Днеска ги разглобих и 4-те, има разлика единствено в резисторите за ниво индикаторите при 4 и 8 омовия вариант и съответно басовия говорител на едните е 4 а на другите 8 ома. Обадих се в Благоевград и ми казаха че могат да ми ремонтират моите басови говорители и ще ги преработят на 8 ома.
Разпечатах на лепяща хартия надписите за табелките.
Платките ще ги занеса при един мой човекТемата е много стара, но нека бъде поучителна. Не трябваше да ремонтираш здрави говорители за да ги направиш 8 ома, можеше просто да свържеш един керамичен резистор 3,9 ома 10W и максималната допустима мощност на говорителя ще стане двойно по-голяма, защото половината от вредната топлинна мощност ще се отделя в резистора вместо в намотката ако е фабричен 8-омов говорител. Така съставният 8-омов говорител ще се различава от фабричния единствено по КПД и изкривяванията, които са незначителни и обикновено се пренебрегват и стойностите се закръгляват и осредняват, предимно при нашенските говорители. Преработката до някъде може да е оправдана само ако единият говорител е с различен импеданс и искаш двата да станат напълно идентични, но на слух няма да се забележи разлика, щом дори и производителят я пренебрегва.
Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.
Професионализмът не е в това да не допускаш грешки, а да си направил всички възможни грешки, в най-тясната област.
Темата е много стара, но нека бъде поучителна. Не трябваше да ремонтираш здрави говорители за да ги направиш 8 ома, можеше просто да свържеш един керамичен резистор 3,9 ома 10W
И какво е поучителното от тези глупости?
Да изхабиш двойно повече ток, за да слушаш само 25 вата от 50-ватовия усилвател?
Или за да направиш пожар с останалите 25 вата върху 10-ватовия резистор?
Нито едното: Нито токът на съставният говорител трябва да е двойно по-голям, нито че в съпротивлението ще се отдели 25W мощност. Аз говоря от опит и няма как да са глупости, а ти с гола теория и при това грешна. Масова заблуда е че говорителите са топлинни консуматори и че тяхната паспортна мощност е стандартна топлинна мощност, което е безумие. Тонколоната не е печка, но може да се превърне в такава ако се подаде постоянен ток от изгорял усилвател и ако ще се подпалва нещо, то е по-възможно да е мембраната на говорителя, но не и керамичен резистор, който моментално ще прекъсне веригата. Мощността на еди говорител определя към каква изходна мощност на усилвател трябва да се свърже, а не че това е неговата консумирана мощност. При увеличаването на импеданса с резистор се увеличава допустимата мощност на целия съставен говорител и че той може да се свърже към двойно по-мощен усилвател, но няма да консумира повече енергия, нито ще свири по-тихо от фабричен говорител със същия импеданс. Тези 10W на резистора обозначават че той отдава тази мощност при постоянен ток, докато при променлив и неравномерно пулсиращ реалната мощност е много по-малка, а даже съм я дал като резерв, защото опитно е установено че са нужни едва 2W резистор 4,7ома за свързване на говорител към 50W ресийвър с увеличени на макс ниски честоти и намалени до минимум високите, а силата на звука е усилена на 90% от максималната, при слушане на обичайната поп музика от радиопрограмите в продължение на 15-20мин., При което резистора едва се затопля, но най-много загрява самият усилвател, защото той реално е съпротивлението в което се гаси топлинната мощност. Нещата не са толкова прости и науката дори и на теория не търпи такива разсъждения, че когато "В езерото нещо прилича на патка и плува като патка, означава че това е патка". Преди всичко е практиката, а теорията трябва да е сметачния и измерителния инструмент на експериментатора.
Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.
Професионализмът не е в това да не допускаш грешки, а да си направил всички възможни грешки, в най-тясната област.
Само да се поправя, че тестът бе извършен с резистор 5W 4,7ома и почти не се затопляше, но за по-сигурно препоръчвам да е 10W, за усилвател 50-60W. Въпреки че в свободийското интернет пространство ще прочетете противоположни тези, трябва да поставите под въпрос написаното, защото много често някои неща се пишат с търговска и маркентингова цел за да си купиш скъпи и излишни продукти. Тези автори-търговци препоръчват мощността на резистора да е наполовина или равна на тази на говорителя, което излиза много скъпо. Но това са различни по предназначение консуматори и е груба грешка мощността на говорителя да я приравняваме към постояннотоковата мощност на един резистор. По тази логика един 25W говорител ако действително отдава такава активна мощност, то кутията на тонколоната ще се превърне във фурна и от бас рефлекса ще духа топъл въздух. Да, той действително свири и думка доста силно, но това е кратковременна активна мощност, която не може да породи топлинно действие за такъв кратък период. Отделно има реактивна мощност, която е много малка и се пренебрегва. Реалната топлинна мощност която може да понесе бобината на говорителя е не повече от 5W, затова и резистора няма нужда да бъде по-мощен. Освен това той трябва да служи и като предпазител и да прекъсне веригата ако се повреди усилвателя, а не да грее вътре като реотан. Керамичните-цементови резистори са много подходящи за тази цел и не са никак скъпи.
Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.
Професионализмът не е в това да не допускаш грешки, а да си направил всички възможни грешки, в най-тясната област.