ПРИНОСЪТ НА ЦАР САМУИЛ ЗА ХРИСТИЯНИЗАЦИЯТА НА КИЕВСКА РУСИЯ
Проф. дбн ДИМИТЪР Н.НАНКИНОВ
На 6 октомври 2014 г. се навършиха 1000 години от смъртта на българския цар Самуил. А на 28 юли всяка година Русия тържествено чества официалното покръстване на своя народ, станало през 988 година. По този повод ни се иска да разкажем за някои малко известни, премълчавани или нарочно изопачавани събития, свързани с приноса на цар Самуил и предшестващите го български царе в покръстването на източните славяни.
При подготовката на настоящата статия ползвахме трудовете на известните български учени историци: Всеволод Николаев – принуден да емигрира в Белгия, Асен Чилингиров – живеещ в Германия, Стефан Гайдарски – работил в САЩ, и на други български и руски изследователи.
На 17 август 986 година обединените български и руски войски, командвани от още некоронования за български цар Самуил и киевския княз Владимир, разбиват недалече от Ихтиман при Траянови врата (прохода Българска клисура) нахлулите в България византийци, водени от император Василий Втори, по-късно наречен Българоубиец. Както пише византийският историк Лъв Дякон, битката е станала „в гориста и пълна с пропасти долина” (т.е. по склоновете над и около днешния тунел на автомагистралата от София за Пловдив). Българите и русите преследват остатъците от разбитата византийска войска чак до Цариград и създават едно от най-критичните положения в историята на Византия. Следващото десетилетие до короноването на Самуил в 996 г. е епохата на най-голяма военна и политическа мощ на българската държава, когато в нейните предели са върнати не само всички части на Симеоновата държава, след мира от 927 година, но и някои области на юг и югозапад, включително голяма част от Епир с Никопол и Драч. Пишем „върнати“, защото това са български територии, защото гърците (данайците) са пришълци, дошли на Балканите, от близките брегове на Северна Африка, стъпили първоначално на най-южните брегове на полуостров Пелопонес, уж с цел да търгуват с нашите предци – древните траки, но постепенно завладяват южните части на Балканите и фалшифицират или присвояват историята на траките. След идването на гърците на полуострова цялата българска история се превръща в низ от сражения (едно от които е това при Траянови врата).
През 1981 г. в Западна Европа беше публикувана една ценна за нас книга „Откъде идват микенците? Нови археологически открития за произхода на гърците“(„Auf der Spur der erstein Grieshen-Woher kamen die Mykener? Neue archaologishe Erkenntnisse uber die Herkunft der Griechen”). Нейните автори Ян Бест и Сибила фон Реден показват с текст и географски карти, че 17 века преди Христа гърците са успели да се настанят вече в най-южните части на п-ов Пелопонес, а „от 80% до 90% от днешната територия на Гърция е била населена с народ, наричан в Античността Траки, а по-късно, в Ранното Средновековие – Българи”.
След битката при Траянови врата братството между българския и руския народ е било закрепено с клетва за вечен мир, който да трае, докато „камъкът изплува от водата, а хмелът потъне”. В предишна наша статия (вестник „Атака” от 12-18 септември 2014 г.) вече споменахме, че цар Самуил и киевският княз Владимир сключват договор, според който през 986 – 992 г. български свещеници покръстват руския народ. Първият Киевски митрополит Михаил (989-991 г.) е българин от град Охрид, отишъл в Киев с няколко епископ. В Иоакимовския летопис, публикуван от руския изследовател Н.Татищев през 1770 г., е записано, че почти 80 години преди това друга мисия начело с български митрополит със същото име Михаил, заедно с 4 епископ, свещеници, псаломщици и множество книги е била изпратена в Киевска Русия от българския цар Симеон Велики. А в българския превод на Манасиевата хроника се споменава за „крещение руссов” от българите приблизително 100 години преди възкачването на княз Владимир на Киевския престол.
Акад. Всеволод Николаев смята, че връзките между българите (траките) и русите (славяните) са изключително дълбоки. Той доказва, че тракийското християнство, което в 343 година наброявало около 10 архиепископски и няколко десетки епископски катедри, е имало невероятно богата и оригинална (не гръцка) християнска традиция, която е била приета от славяните при техните многократни вълни на разселения върху Балканите. В този процес влиянието на българските държави (Стара Велика България и Дунавска България) и българската църква при политическото, стопанското и културното изграждане на Древна Русия е била доста многостранна.
Българите често са спасявали славянските племена от нашественици. За това пише в руските летописи, а в стара българска песен (създадена, вероятно, преди 10 век) и записана в Панагюрище от Братя Миладинови, се пее:
”Да направимъ златни мостове,
Златни мостове на Черното море,
И да минем въ оная земя,
Непокръстена и немиросана,
Да я кръстиме и миросаме”.
Българите и славяните били побратими и понеже в старобългарския език клетвата за побратимство се казва „ант”, източните славяни биват наричани анти. Те и скитите съставяли част от населението на Стара Велика България, просъществувала 515 години, от 165 до 680 година на обширната територия между Каспийско море и Карпатите.
В централните райони на Стара Велика България (т.е. в днешна Украйна) се намират гробовете на българските християнски владетели Кубрат (управлявал Стара Велика България до 677 г.) – при с. Малая Перешчепина, Полтавска област, и неговия син Аспарух (управлявал западните области на Стара Велика България и Дунавска България от 677 до 700 г.) – при с. Вознесенка край гр. Запорожие. При археологически разкопки в древната българска крепост Дербент в Дагестан са открити останки на християнска църква от V век. Тогава територията на днешен Дагестан е била част от Стара Велика България. Това показва, че християнството е проникнало там много рано и още, че българите, напуснали след хазарското нашествие тези райони и образували по-късно Волжка България, първоначално са били също християни. Основното население на Киевска Русия се е състояло от руси и българи. Говорили са древнобългарски език, който се преподавал в руските училища. Тогава двете страни са имали обща граница в долното течение на река Дунав, а търговията между тях е била твърде оживена. Многобройни български литературни произведения на Преславската книжовна школа са пренесени от България и преписвани в Киевска Русия.
Български войници от армията на Самуил убиват солунския управител Григорий Таронит през 996 г. (миниатюра от Мадридския препис на Хрониката на Йоан Скилица, ХI в.)
За трайните исторически връзки между нашите народи можем да съдим и по роднинските връзки между българската и руската царска династия. Български е произходът на киевските княгини Олга и Анна. Княгиня Олга е първородна дъщеря на цар Симеон Велики (893-927 г.), родена в Плиска (през 890 г.), сестра на българския цар Петър Първи. Тя е женена за княз Игор и след неговата смърт управлява Киевска Русия. Като дъщеря на цар Симеон Велики и внучка на цар Борис Първи тя приема християнството още като дете в България. В Киевска Русия Олга се съпровожда от презвитер Григорий, създателя на Цар Симеоновия Съборник, и по нейно време там вече е съществувала църквата „Свети Климент”. Синът на Олга, киевският княз Святослав, с многохилядна войска често помага на вуйчо си, българския цар Петър Първи и на братовчед си, българския цар Борис Втори, в битките срещу общия им враг Византия. Тези походи на Святослав са били едни от факторите, сдържащи завоевателските амбиции на Византия и гарантирали 42-годишен мирен и съзидателен период в нашата история по времето на цар Петър Първи, управлявал от 927 до 969 г. (Във фалшифицираните гръцки източници и в „произведенията” на някои сегашни историци можем да прочетем, че княз Святослав е „нападал и ограбвал” България, а пък княз Владимир въобще не е участвал в битката при Траянови врата!)
Крепостта Траянови врата при Щипон (днес Ихтиман), където Самуил е разгромил армията на Василий II Българоубиец
През 965 година княз Святослав разгромява Хазарския хаганат и неговата територия, т.е. земите на някогашната Стара Велика България заедно с населяващите я българи се присъединяват към Киевска Русия. Българската княгиня Анна (известна като Царица Владимирова) е била женена за княз Владимир, син на Святослав и внук на Олга. Тя е майка на Борис-Роман (кръстен на прадядо си – българския княз Борис Първи и на Роман – син на българския цар Петър Първи) и Глеб-Давид (предполага се, че е кръстен на Самуиловия брат Давид – по това време вече покойник или на Давид – български патриарх по времето на цар Самуил). Русия не е била поробена от Византия, защото от момента на приемането на християнството от българите и до днес богослужението в нея се води не на гръцки, а на древнобългарски (църковнославянски) език. Това е неоспоримо доказателство, че българските свещеници и просветители, а не гръцките, са покръстили Киевска Русия. До 1039 г. руската църква е била подчинена на Българската патриаршия, а не на Цариградската. Българската църква датира от първи век и се отличава от византийската. Това са две различни естетически и богословски концепции. В теоложките си трудове Теодор Балсамор (живял през втората половина на 12 век и заемал различни постове в Цариградската църква) пише, че византийският император Юстиниян Първи (527 – 565 г.) е почитал епископа на България и че Българската църква е била самостоятелна (автокефална). Много преди обявяването му за държавна религия (864-865 г.) Христовото учение достига до повечето хора в Дунавска България. Адаптирането на древната свещена българска (бохарска) азбука, възникнала въз основа на тракийското пиктографско (йероглифно) писмо, написването на славянската писменост от Светите братя Кирил и Методий и проповядването на християнството на роден език, довежда до бурно развитие на българската книжовност, създава се оригинална и преводна книжнина на роден език. През този период за нуждите на новопокръстения руски народ от България към Русия заминават огромни количества ръкописи, а български свещеници и учители „подготвят първите грамотни люде у източните славяни”.
Но настъпва злощастен период в руската и българската история, за който руските историци съобщиха преди една година (19 юни 2013 г. по телевизия „Мир”). В 1015 г. умира киевският княз Владимир. Най-малкият му син – недъгавият Ярослав (с изкривен гръбначен стълб, повреден череп и един крак по-къс от другия), с помощта на скандинавските наемници – викингите, избива своите братя Борис-Роман, Глеб-Давид и Святополк, а също хората, работили при баща му, завзема киевския престол, нарича себе си Ярослав Мъдри, изгонва от Русия всички български свещеници и учители, докарва гръцки и с тяхна помощ започва да унищожава, изопачава и фалшифицира цялата руска (а заедно с нея и българската) история с цел да заличи всичко, което е постигнал баща му Владимир и да възвеличае себе си. Вероятно в шведския кралски двор (където се укрива известно време и откъдето е жена му) е измислена версията за варяжския произход на първите руски князе. Под диктовката на Ярослав Мъдри един монах съставя най-голямия фалшификат в руската история „Повесть временных лет” („Разказ за изминалите години”) – известен в стотици преписи и многобройни версии.
Икона на канонизираните киевски князе, братята Борис-Роман и Глеб-Давид, синове на Св. Княз Владимир I и княгиня Анна.
През XIX в. княз Михаил Андреевич Оболенски привежда писмени доказателства за широката кампания, ръководена от гръцката църква с цел масовото унищожаване на българските книги, манипулацията на историческите извори и подмяната на сведенията в тях. Конкретно преписите на Цар Симеоновия Съборник – първата в Европа и най-богата средновековна многотомна енциклопедия, съдържаща 784 (!) отделни съчинения, написана на български език между 915 и 920 година в столицата Велики Преслав от българския презвитер Григорий, биват унищожавани или разкъсвани на части и фалшифицирани.
Спасили са ни руските мащаби. Още по времето на княгиня Олга, княз Святослав и княз Владимир книжовната дейност в Русия придобива невероятно широк размах, така че гръцките свещеници не са смогвали, не са успявали да унищожат и фалшифицират всичката българска книжнина, донесена от България или произведена в Русия. Българският произход на руската средновековна литература е доказан в изследванията на руските учени княз Михаил Оболенски (1805-1873), Константин Федорович Калайдович (1792-1832), Архимандрит Леонид (Лев Александрович Кавелин – 1822- 1891), Алексей Александрович Шахматов (1864-1920), неговия ученик Михаил Дмитриевич Приселков (1881-1941) и от българските изследователи Всеволод Николаев, Румяна Павлова, Куйо Куев, Асен Чилингиров и други. За съжаление ограниченият обем на статията не ни дава възможност за по-подробно изложение на обсъжданата тема.
И накрая съгласен съм с предложението на някои колеги да се изгради паметник на Цар Самуил в прохода Траянови врата. Но, справедливо би било този паметник да представя двамата тогавашни велики държавници, пълководци и разпространители на християнската вяра – Цар Самуил и киевския княз Владимир, извоювали заедно победата над византийците. Трябва да сме благодарни на тези, които са ни помагали да оцелеем. Иначе нямаме бъдеще!