Notifications
Clear all

Поршето от ГДР - Мелкус RS-1000.

6 Posts
3 Users
0 Reactions
5,409 Views
(@pyceckoapeo)
Posts: 52
Trusted Member
Topic starter
 

През 1959 Хайнц Мелкус създава в Дрезден, тогава част от Източна Германия, компания за производство на състезателни и спортни коли и я кръщава на свое име. Преди това, през 1955 г. Мелкус основава в Дрезден своя школа за автомобилни пилоти, разположена върху фамилната ферма, където в последствие се разполагат и халетата за производство на RS-1000 . Компанията произвежда коли от 1959 до 1986 и след това отново от 2009 и 2012. От култовия модел RS-1000 са произведени 103 бройки, 80 от които все още са напълно функциониращи и грижливо пазени в различни колекционерски сбирки.

Освен RS-1000, Хайнц Мелкус създава и Melkus JAP Eigenbau (1954), Melkus Formel Junior Baureihe (1959/60) и Melkus Formel 3 Baureihe (1964).

Най-силният коз на "Мелкус RS-1000" е неговият авангарден и изключително добре изпипан дизайн. Ретроболидът има свръхлеко и много ниско (под 1 м) капковидно купе с изтумбени мускулести калници и вдигащи се нагоре като крила на пеперуда (като при легендарния "Мерцедес Гълфуинг") врати. Каросерията е от фибростъкло, алуминият е съставна част от шасито и осигурителния ролбар, разположен между седалките и задното стъкло, а двигателят, който е монтиран пред задния мост (за да се постигне оптимално разпределение на натоварването върху двата моста), е скрит под голям заден капак, който се вдига нагоре заедно с калниците (като при шведския суперавтомобил "Коенингсег CCX").

Друго голямо предимство на германското чудо е изключително леката му конструкция. Тежащият малко под 700 килограма автомобил се задвижва в първоначалния си вариант от мотора, който може да бъде намерен най-лесно по това време в ГДР - 3-цилиндров двутактов двигател от "Вартбург" с обем 992 кубика и мощност 70 к.с. Именно от закръглената стойност на обема идва и означението 1000 в името на "Мелкус RS-1000". 1000-кубиковият двутактов автомобил вдигнал с лекота впечатляващите за времето 165 км в час. Впоследствие се появява и по-мощна, 1,2-литрова двутактова модификация от 90 коня, която набира до 100 км/ч за 9 секунди и вдига до 210 км в час. Топ разработката, предназначена само за състезания е била напомпана до 118 коня. Правени са и опити за монтиране на 4-тактов бензинов двигател от "Лада", както и на два 3-цилиндрови вартбургови мотора, които предават тягата си на една обща скоростна кутия.

Идеята и желанието на Хайнц Мелкус са били да създаде състезателна машина, която да е достатъчно мощна, за да е конкурентна на пистата, но в същото време да може да закара шофьора си от дома му до мястото на състезанието на собствен ход. Изработката на купето не е била до такава степен сложна по отношение на технология и набавяне на нужните за това материали, колкото намирането на подходящ двигател. Мелкус е имал огромното желание да монтира мощни двигатели на Лада и ЗиЛ, но за един руски двигател по това време се е чакало с години в ГДР, а продукцията от завода на ИФА (Трабант и Вартбург) е достигала до крайните си клиенти в самата страна далеч по-бързо.

Използвйки шасито на RS-1000, през 1973 година Хайнц Мелкус създава прототипа PT 73 Spyder, който е трябвало да бъде състезателен роудстър, със купе от Шкода Металекс. Двигателят на този проект отново е от Ватрубрг, трицилиндров двутактов, с троен карбуратор, който е имал мощност 110 кс.

За близо 10 години, в различни състезания, често пъти със участието на самия Хайнц Мелкус зад волана на собственото му творение RS-1000, източногерманското чудо, както и модела Спайдер записват 123 участия в 25 надпревари, 80 в Източна Германия и 23 в Чехословакия, от които излизат със впечатляващите резултати от три пълни победи, 4 втори и 4 трети места, 5 участия на подиума, 3 най-добри финала и 3 най-добри представяния. Хайнц Мелкус управлява сам някои от колите си 14 пъти, а през останалото време разчита на уменията на доказани по това време пилоти, някои преминали през собствената му школа за обучение, като Хелга Хайнрих, Петер Щадлер, Йоаким Ангер, Еберхард Грюнер, Клаус Гюнтер и други. Пистите, на които творението на Мелкус се изявява са The Schleizer Dreieck в тогавашната Източна Германия, която е създадена през 1923 първоначално като трасе за състезания с мотори и се е използвала активно дори и по-времето на комунизма, a също и чешките Havířov, Most, Piešťany, Ostrava и Těrlicko. Надпреварите, в които RS-1000 и Spyder взимат участия, триумфират, привличат внимание и извикват възторжени възгласи и ръкопляскания от зрителите, са Международните състезания за Братските Социалистически страни в Чехословакия, както и домашните Източногермански Автомобилни Шампионати.

Хайнц Мелкус не спира да търси нови възможности за себе си и след успеха на RS-1000 и Spyder създава още няколко впечатляващи състезателни модела като Melkus SRG MT 77, Melkus Lada ML89 и Melkus BMW MB90. В последствие, за няколко години, до началото на проекта RS-2000, а също и след това, Мelkus Sportwagen GmbH насочват дейността си към създаване на официално представителство на марката БМВ и продажба на колите на концерна от Мюнхен.

Като признание за цялостния принос в германското автомобилостроене и в знак на почит към труда, таланта и иновативните идеи на Хайнц Мелкус, през 2006 година са били изработени 15 реплики на RS-1000, като са използвани чертежите на оригиналния проект. За усещането да караш кола от с духа на 1969 в началото на 2007 както и какви са били впечатленията на автора от интериора, двигателя и поведението на Източногерманското чудо можете да прочетете в статията на Auto Motor und Sport България, която е публикувана на техния сайт. Тук има и галерия на Жълтата треска, като я наричат от АМС.

 
Posted : 24.02.2013 23:02
(@pyceckoapeo)
Posts: 52
Trusted Member
Topic starter
 

Мерси, наред са два култови и редки модела на БМВ и туй-онуй от Татра, ай да видим кога ще ги приключа......... :-)

Иначе RS-1000 в БГ едва ли е внасяна, ама ние нали имаме София - родна разработка на инж. Велизар Андреев, пак с аеродинамично купе и двигател от Жигули, също създадена по времето на социализма. Доколкото знам, има варианти А и Б, сглобявани в периода 1986-1989, а след смъртта на инженера през 2001, синът му за известно време продължава ръчно да изработва колата по предварителна заявка и да вгражда двигатели на Лада или такива по желание на клиентите във вече готовите купета.

 
Posted : 25.02.2013 0:59
doctorZizi
(@doctorzizi)
Posts: 514
Member Moderator
 

Мелкус ако има то е свърх секретно присъствието му, а до скоро се твърдеше, че няма и Трабант Р 70, но съвсем случайно се пръкна едно

Прави каквото трябва , да става каквото ще!!!
Аз не карам бавно, просто летя много ниско.

 
Posted : 25.02.2013 12:00
felicialx
(@felicialx)
Posts: 424
Honorable Member
 

Чакам с нетърпение Татра, аз я помня от преди 1989г. защото живеех близо до министерството но строежите и там имаше една или 2 татри. Черни със заден двигател и 4 кръгли фара. Правеха голямо впечатление защото нямаха много общо с останалите возила по пътищата.

Красотата се ражда в мъки

 
Posted : 25.02.2013 13:02
(@pyceckoapeo)
Posts: 52
Trusted Member
Topic starter
 

Адаш, Татрите наистина са правели уникални серийни автомобили, нямащи нищо общо с останалата част от авто продукцията в разделена Европа по онова време, не случайно са толкова известни, макар производството да не е подкрепено и доразвито както подобава, ...що ли, братски СССР? (coco19)

 
Posted : 25.02.2013 13:19
doctorZizi
(@doctorzizi)
Posts: 514
Member Moderator
 

http://www.classiccar-bg.com/index.php?topic=3809.0

Прави каквото трябва , да става каквото ще!!!
Аз не карам бавно, просто летя много ниско.

 
Posted : 25.02.2013 14:53
Share: