Здравейте, понякога ни се налага към един стерео усилвател да свържем повече от два високоговорителя. При обикновените усилватели това е категорично-паралелно чрез импедасно съгласувани високоговорители. Но има и друг вид усилватели, нашумели последнитие десетилетия-мостовите “BTL” и паралелните за двойно по-голяма мощност. Мостовият усилвател е съставен от 2 обикновени усилвателя-един инвертиращ и един неинвертиращ. Използват се предимно в автомобилната аудио техника, но вече все по-широко приложение намират и в домашните кина и аудио системи. За да разделим каналите в “SE” бихме могли да свържем всяка тонколона през разделителен кондензатор към маса, разбира се и отдаваната мощност ще бъде около 4 пъти по-малка при еднакъв импеданс на говорителя. Това разделяне е особено подходящо ако от изхода на ресийвъра искаме да свържем друг усилвател, на който иначе масата на входа му би предизвикалала късо съединение на изхода на ресийвъра ако го свържем директно, поради големият постоянен ток който се установява между изходите и масите на двете устройства, понеже са с общо захранване. Можем също и да захраним слушалки, които също са с обща маса за двата канала. Затова можем да ги свържем по тази схема. Тази схема е подходяща и за извеждане на звук при изгорял един от каналите на мостовият усилвател, тъй като ще използваме другото здраво рамо от моста. Аз така си използвам един иначе повреден КИТ модул PAM8610. Трябва да се има предвид че полярността на единият чифт от каналите ще бъде обърната, което е добре дошло за предни и задни тонколони в автомобила. Ако искаме всички колони да са сфазирани, то минусът който излиза от усилвателя ще трябва да се свърже към минусът на високоговорителя, но полярността на кондензаторите не трябва да се обръща и в двата случая.
Трябва да се има предвид че изходният звук няма да бъде 4-канален. За да стане и той такъв, трябва и входните сигнали да се разделят, което някои производители на КИТ-модули и автомобилни усилватели го съобразяват и той може да се конфигурира външно, чрез добавяне или премахване на мост. Също така на някои КИТ-усилватели в стандартно SE-изпълнение изходните кондензатори сякаш за удобство ги свързват след високоговорителя, от страната на масата, което е добре дошло за BTL свързване, без да се налага да се шунтират кондензаторите, тъй като те остават несвързани. Например КИТ-модула с интегралната схема TAS5630 в конфигурация 2.1 или 4-канална SE.
За извеждане на изход Line out за свързване към външен усилвател или изход за слушалки, с които модерните аудио системи не са снабдени, поради усложнението което поражда схемата им, можем да приложим тази схема. Можем например да я сглобим в малка кутийка с изведени кабели които да се включат в щипките за тонколоните и с изведен женски стерео жак с превключвател, който да изключва тонколоните при включване на слушалките. За да включим слушалки, трябва елементите във веригата на Line Out да се сменят, като съпротивлението трябва да се намали на 56 ома, а кондензатора да се вдигне на 100uF. Може и самият изход за слушалки да го използваме като Line out, но е по-добре да използваме другият свободен чифт от каналите и да изведем един жак и два чинча на панела на кутийката, съответно за слушалки и Line out. Разбира се не е задължително и четирите канала да изполваме и ако нямаме нужда от допълнителни тонколони, намя нужда излишно да осложняваме схемата и можем да я опростим, като е показано на фиг.2.
Важно: Винаги когато свързваме тонколоните към аудиосистемата или въпросната схема, задължително трябва да изключим системата от контакта, поради причината която споменах по-горе, а именно че корпусът е под постоянно напрежение спрямо изходите за тонколони. Затова винаги е добре да четем инструкциите за употреба на уредите, колкото и елементарни да ни се струват. Добре е също да свържем и микро предпазител 1A към един от краищата на кабела на тонколоната, а и самите кондензатори на тази схема служат като защита срещу постоянният ток към тонколоните.
Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.
Професионализмът не е в това да не допускаш грешки, а да си направил всички възможни грешки, в най-тясната област.