Notifications
Clear all

Мерцедес 230SL (W113) Pagoda навърши 50 години.

8 Posts
3 Users
0 Reactions
8,697 Views
(@pyceckoapeo)
Posts: 52
Trusted Member
Topic starter
 

Тази година се навършва половин век от дебюта на първия Mercedes-Benz 230 SL на салона в Женева. През 1963 г. автомобилът прави истинска сензация, девет години след въвеждането на спортните 300 SL (W 198) и 190 SL (W 121), чийто наследник се явява. Познат първоначално като W 113, двуместният роудстър е първият спортен автомобил в света, който е с обезопасена каросерия с твърдо пътническо купе и с деформируеми зони отпред и отзад. Инженерната работа по W 113 отразява идеите, разработени от Бела Барений по отношение на безопасността на клетките на каросерията.

Друга основна черта е характерният вдлъбнат демонтируемият покрив на купето, който също допринася за пасивната безопасност и подобрява стабилността. Линията му е измислена от Пол Брак и е вдъхновена от покривите на ориенталските храмове, т. нар. пагоди. Оттам и прозвището на модела.

Техниката на роудстъра е осигурена от луксозния седан Mercedes-Benz 220 SE (W 111) – скъсената и подсилена спортна рамка на конструкцията на пода, предното и задното окачване и др. Двигателят на 220 SE също е послужил за основа за разработването на мощния 150 к.с. 6-цилиндров M 127 , с който новият SL излиза на пазара през далечната 1963 г. За първи път в този модел се предлага опцията за 4-степенна автоматична трансмисия.

Автомобилната легенда на Мерцедес Бенц – SL клас е една несвършваща история. Докато Мерцедес 300 SL “Gullwing”, представен през 1954 година можеше да се наслади на директния успех от състезателния 300 SL, нещата не са толкова лесни за новия Мерцедес 230 SL от серията W 113. Все пак този модел трябваше да замени успешните модели 300 SL и 190 SL.

Нетърпеливо чаканият наследник е показан през пролетта на 1963 година на Женевското автомобилно шоу и първите реакции за тази нова спортна кола, която изглежда няма нищо общо със своите предшественици са много разнообразни – от нескрито отхвърляне до мълчаливо одобрение. Създателите на новия Mercedes 230SL съзнателно проектират автомобил, който нито има суровия спортен образ на старата школа, нито пък смирения 190 SL – втората кола на семейството - за дамата в къщи. Този Mercedes трябваше да има високи технически достойнства на двуместен автомобил с висок комфорт. Такива характеристики винаги пораждат горещи спорове за истинския дух на един спортен автомобил, но тези гласове са бързо заглъхват когато новия 230SL почти моментално печели спортни успехи като победата на пилотите Eugen Böhringer и Klaus Kaiser в Spa – Sofia - Liège Rally.

Външността на автомобила се характеризира с подчертани мускулни линии и безгрешно разпознаване на предницата на SL с бляскавата звезда на Мерцедес. Двигателният капак има допълнителна издатина по средата, за да приюти вертикалния 6 цилиндров двигател, както и елегантно пропорциониран багажник. Ефектът, постигнат от твърдият покрив е лек и въздушен, благодарение на високите странични прозорци и тънката колона, поддържаща покрива – далечен вик от клишето на спортните автомобили и напомняне на ориенталски купол с полегати линии навътре. Този уникален белег дава и прякора на колата, дори преди да се появи по улиците – „Pagoda” (смокиня).
Mercedes 230SL се предлага в различни видове от лятото на 1963 година – като роудстър с невероятно леко функциониращ мек покрив, малка сензация и като роудстър с твърд покрив. През март 1967 година 230 SL получава допълнение с 250 SL – купе с твърд покрив. Липсата на мек покрив и мястото за него позволява повече вътрешно пространство и повече багаж. Всичките 3 варианта могат да се карат открити.

Сигурност – новата разпространяваща се дума.

“Pagoda” е първият SL, комбиниращ скорост със сигурност. Тъй като автомобилът е построен върху основата на известните „рибени перки” от серията W 111/112 – първият автомобил в света с купе със сигурни зони, 230SL също предлага твърдо отделение за пътниците и зона на смачкване с абсорбиращи предни и задни части на купето. Както и при седана, интериора е „закръглен”, като са премахнати всички остри ъгли и както и при предшествениците си, автомобила се предлага с опция с предпазни колани.

Двигател, скоростна кутия, ходова част на Мерцедес 230 SL

Ходовата част е взета от седана с 4 врати 220 SE и адаптиран за роудстър – има двукръгова спирачна система и дискови спирачки на предните колела. Окачването е твърдо, но почти необичайно комфортно за спортне автомобил. Поглъщането на неравностите е постигнато с газови амортисьори и за първи път SL е с радиални гуми.
6 цилиндровият двигател също е взет от седана, но е форсиран с няколко радикални промени, като една от тях е преминаването от 2 към 6 валова инжекционна помпа. Това позволява горивото да бъде впръскано директно в горивната камера през предварително загрятият индукционен вход и отворените смукателни клапани, а не само през всмукателната тръба. 2.3 литровият двигател дава 150 к.с. (110 kW) при 5500 об/мин. По този начин 230 SL е спортно ориентиран, защото ниските обороти просто не са за него.
4 степенната трансмисия отново е взета от седана, различаваща се само по първото предавателно число, което е по-късо и позволява по-спортно ускорение – 9.7 секунди от 0 до 100 км/ч. От януари 1966 се монтира 5 степенна трансмисия на ZF, а тези които търсят на всичко отгоре и комфорт – автоматична трансмисия. В края на своето производство, автоматичната трансмисия е монтирана на 77 % от автомобилите на Мерцедес 230 SL, същото както и за усилвателя на управлението – нещо, което не е било стандарт в началото.
В края на февруари 1967, с 19 381 произведени автомобила, 230 SL е заменен с малко по-мощния, но почти идентичен 250 SL. По-малко от година след това 250 SL е заменен с Мерцедес 280 SL със 170 к.с. (125 kW). Като цяло до март 1971 година от трите модела 230 SL, 250 SL и 280 SL са произведени 48 912 бройки.

1967 Mercedes-Benz 230SL Roadster

Mercedes 230SL, заедно с покъсните си варианти 250 SL и 280 SL е третата генерация от SL - Super Leicht, моделите започнали с 300 SL през 1950 година. Този модел, представен през 1963 в Женева става веднага хит, удвояващ продажните цифри дори на най-успешните години на 190SL.
Показният екземпляр е един от 135те произведени през 1967 година, последната година на производство на 230 SL. Боядисан е във фабричния сиво-бежав цвят и Caviar – текстил на Мерцедес той е в цялостно оригинално състояние. Автомобилът е купен в Калифорния през ноември 1967 година и има изминати 9 255 мили, преди да бъде продаден през октомври 1968 година. Вторият собственик кара колата още 21 813 мили, след което тя е складирана от юни 1985 до септември 1999 година. Днес автомобилът сякаш е запечатан от времето и изглежда и се движи почти като нов. Той е оборудван със свалящ се твърд покрив, Blaupunkt AM радио (с оригинална книжка с инструкции ), климатик (отново с оригинално упътване), оригинални Мерцедес гумени постелки, допълнителни КОКО постелки, оригинално упътване на колата, пълна сервизна книжка с печати за ВСИЧКИ обслужвания, с регистрационен номер, ключове и крик, черен мек покрив, пълен набор от електрически предпазители, с ооригинална боя. Оригиналният мек покрив е като нов, така че най-вероятно автомобилът да е ползван само с твърдия покрив.
Само с 31 068 мили и с невероятното си оригинално състояние това е един от малкото добри екземпляри, имайки на впредвид и скорошно направеното пълно обслужване и поставяне на нови гуми и акумулатор.
Този Мерцедес 230 SL е предложен на търга Christie’s Pebble Beach с „no reserve” (без определена минимална цена –бел. на преводача) и продаден за $37,600, включително таксата на купувача, на 18 август 2001 година. Тази цена е висока за този модел, но оригинални автомобили с малко мили и абсолютно цялостна история винаги привличат по-голямо внимание.

230 е абослютно нов дизайн за SL линията на Мерцедес, предлагайки елегантни пропорции като замяна на деривационния и закръглен 190 SL. Вглеждайки се внимателно ще видим че детайлите и цялостния концепт е изненада. Например 230SL е един от първите спортни автомобили изваждайки колелата извън купето. И двата 300 SL и 190 SL са имали колела под веждите, както и колелата на Jaguar E-type, Porsche 356, и 1963-67 Corvette Sting Ray са с колела частично скрити под заоблени калници. Покривът на Pagoda, който позволява лесен достъп до купето и повишена видимост, финно детайлната решетка и лекия дизайн на предницата работят в пълна хармония. Принципът „по-малко е повече” е успешен пример в този автомобил на автомобилната архитектура. Не само авансираният стил, но и 6 цилиндровия двигател е огромно подобрение, в сравнение с недостатъчно мощния 4 цилиндров двигател, използван в 190 SL. Повечето Мерцедеси от SL, продадени между 1963 и 1971 година са от серията 280. Повишеният момент и мощност правят огромна разлика, оставяйки 230 и 250 да изглеждат като недостатъчно мощни.
Все пак този автомобил залужава цената си, та дори и повече. Цветът може да не е най-предпочитан от всеки, но тази комбинация от пастелни цветове на 50те се предава перфектно на кола от 60те. Бонус е че на тези автомобили може да се разчита технически и са комфортни.

Информация:

Година на производство: 1963-1967
Произведени: 19 831 броя
Продажна цена: $6,665
В момента: $17,000-$24,000
Номер на шасито: Щампиран на метална плочка, монтирана на стойката на радиатора.
Номер на двигателя: Набит в блока на двигателя, близо до главата.
Алтернативи: Porsche 911 Targa, 1963-67 Corvette Sting Ray,Ferrari 308 GTS, Jaguar E-type, BMW 2800/3.0 CS coupe

Материалите в темата са от http://www.speed-press.com и http://www.mercedes-bulgaria.com

 
Posted : 23.02.2013 22:31
(@pyceckoapeo)
Posts: 52
Trusted Member
Topic starter
 

Благодаря, наистина SL заслужава подходящо представяне, той съществува и е много популярен и до днес, наред с S-класата. А за скоростта - в Източна Германия през 1967 един ентусиаст създава рали кола с двутактов двигател, която достига 165, а след това и 210 км в час, и то само със 90 коня. Но...за нея в специална тема, наред с иконите Трабант и Вартбург.

 
Posted : 23.02.2013 23:16
doctorZizi
(@doctorzizi)
Posts: 514
Member Moderator
 

Мелкус
http://www.youtube.com/watch?v=a-ZgqlzzKmQ

http://www.youtube.com/watch?v=JgHimoXLYNk

Прави каквото трябва , да става каквото ще!!!
Аз не карам бавно, просто летя много ниско.

 
Posted : 24.02.2013 1:59
doctorZizi
(@doctorzizi)
Posts: 514
Member Moderator
 

... А за скоростта - в Източна Германия през 1967 един ентусиаст създава рали кола с двутактов двигател, която достига 165, а след това и 210 км в час, и то само със 90 коня. Но...за нея в специална тема, наред с иконите Трабант и Вартбург.

ето това

Прави каквото трябва , да става каквото ще!!!
Аз не карам бавно, просто летя много ниско.

 
Posted : 24.02.2013 3:24
(@pyceckoapeo)
Posts: 52
Trusted Member
Topic starter
 

Точно за туй чудо Мелкус говорех, то е с двигател от Вартбург и е печелило доста ралита. Скоро ще преведа/сглобя цялата информация за него и създателя му, както и за наследника на първия Мелкус и ще му направя темичка.

 
Posted : 24.02.2013 3:24
doctorZizi
(@doctorzizi)
Posts: 514
Member Moderator
 

било си е направо чудо за онова време, но нека колегата да пусне темата cheers

Прави каквото трябва , да става каквото ще!!!
Аз не карам бавно, просто летя много ниско.

 
Posted : 24.02.2013 3:31
felicialx
(@felicialx)
Posts: 424
Honorable Member
 

Лош Бенц няма! Чудесна статия.

Красотата се ражда в мъки

 
Posted : 24.02.2013 11:48
(@pyceckoapeo)
Posts: 52
Trusted Member
Topic starter
 

Мерцедес Gullwing или 300SL (W198) със летящите врати стъпва в производство като стандартен модел през 1954 и се произвежда до 1963. Хайнц Мелкус произвежда своя Мелкус RS1000 от 1969 до 1979, така че идеята за вдигащите се нагоре врати е приложена от него, но не е първия, който създава кола с такива.

 
Posted : 24.02.2013 17:36
Share: