновенно е достатъчно на ръка да се поизправи шасито(китайска ламарина). Има доста други дефекти, но те не засягат оптиката и нейната електрическа настройка.
Ако работния номинален ток не е достатъчен и оптиката иска завишаване за нормална работа, то живота и е във финална права, максимум месец два и толкоз.
За да се провери работоспособността на дадена оптика не се сещам друг начин освен да се качи, да се настрои работния ток , ако всичко е наред и устройството чете нормално,размаха и формата на EFM сигнала са наред по сервизно(99 процента има контролна точка) би трябвало поне две години да работи, без значение колко китайско менте е оптиката.
Преди две години сложих на един приятел в сд плеър денон една kss213, по спомен някъде около 12 лева струваше, на 100 процента китайче, човека всеки ден слуша музика, оптиката още работи...
Напротив точно през тримера минава работния ток, тъй като е свързан последователно на прожектора, дори и на око се вижда промяната на интензитета на лазера, а най-добре с камера от телефон или фотоапарат, дори можем с тях да проверим и дистанционни управления. Отделно тока на лазера се увеличава като просвирваме некачествени дискове и CD-R със съдържание на сребро, като "Advanced" и такива записани с паузи, а най вече при търсенето на песните. CD- модула е настроен на оригиналната глава и не е разумно да се прави цялостна настройка на менте консуматив, а по мой спомен оптиката с буква "C" прескачаше повече от другите с "B", може би буквата все пак е някакъв толеранс, няма как да се произведат две еднакви глави, а и доста класове станаха чак до буква E, F, Q. За по-добро отличаване на някои поставят капаче над лещата, но така или иначе всички са взаимозаменяеми, след подходяща настройка. Първата, японска глава, която ползвах с буква "A", работеше много добре, въпреки че на две-на три я настроих, но след това я монтирах на друга система вместо оригиналната с буква "D" и клиента ми каза че не работела добре, въпреки, че аз бях много доволен от нея и още съжалявам, че я продадох.
Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.
Професионализмът не е в това да не допускаш грешки, а да си направил всички възможни грешки, в най-тясната област.
В подписа ви има много логика
Това, което написах, много ли е дълго?
Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.
Професионализмът не е в това да не допускаш грешки, а да си направил всички възможни грешки, в най-тясната област.