Реших да пиша за този лифт защото това е първият кабинков лифт в България а пък и първите ми спомени за лифт от детството са от него. Освен това тук сме се събрали ценителите на старата масивна и качествена техника.
За софиянци /набор до 1980г./ лифта е добре познат, но все пак аз ще се постарая да го опиша максимално за тези които не са го ползвали и виждали.
Лифта е построен със съоражения от австрийската фирма "Братя Гирак" и е открит през 1962г. дължината му е 1920м. с разлика във височините 600м. Разполагал е с 53бр. четириместни кабини и е превозвал по 600 души на час в посока със скорост 3m/s. Лифта е от типа с едно носещо и едно теглещо въже /тази система не се използва в наши дни/.
Долната лифтова станция е в кв.Княжево / 750м. н.в./ и се намира на около 800м. от последната спирка на трамвай №5, до нея се стига най-вече пеша през една борова гора. Горната станция е на връх Копитото / 1350м. н.в./ и понастоящем са пада точно до едноименната телевизионна кула.
Лошото е, че за съжаление тоз лифт не работи от близо 20г. а още по-лошото е, че за този период малко по малко се зарзграбва и руши. Понастоящем е почти напълно разграбен, липсват кабините /бяха от чист алуминий/, двигателя и редица важни агрегати. На лице все още са машините, въжетата, стълбовете и станциите. Кабинките бяха прибрани в горната станция и до 2002г. си бяха там, но след това постепенно започнаха да изчезват и сега няма и парче от тях.
В същност лифта е спрян в началото на 90-те след претърпяна авария при която поради силен вятър се откачва носещото въже и около 10 кабинки с хора увисват за часове над пропастта. Налага се намесата на гражданска защита и провеждане на спасителна акция през ноща и при тежки условия. Жертви няма но поради факта, че това е вече втори инцидент с този лифт, хората се наплашват и лифта е српян. Това води до изоставянето му и в последствие до сегашната ситуация.
Иначе лифта е доста удобен за туристите, но за съжаление беше. За да се пусне отново трябва да се инвестира доста, но не чак толкова колкото за нов. Ако се сменят короните на сълбовете е възможно лифта да се модернизира и да премине на принципа с едно въже което е едновременно носещо и теглещо.
Тези дни преди и след нова година се разходих отново до горната и до долната станция. Горната е напълно отворена и е доста разграбена, долната също е посещавана от вандали и крадци, но в момента е затворена.
Ето първо един откъс от сериала "Синята лампа" 1969г. който съм качил в You Tube. На него се вижда лифта в действие и добро здраве. Това е един от много малкото материали на който може да се види лифта в действие.
http://www.youtube.com/watch?v=WkoHKXgFeGk
Останалото са съвсем пресни снимки, долната станция съм снимал преди няколко дни, а горната в края на Декември. Ето първо долната:
Поглед от станцията към върха.
Сега горната станция при Копитото, първо машината и мястото на липсващият мотор:
пристигане в горната станция.
Всичко наоколо беше плътно запълнено с кабинки.
Поглед от първия стълб към София и софийското поле.
Входа, касата и чакалнята.
архивна снимка от спасителната акция през 1992г.
Още си спомням как лифтаджийте заключваха кабините с резе отвън и как по време на пътуването те звънтяха от вибраций, но когато пристигнеш горе и те отключат, планината и чистия въздух са пред теб.
За съжаление съдбата на този лифт който е возил хората към планината, хотел копитото и хижите около вр. Копитото над 30 години е безрадостна и няма шанс скоро да се промени.
Красотата се ражда в мъки
ОТГОВОРИ:
Deltichko Жалко, на какво прилича!
Sofia-netz Радвам се, че и някой друг се интересува от него освен мен в този форум. Създал съм тема за него в раздел "Друга електрическа техника",и то доста отдавна, но уви, никой не пише в нея и дори не влиза.
Sofia-netz Не се откачва носещото въже! Това е измишльотина на полицията или спасителите. То е свързано към стълбовете по начин, изключващ подобна възможност. Това, което се случи при втората авария е, че няколко празни кабинки се откачиха от носещото въже и опряха в долно дясно рамо на 7ми (отдолу нагоре) стълб, блокирайки по този начин линията. Причина: в празните кабинки, пускани задължително преди тези с хора, не са били поставени предписаните от самите "Bruder Girak" баластни чували с пясък. Варелът с пясък все още стои в горната станция и може да бъде видян. Този пясък имаше противопожарна, противозаледяваща и...баластна функция. Ненатоварените кабинки бяха дотолкова наклонени и разлюляни от вятъра, че ролките им се изхлузиха от носещото въже. Пак ще повторя: НИКАКВО НОСЕЩО ВЪЖЕ СЕ Е ОТКАЧВАЛО! Не вярвайте на инсинуации и глупости. С очите си видях за какво става дума.
begemot1 И аз имам сладки спомени от този лифт.....с едно моме.
Красотата се ражда в мъки