Notifications
Clear all

Струг универсален СУ 203 на ЗММ "Металик" Пазарджик

3 Posts
3 Users
0 Reactions
5,739 Views
Waveman
(@waveman)
Posts: 19
Eminent Member
Topic starter
 

Ето такъв един струг:



Съвсем прилична машина, но има слабо място - конусен фрикционен вариатор. Този вариатор служи за плавно изменение на ъгловата скорост, с която се върти входния вал на скоростната кутия в граници от около 65 до около 2800 оборота в минута при постоянна скорост на двигателя около 1420...1450 оборота. Съвсем непретенциозна работна скица на вариатора, която си надрасках по време на ремонта:

Двигателят е асинхронен четириполюсен, 2,2 kW, Елпром "Троян" със специално фланцово изпълнение. Посредством фланеца двигателят се закрепва към чугунената кутия на вариатора. В този фланец се помещава двойка лагери 7305 (сачмен скосен, за повишено аксиално натоварване) и обикновен радиален 6305. Причината да бъде поставен скосеният лагер е постоянният натиск на текстолитовото фрикционно тяло върху коничния диск, монтиран директно на вала на електромотора.




Фланецът е снабден и с гресорка за гресиране на двойката предни лагери.

Валът на електромотора беше с отчупен работен край, при което последният беше останал в конусния диск, а дискът се търкаляше в кутията на вариатора. Проблемът беше решен с поставяне на ротор от друг двигател със същите параметри. Единствената трудност се състоеше в това, че диаметърът на работния край на "новия" ротор беше различен и се наложи преструговането му, както и фрезоване на нов шпонков канал. Така полученият ротор беше монтиран, а върху него - напресован конусният диск.
Преди монтажа, разбира се, кутията на вариатора беше обезмаслена и основно почистена от грес и мръсотия:




След почистването двете черупки изглеждаха така:


Тук се виждат паралелите, по които се плъзга плочата с електромотора:

После беше монтиран роторът:



После пристъпих към монтажа на самия конусен диск, като преди това почистих и него:







Обърнете внимание на канала, направен за да бъде увеличен вертикалният ход на диска, така че вариаторът да може да достигне минималните си 65 оборота при сравнително компактна кутия:

Вертикалният ход се осъществява като електромоторът заедно с диска се премества във вертикално направление спрямо фрикционното тяло. Транслационното движение става по специални паралели и се предава от маховика на предната страна на струга посредством карданов вал с шлиц и механизъм зъбно колело - зъбна рейка.
По-нататък беше монтиран и целият електромотор, вече с почистени, обезмаслени, импрегнирани и подсушени намотки:



Разбира се, всички лагери бяха профилактично сменени:





Тук се вижда зъбната рейка и кардановият вал, служещи за вертикалното придвижване на мотора с диска:

После дойде ред да се ремонтира основният виновник за аварията - предпазителят от претоварване по момент. Бяха сменени лагерите, както и отслабналата от годините в гореща среда пружина. Беше изработена по поръчка нова пружина.
Бяха взети мерки пружината да не заклинва между двете половинки на гърбичния механизъм при реверс, като за целта на едната половинка бяха надянати пас-шайби. По този начин беше отстранено едно изначално недомислие на механизма, станало, в края на краищата, и причина за аварията - телта на пружината е била "захапана" от гърбиците, в резултат на което ограничението по момент не е сработило и се е стигнало до счупване на вала на електромотора. Снимките са красноречиви.


Дистанционна втулка с канали за гресиране, разположена между двата ролкови лагера на кухия вал на фрикционното тяло:


Поставяне на пас-шайбите на насрещната двугърба половина. Вижда се пружината.


Старата лоена набивка беше заменена с подходящ семиринг:


В канала на черупката на вариатора бяха напресовани новите ролкови лагери с дистанционната втулка помежду тях:



Важно беше да се проследи каналът за гресиране по външната повърхност на дистанционната втулка да съвпадне по височина с канала от гресорката в чугунената черупка:




Вкаран беше с леко завъртане и кухият вал на фрикционното тяло в новите лагери:

Продължих със сглобяването на останалата част от гърбичния предпазител, сменяйки пружината и още един сачмен лагер (6206):

Около пружината се поставя специална антифрикционна втулка, намаляваща нагряването й от триенето в стената на канала:








Вариаторът беше сглобен и монтиран на струга. Пристъпих към профилактична смяна на маслото в скоростната кутия - отидоха около 2 литра трансмисионно масло:






Кутията беше затворена. В долната й част има малко прозорче, показващо нивото на маслото:


Ето го маховикът, с който се командва вариатора:


После беше сменен един изгорял бушон в ел. таблото на струга:



И накрая възстанових чрез заваряване една счупена ръчка:



С това стругът е готов за още известно време работа. Намирането на резервни части за такава машина е практически невъзможно и, както в случая, се налага да се импровизира. Фирмата, която изработи нови пружини по поръчка се нарича "Микромакс трейд" и има офис до гара "Подуяне".

"Материята се състои от атоми"
Демокрит

"Атомите са просто конфигурации от вълни на пространството"
Е. Шрьодингер

"Пространство-времето се изкривява от материята"
А. Айнщайн

 
Posted : 29.09.2014 21:50
Антон Оруш
(@ao-opy)
Posts: 2563
Member Admin
 

Публикувана на първа страница в портала - http://www.sandacite.net/%D1%81%D1%82%D ... BA-%D0%BF/

1940 ==> 2010 | 1941 ==> 2011 | 1942 ==> 2012 | 1943 ==> 2013 | 1944 ==> 2014 | 1945 ==> 2015...
_________________
- МОИТЕ КОЛЕКЦИИ ==> РАДИОПРИЕМНИЦИ (клик!) | ТЕЛЕВИЗОРИ (клик!) | ГРАМОФОНИ (клик!) | БГ КОМПЮТРИ (клик!)
- ИЗТЕГЛИ БЕЗПЛАТНО СТАРОТЕХНИЧЕСКА ЛИТЕРАТУРА ==> (клик!)
_________________
! ==> КУПУВАМ ВСЯКАКВИ Б Ъ Л Г А Р С К И ТЕЛЕВИЗОРИ И РАДИА <== !
_________________
Антон К. Оруш - за връзка с мен:
e-mail: deltichko@abv.bg
Skype: respromcho
GSM: 0896 625 803
lat. 42° 41'; lon. 23° 18'
DIN, МС/ТС, 1942
1000 Sofia, Bulgaria

 
Posted : 29.09.2014 23:00
(@vladislav)
Posts: 80
Member Moderator
 

Waveman, поздравления, както за чудесно свършената работа, така и за изключително интересния разказ. Всичко в поста ми хареса - и детайлните и добре направени снимки, и добре структурираният разказ, и грамотното съставяне на текста и скицата. Пожелавам ти да ползваш стругчето дълго време и с удоволствие.

 
Posted : 29.09.2014 23:52
Share: