Notifications
Clear all

Запорожец ЗАЗ 968А

9 Posts
4 Users
0 Reactions
13.7 K Views
felicialx
(@felicialx)
Posts: 424
Honorable Member
Topic starter
 

968А е автомобила с който изминах първите си километри и се научих да шофирам самостоятелно на 13 годишна възраст. Колко е законно няма да коментирам, но ще Ви запозная с модела както аз го познавам.

ЗАЗ 968А

снимка на автентична рекламна брошура:

Всеизвестно е, че това е най-нискокачествения и най-евтиния автомобил продаван в СССР и у нас. Това е и единствения автомобил за когото не се е налагало да се чака ред за закупуване именно за това и в нашето семейство на времето е бил закупен ЗАЗ. ЗАЗ в същност е абривиатурата на Запорожки автомобилен завод намиращ се в Украйна в град Запорожие. С марката „Запорожец“ и инициалите ЗАЗ основно са произвеждани 2 модела с модификации и подобрение в процеса на производство и двата със задно разположен силов агрегат и задно предаване. През 1988г. на пазара е пуснат и предноприводен ЗАЗ Таврия, но няма да го коментирам тук. От 1960 до 1969 година се произвеждат автомобилите ЗАЗ-965 и ЗАЗ-965А конструирани на базата на Фиат 600 но с доста кнструктивни различия.

Фиат 600

ЗАЗ-965А

Двигателят поставян в тези модели е V-образен 4-цилиндров карбураторен с работен обем 887 cm3 и въздушно охлаждане с мощност 20,1 kW/27кс.

От 1966 до 1994 година в производство се изреждат моделите ЗАЗ-966В, ЗАЗ-966, ЗАЗ-968, ЗАЗ-968А и ЗАЗ-968М всички те имат почти еднакво купе и дизайн претърпял лека еволюция в годините. Купето е взаимствано от Chevrolet Corvair и от NSU Prinz IV

Chevrolet Сorvair

NSU Prinz IV.

В тези модели е вложен усъвършенстваният двигател от предходните модели отново V образен карбураторен с работен обем от 900 cm3 до 1200 cm3 с долно разположен разпределителен вал задвижващ клапаните посредством алуминиеви повдигачи и въздушно охлаждане. Мощността му варира според модификацията от 30 до 50 кс.

Най здравият агрегат в ЗАЗ 968 е предавателната кутия, тя е 4 степенна синхронизирана и конструктивно съвършена, не дефектира по принцип. Окачването отпред е с торсионно окачване а отзад независимо с носачи с пружини и амортисьори. Кормилното управление е изпълнено с назъбена рейка нещо нетипично за съветски автомобил от онова време. Спирачките са барабанни отпред и отзад с двукръгова хидравлична система без серво усилвател и ръчна спирачка със стоманено въже /жило/.

Внимание и то специално заслужава и отоплението на купето което е решено с отделна бензинова печка със собствен горивопровод, електрическа бензинова помпа и вентилатор. Отоплението може да работи независимо дали работи двигателя или не и е толкава силно, че успя да разтопи вътрешният корпус на жабката заедно с аудио касетите в нея. :D

Честно казано автомобила почти постоянно е с някаква неизправност, но когато е изправен или поне що годе се кара изключително лесно и приятно, стабилен е и доста проходим през зимата, не се плаши и от черни пътища. Други интересни особености на модела са, че гърловината за зареждане с гориво е достъпна само при отворен заден капак защото се намира под него в лявата част, а капака може да се отвори посредством ръчка видима само при отворена шофьорска врата.

Това е в общи линии ЗАЗ, приятен но чуплив автомобил с малък ресурс и къс живот. Въпросният 968А от 1978г. още си седи в един двор и кротко ръждясва, не смятам и да го местя и на вторични не бих го дал заради спомените.

Помощна литература - Интернет.

Красотата се ражда в мъки

 
Posted : 19.11.2012 23:09
felicialx
(@felicialx)
Posts: 424
Honorable Member
Topic starter
 

Да, особено ако е обут с така наречените "багерки" на завод Вида - Видин. ;)

Красотата се ражда в мъки

 
Posted : 20.11.2012 2:44
(@vladislav)
Posts: 80
Member Moderator
 

felicialx, благодаря за интересната презентация, досега не бях чел за запорожеца. Помня ги като малък, че се движеха по улиците, включително най-старите модели, конструирани въз основа на дизаяна на Фиат 500. Помня и, че имаха доста характерен звук, който не ми харесваше особено. За съжаление вече не се срещат.

 
Posted : 26.12.2012 13:41
mityo krika
(@mityo-krika)
Posts: 91
Member Moderator
 

От тоя Фиат 600 колко ли коли са произлезли?Знам за Застава 750 (Фичо),сега се оказва и че запорожецът е от там,а не знаех.

 
Posted : 26.12.2012 14:44
integrall
(@integrall)
Posts: 161
Estimable Member
 

Моя принос към темата :)

Снимките са от 2009-та, в Трявна на бензиностанцията на изхода към Габрово.

integrall@dir.bg

 
Posted : 26.12.2012 15:07
felicialx
(@felicialx)
Posts: 424
Honorable Member
Topic starter
 

Има значи запазени бройки. Аз знам в Банкя един 968А супер запазен червен, не се кара седи си на сухо.

Красотата се ражда в мъки

 
Posted : 26.12.2012 16:05
integrall
(@integrall)
Posts: 161
Estimable Member
 

Брех тоя жужо май е и металик или по снимките не се вижда добре

Металик е и всички никелирани повърхности са възстановени, седалките претапицирани.

integrall@dir.bg

 
Posted : 27.12.2012 12:26
felicialx
(@felicialx)
Posts: 424
Honorable Member
Topic starter
 

Темата е напълно възстановена. (coco9)

Красотата се ражда в мъки

 
Posted : 17.11.2013 23:56
felicialx
(@felicialx)
Posts: 424
Honorable Member
Topic starter
 

Направо ме разби с тази снимка (coco13) Руснаците съм ги признал просто нямат равни.

Красотата се ражда в мъки

 
Posted : 18.11.2013 21:37
Share: