Понеже не съм го виждал сред колекциите (макар да не е върховен модел) го предоставям на вниманието ви.
Това според моите скромни познания е първият български стерео касетофон и както предшестващите го Октава и Огоста е замислен и произвеждан в Михайловград (Монтана ) не знам откога и докога. Мисля , че имам още един но в неизвестност в момента, както и в неизвестно състояние. Този на снимката работи ,колкото му са възможностите според това какво са му вложили конструкторите.Механиката му е мн. нещастна, мотора се захранва от един и същ източник с усилвателите и вкарва смущения от колектора.Тези неща плюс външен вид = ...., но все пак остава предимството му че вече е антика.
Поредният михайловградски уникат. Колкото и да са допотопни дори и за времето си, хората ги ползваха с кеф.
Красотата се ражда в мъки
Да, това е стерео касетен магнетофон "Ком" - наистина калпаво изделие, както и всичко, което е излязло от прословутия михайловградски завод "Електроакустика"
Щом са калпави, не са излезли много.
Имах го на младини . Верно е Калпави беха , ама и веселба ставаше с тех . Ако не ме лъже паметта -
крайните са ТБА 810 и соц. аналозите не ставаха заради захранването . А за да се оттървеш от
брум на единя канал преправяш писта на платката . Механиката е с малко маховиче и смотано моторче .
Главите - ''ЗМГ Разлог (или Гоце Делчев май)'' обикновенно за нищо не ставаха . Финезията в сравнение
с него е космически кораб . От моя КОМ остана само дънната платка . Имам Октава за възстановяване
но с много липси . Имах и Монтана .И мисля че точно Монтаната е първия касетофон от въпросния завод.
Най-впечатляващо на "КОМ"-а е пластмасовата механика. Предлагам да открием конструктора и да го наградим подобаващо. А с брума беше точно така. Виках си, аджеба, защо не сте го направили в завода.
Имам го, но без долния капак. Този, който го е прибрал, също е за награда. Май имам и "Огоста"-та
0888/231 599
Бях слушал че механиката е по италиянски лиценз , ама дали е верно и дали не ставаше дума за Огоста / Октава ?
А при тех уникалното беше стробоскопа на маховика .
Кома между другото изкарваше добър звук . Ама след много бабуване ...
Колонките му днес ''живеят'' втори живот , разбира се , след леко тунинговане :
http://postimage.org/image/p76stif21/
Лиценз ли , или копирайт
Тъй като темата е предизвикала някакъв интерес позволявам си да я продължа с малки уточнения.
Използваните крайни усилватели не са TBA (MBA)810, a TCA с по-високо захр. напрежение и съответно по- висока изходна мощност. В по- късно произведените екземпляри прекъсването на заземителната писта , на маляваща брума е направено в завода. Механиката е оригинална михайловградска разработка, макар и не блестяща от която да се учат други производители. В нея е използван повече метал, отколкото в механиките на UNITRA или BRG , които са вграждани в някои други родни касетофони. Според мен този конструкторски опит е полезен и не трябва да бъдем крайни в критиките си към него. Нека си спомним ,че няма български радиограмофон с произведено у нас грамофонно шаси, а то е многократно по-просто като конструкция, особенно във вариантите БЕЛТ ДРАЙВ и ДИРЕКТ ДРАЙВ. А и поляците не са най-добрите в електроникатаили механиката.
мотора се захранва от един и същ източник с усилвателите и вкарва смущения от колектора
Спомням си, че навремето оправях такива. Шумът от мотора влиза не толкова от захранването, а през главата. Разхлабваш болтовете на мотора и го завърташ леко до минимум шум /касетофона е на плей/. След това пак стягаш болтовете - и толкова - в повечето случаи ефекта беше голям.
мотора се захранва от един и същ източник с усилвателите и вкарва смущения от колектора
Спомням си, че навремето оправях такива. Шумът от мотора влиза не толкова от захранването, а през главата. Разхлабваш болтовете на мотора и го завърташ леко до минимум шум /касетофона е на плей/. След това пак стягаш болтовете - и толкова - в повечето случаи ефекта беше голям.
Моторчето се въртеше до момента в който шума от лентата и предусилвателя (ТБА 231) маскираше
тоя от моторчето .
Те това имам от Октава :
http://postimage.org/image/qvk6wre0p/
http://postimage.org/image/fup1rqlrt/
http://postimage.org/image/3rjq46apl/
Нема ги врътките , говорителя , капака на батериите , има сигнал от главата , моторчето не върти
от радиото няма даже шум . И схемата некъде съм загубил ..........
Иначе с удоволствие бих го възстановил некой деен .
Механиката е оригинална михайловградска разработка, макар и не блестяща от която да се учат други производители. В нея е използван повече метал, отколкото в механиките на UNITRA или BRG , които са вграждани в някои други родни касетофони. Според мен този конструкторски опит е полезен и не трябва да бъдем крайни в критиките си към него.
Ето за това човек не трябва да се връзва на всичко което чуе или прочете .
Като гледам какво описа като липса от тази Октава ми се стори направо инвалидизирана
Е айде де...... Не е толко страшно .