968А е автомобила с който изминах първите си километри и се научих да шофирам самостоятелно на 13 годишна възраст. Колко е законно няма да коментирам, но ще Ви запозная с модела както аз го познавам.
ЗАЗ 968А
снимка на автентична рекламна брошура:
Всеизвестно е, че това е най-нискокачествения и най-евтиния автомобил продаван в СССР и у нас. Това е и единствения автомобил за когото не се е налагало да се чака ред за закупуване именно за това и в нашето семейство на времето е бил закупен ЗАЗ. ЗАЗ в същност е абривиатурата на Запорожки автомобилен завод намиращ се в Украйна в град Запорожие. С марката „Запорожец“ и инициалите ЗАЗ основно са произвеждани 2 модела с модификации и подобрение в процеса на производство и двата със задно разположен силов агрегат и задно предаване. През 1988г. на пазара е пуснат и предноприводен ЗАЗ Таврия, но няма да го коментирам тук. От 1960 до 1969 година се произвеждат автомобилите ЗАЗ-965 и ЗАЗ-965А конструирани на базата на Фиат 600 но с доста кнструктивни различия.
Фиат 600
ЗАЗ-965А
Двигателят поставян в тези модели е V-образен 4-цилиндров карбураторен с работен обем 887 cm3 и въздушно охлаждане с мощност 20,1 kW/27кс.
От 1966 до 1994 година в производство се изреждат моделите ЗАЗ-966В, ЗАЗ-966, ЗАЗ-968, ЗАЗ-968А и ЗАЗ-968М всички те имат почти еднакво купе и дизайн претърпял лека еволюция в годините. Купето е взаимствано от Chevrolet Corvair и от NSU Prinz IV
Chevrolet Сorvair
NSU Prinz IV.
В тези модели е вложен усъвършенстваният двигател от предходните модели отново V образен карбураторен с работен обем от 900 cm3 до 1200 cm3 с долно разположен разпределителен вал задвижващ клапаните посредством алуминиеви повдигачи и въздушно охлаждане. Мощността му варира според модификацията от 30 до 50 кс.
Най здравият агрегат в ЗАЗ 968 е предавателната кутия, тя е 4 степенна синхронизирана и конструктивно съвършена, не дефектира по принцип. Окачването отпред е с торсионно окачване а отзад независимо с носачи с пружини и амортисьори. Кормилното управление е изпълнено с назъбена рейка нещо нетипично за съветски автомобил от онова време. Спирачките са барабанни отпред и отзад с двукръгова хидравлична система без серво усилвател и ръчна спирачка със стоманено въже /жило/.
Внимание и то специално заслужава и отоплението на купето което е решено с отделна бензинова печка със собствен горивопровод, електрическа бензинова помпа и вентилатор. Отоплението може да работи независимо дали работи двигателя или не и е толкава силно, че успя да разтопи вътрешният корпус на жабката заедно с аудио касетите в нея. :D
Честно казано автомобила почти постоянно е с някаква неизправност, но когато е изправен или поне що годе се кара изключително лесно и приятно, стабилен е и доста проходим през зимата, не се плаши и от черни пътища. Други интересни особености на модела са, че гърловината за зареждане с гориво е достъпна само при отворен заден капак защото се намира под него в лявата част, а капака може да се отвори посредством ръчка видима само при отворена шофьорска врата.
Това е в общи линии ЗАЗ, приятен но чуплив автомобил с малък ресурс и къс живот. Въпросният 968А от 1978г. още си седи в един двор и кротко ръждясва, не смятам и да го местя и на вторични не бих го дал заради спомените.
Помощна литература - Интернет.
Красотата се ражда в мъки
Да, особено ако е обут с така наречените "багерки" на завод Вида - Видин.
Красотата се ражда в мъки
felicialx, благодаря за интересната презентация, досега не бях чел за запорожеца. Помня ги като малък, че се движеха по улиците, включително най-старите модели, конструирани въз основа на дизаяна на Фиат 500. Помня и, че имаха доста характерен звук, който не ми харесваше особено. За съжаление вече не се срещат.
От тоя Фиат 600 колко ли коли са произлезли?Знам за Застава 750 (Фичо),сега се оказва и че запорожецът е от там,а не знаех.
Моя принос към темата
Снимките са от 2009-та, в Трявна на бензиностанцията на изхода към Габрово.
Има значи запазени бройки. Аз знам в Банкя един 968А супер запазен червен, не се кара седи си на сухо.
Красотата се ражда в мъки
Брех тоя жужо май е и металик или по снимките не се вижда добре
Металик е и всички никелирани повърхности са възстановени, седалките претапицирани.
Темата е напълно възстановена.
Красотата се ражда в мъки
Направо ме разби с тази снимка Руснаците съм ги признал просто нямат равни.
Красотата се ражда в мъки