Notifications
Clear all

След Октава и Огоста

16 Posts
9 Users
0 Reactions
18.1 K Views
(@lager)
Posts: 139
Reputable Member
Topic starter
 

Понеже не съм го виждал сред колекциите (макар да не е върховен модел) го предоставям на вниманието ви.

 
Posted : 03.01.2013 17:07
(@lager)
Posts: 139
Reputable Member
Topic starter
 

Това според моите скромни познания е първият български стерео касетофон и както предшестващите го Октава и Огоста е замислен и произвеждан в Михайловград (Монтана ) не знам откога и докога. Мисля , че имам още един но в неизвестност в момента, както и в неизвестно състояние. Този на снимката работи ,колкото му са възможностите според това какво са му вложили конструкторите.Механиката му е мн. нещастна, мотора се захранва от един и същ източник с усилвателите и вкарва смущения от колектора.Тези неща плюс външен вид = ...., но все пак остава предимството му че вече е антика.

 
Posted : 03.01.2013 19:33
felicialx
(@felicialx)
Posts: 424
Honorable Member
 

Поредният михайловградски уникат. Колкото и да са допотопни дори и за времето си, хората ги ползваха с кеф.

Красотата се ражда в мъки

 
Posted : 03.01.2013 19:48
radko
(@radko)
Posts: 238
Reputable Member
 

Да, това е стерео касетен магнетофон "Ком" - наистина калпаво изделие, както и всичко, което е излязло от прословутия михайловградски завод "Електроакустика"

 
Posted : 03.01.2013 19:55
(@simo_)
Posts: 74
Estimable Member
 

Щом са калпави, не са излезли много.

 
Posted : 03.01.2013 20:48
(@vf315)
Posts: 44
Trusted Member
 

Имах го на младини . Верно е Калпави беха , ама и веселба ставаше с тех . Ако не ме лъже паметта -
крайните са ТБА 810 и соц. аналозите не ставаха заради захранването . А за да се оттървеш от
брум на единя канал преправяш писта на платката . Механиката е с малко маховиче и смотано моторче .
Главите - ''ЗМГ Разлог (или Гоце Делчев май)'' обикновенно за нищо не ставаха . Финезията в сравнение
с него е космически кораб . От моя КОМ остана само дънната платка . Имам Октава за възстановяване
но с много липси . Имах и Монтана .И мисля че точно Монтаната е първия касетофон от въпросния завод.

 
Posted : 03.01.2013 21:12
bojitchko
(@bojitchko)
Posts: 127
Estimable Member
 

Най-впечатляващо на "КОМ"-а е пластмасовата механика. Предлагам да открием конструктора и да го наградим подобаващо. (coco45) А с брума беше точно така. Виках си, аджеба, защо не сте го направили в завода.
Имам го, но без долния капак. Този, който го е прибрал, също е за награда. Май имам и "Огоста"-та

0888/231 599

 
Posted : 03.01.2013 23:57
(@vf315)
Posts: 44
Trusted Member
 

Бях слушал че механиката е по италиянски лиценз , ама дали е верно и дали не ставаше дума за Огоста / Октава ?
А при тех уникалното беше стробоскопа на маховика .
Кома между другото изкарваше добър звук . Ама след много бабуване ...
Колонките му днес ''живеят'' втори живот , разбира се , след леко тунинговане :
http://postimage.org/image/p76stif21/

 
Posted : 04.01.2013 0:53
(@joropcb)
Posts: 4
New Member
 

Лиценз ли , или копирайт

 
Posted : 04.01.2013 4:00
(@lager)
Posts: 139
Reputable Member
Topic starter
 

Тъй като темата е предизвикала някакъв интерес позволявам си да я продължа с малки уточнения.
Използваните крайни усилватели не са TBA (MBA)810, a TCA с по-високо захр. напрежение и съответно по- висока изходна мощност. В по- късно произведените екземпляри прекъсването на заземителната писта , на маляваща брума е направено в завода. Механиката е оригинална михайловградска разработка, макар и не блестяща от която да се учат други производители. В нея е използван повече метал, отколкото в механиките на UNITRA или BRG , които са вграждани в някои други родни касетофони. Според мен този конструкторски опит е полезен и не трябва да бъдем крайни в критиките си към него. Нека си спомним ,че няма български радиограмофон с произведено у нас грамофонно шаси, а то е многократно по-просто като конструкция, особенно във вариантите БЕЛТ ДРАЙВ и ДИРЕКТ ДРАЙВ. А и поляците не са най-добрите в електроникатаили механиката.

 
Posted : 04.01.2013 12:22
(@eo-c)
Posts: 40
Trusted Member
 

мотора се захранва от един и същ източник с усилвателите и вкарва смущения от колектора

Спомням си, че навремето оправях такива. Шумът от мотора влиза не толкова от захранването, а през главата. Разхлабваш болтовете на мотора и го завърташ леко до минимум шум /касетофона е на плей/. След това пак стягаш болтовете - и толкова - в повечето случаи ефекта беше голям.

 
Posted : 04.01.2013 13:34
(@vf315)
Posts: 44
Trusted Member
 

мотора се захранва от един и същ източник с усилвателите и вкарва смущения от колектора

Спомням си, че навремето оправях такива. Шумът от мотора влиза не толкова от захранването, а през главата. Разхлабваш болтовете на мотора и го завърташ леко до минимум шум /касетофона е на плей/. След това пак стягаш болтовете - и толкова - в повечето случаи ефекта беше голям.

Моторчето се въртеше до момента в който шума от лентата и предусилвателя (ТБА 231) маскираше
тоя от моторчето .

 
Posted : 05.01.2013 0:52
(@vf315)
Posts: 44
Trusted Member
 

Те това имам от Октава :
http://postimage.org/image/qvk6wre0p/
http://postimage.org/image/fup1rqlrt/
http://postimage.org/image/3rjq46apl/
Нема ги врътките , говорителя , капака на батериите , има сигнал от главата , моторчето не върти
от радиото няма даже шум . И схемата некъде съм загубил ..........
Иначе с удоволствие бих го възстановил некой деен .

 
Posted : 05.01.2013 1:02
(@vf315)
Posts: 44
Trusted Member
 

Механиката е оригинална михайловградска разработка, макар и не блестяща от която да се учат други производители. В нея е използван повече метал, отколкото в механиките на UNITRA или BRG , които са вграждани в някои други родни касетофони. Според мен този конструкторски опит е полезен и не трябва да бъдем крайни в критиките си към него.
(coco36) Ето за това човек не трябва да се връзва на всичко което чуе или прочете .

 
Posted : 05.01.2013 1:10
(@vf315)
Posts: 44
Trusted Member
 

Като гледам какво описа като липса от тази Октава ми се стори направо инвалидизирана :)

Е айде де...... Не е толко страшно .

 
Posted : 05.01.2013 1:13
Page 1 / 2
Share: