През 1965г. е подписано лицензионно споразумение между компанията FIAT и полската държавна Fabryka Samochodów Osobowych (FSO). Предмет на лиценза е производство на Polski Fiat 125p от FSO на базата на Fiat 125.
Шасито, окачването и спирачната система на 125р са от италианския 125, а двигателя и силовото предаване са предоставени от вече спряният от производство Fiat 1300/1500.
Лицензията за производството на 125р е първата в полското следвоенно автомобилостроене.
Подготовката и преоборудването на завода за производството на първата пробна партида от 75бр продължава почти 2 години.
През 1967г пробната партида е вече факт, а през 1968г започва серийното производство на Polski Fiat 125p с двигател 1300. Една година след това започва монтирането и на двигателя 1500.
Fiat 1300/1500
Fiat 125
Polski Fiat 125p
Двигателят с обем 1300см3 е 4 цилиндров, 4 тактов с максимална мощност 60кс. при 5400 об/мин. и максимален въртящ момент от 103 Нм при 3200 об/мин.
Блокът на двигателя е от чугун а цилиндровата глава от леки сплави, охлаждането му е водно. Използва се карбуратор Weber.
През 1969г в монтаж влиза конструктивно сходният двигател с работен обем 1500см3. Той е с мощност 70кс. и с него 125р развива максимална скорост 150км/ч.
В началото на 80-те на 125р е монтиран и дизелов двигател с обем 1600см3. от Volkswagen Passat. Двигателя е с мощност 54кс., и разход на горимо макс. 7.5л/100км. Цената на 125р дизел е 4500 USD което го прави най-евтиният дизелов автомобил за времето си.
Въртящият момент се предава към задните колела чрез еднодисков сух съединител задвижван хидравлично.
Скоростната кутия е четиристепенна синхронизирана, а от 1988г. петстепенна.
Предното окачване е независимо с носачи, винтови пружини и телескопични амортисьори с двойно действие.
Задното окачване е на цял мост /диференциал с ръкави/ и листови ресори.
Спирачната система е хидравлична с вакуумен усилвател и дискови спирачки на всички колела.
В средата на 70-те са разработени Fiat 125p Kombi, coupe и cabriolet. Вариантите coupe и cabriolet не влизат в серийно производство.
1974г. в производство влиза разработката pick up.
След средата на 80-те 125р се появява с нов реновиран облик и 5 скорости.
Освен външно обновен, 125р вече е и с нов салон.
Правена е и разработка с предаване 4х4 снабдена с окачване и механика от Лада NIVA, тя също не влиза в производство.
Fiat 125р е произведен в 586 376 броя до 1991г. и е изнасян в почти всички Европейски страни, включително и у нас. Най-много бройки /115 000/ са изнесени за Югославия. Износ е правен и за Северна Африка най-вече в Египет.
В Полша е произвеждана и ограничена серия от Полски Фиат 128P с три врати.
Красотата се ражда в мъки
За съжаление са само прототипи.
Иначе не бяха лоши коли.
На времето като се возех ми беше много интересен скоростомера защото не е със стрелка е с червена лента, която се показва все повече по скалата с повишаването на скоростта и показва съответна стойност.
Слабо място е закрепването на коляновият вал с три вместо класическите четири основни лагера.
Красотата се ражда в мъки
Имаше такова нещо, заради ресорите отзад бяха по-стабилни от Лада.
Задните дискови спирачки също бяха хит.
По-запалените лададжии си монтираха заден мост от 125р с малко преправяне заради спирачките.
Красотата се ражда в мъки
Да имаше нещо в дифренцяла , заради което на повечето коли той свиреше .
И аз имах щастието да притежавам такъв дзвер . И на мен ми свиреше дифренцяла .
За да го оправя ми се наложи да се бръкна 100 DM (1993г.) . За тия пари един
джамбазин ме снабди с оргинал Италиянски .
Спирачките бяха добри , дискове отпред и отзад , механизмите на ръчната спирачка
обаче бяха малко капризни .
Фиат отново ще произвеждат един от моделите си основно в Полша, така че Полския Фиат официално ще се завърне. Версиите на мъника Фиат 500 за Европа и за САЩ ще бъдат уеднаквени и ще се произвеждат в град Тичи, където досега от конвейра са слизали Панди-те на Фиат. Крайслер ще прекратят производството на модела 500 в завода си в Мексико.
За 125р мога роман от спомени да напиша . Карах го от 1981 до 2006 година !
Карах го безспирно с рядко налагащи се и краткотрайни спирки ! Два основни ремонта , и над 500000 км.
Особеното в него беше , че трябва да знаеш какво караш и къде да ръчнеш ! На път не ме е оставял , с тел вържи , кабелче добави , трупче под счупен ресор съм подлагал , три денонощия в язовира на село СОПОТ Михайловградско е престоявал с още един Фиат / ама наистина в язовира - под вода , та водолази от Лом ги откриха / , и какво ли още не ! И накрая взех за донори един пак 125р и един 132 , та направих това
https://plus.google.com/photos/11268983 ... 3000261474
В друга тема го бях споменал , но струва ми се тук му е мястото
тел.0889224117
skipe - Deniz 5612
Бабата и дядото на братовчедите ми имаха такъв,светло зелен.Спомням си че сме тръгнали от Кюстендил за Дупница и на един завой като се отвориха вратите и на земята.Не знам такова нещо случвало ли ти се е,но аз още имам белези по челото от асвалта.
Никога , но затуй казах
Особеното в него беше , че трябва да знаеш какво караш и къде да ръчнеш !
тел.0889224117
skipe - Deniz 5612
1985 г- познат на мой човек имаше нужда от помощ- отказват му големи майстори да му изкърпят Фиата, 125 естествено и то от първото полско производство. Няма да навлизам в подробности, че беше останала малко здрава ламарина/ майсторите явно са имали повече здрав разум от мен/ и аз се наех да го възстановявам. Пиша за това какво видях- предни калници нямаше изобщо, в купето дупки на всякакви невъзможни места/ тавана беше здрав/, багажника- единия ресор беше влязъл вътре, колата не беше палена от почти половин година. Какво беше смайването ми когато колата запали след 20- 30 секунди въртене и на самоход мина през почти цяла София.
Прави каквото трябва , да става каквото ще!!!
Аз не карам бавно, просто летя много ниско.
1985 г- познат на мой човек имаше нужда от помощ- отказват му големи майстори да му изкърпят Фиата, 125 естествено и то от първото полско производство. Няма да навлизам в подробности, че беше останала малко здрава ламарина/ майсторите явно са имали повече здрав разум от мен/ и аз се наех да го възстановявам. Пиша за това какво видях- предни калници нямаше изобщо, в купето дупки на всякакви невъзможни места/ тавана беше здрав/, багажника- единия ресор беше влязъл вътре, колата не беше палена от почти половин година. Какво беше смайването ми когато колата запали след 20- 30 секунди въртене и на самоход мина през почти цяла София.
Аз пък имах такава случка , преди доста години , калниците и визията си бяха у ред , но се наложи от кв. Даскаловово на Пернико , до с. Друган да откарам определено количество ръчно изработени тухли . Оказа се че тухлите , добре подредени ' изпълниха целия багажник , и тръгнах . Оооооо майко мила , все едно карах велосипед на задна гума - върви , ама само по права линия Криво , ляво се докопах до Друган - добре че пътя до там още тогава го бе правил някой като Бойко
Обаче в Друган , покрай четалището , минах , хем лекичко през една задължителна общинска дупка , иииии праааааз , нещо изтряска , ма не спирам , щото съм на 900м. от финала !!!
Финиширах , разтоварих тухлите , и гледам нещо постелката в багажника се е наежила , вдигам я , а там ухото , барабар с обиците на десния ресор ми клатят длани като Тодор Живков и Станко Тодоров на 9-то септемврийска манифестация от терасата на Георги Димитров , тая дето ония от дефилето я гръмна
Ма нали си е полски Фиат, - оксиже , електрожен , тел , канап , чук и секач - без сърп , па и СОЛИДАРНОСТ , се появи !
Та те ГО ! Още е в наличност
тел.0889224117
skipe - Deniz 5612
БА ЛИ ГО
тел.0889224117
skipe - Deniz 5612
Темата в изправност.
Красотата се ражда в мъки
Първите два цепят мрака.
Красотата се ражда в мъки