Какво може АТ-5 – БГ електронен тестер за автомобилна диагностика
Вижте – Sandacite.BG попаднахме на български електронен тестер за автомобили.
Както знаем, още през 70-те г. електронизирането и компютризирането на все повече отрасли на човешката дейност става основна задача в политаката на българската държава. Издигат се лозунги като ,,Електронизацията – стратегическа задача!“, а т.н. в електронизация на народното стопанство се влагат много големи усилия. Десетки институти, развойни звена и бази за развитие и внедряване създават нови устройства, които трябва да улеснят колкото се може повече неща, които човек извършва.
Един интересен представител на създадените тогава устройства е чудесото, което ще Ви представим днес – този електронен тестер за автомобили, чието производство започва в началото на 80-те години. Названието АТ-5 ни казва, че преди него е имало поне пет джаджи от този вид, но тази е първата, за която намираме по-подробна информация.
Това е изцяло транзисторизирано устройство, проектирано в помощ на автосервизните техници, когато извършват диагностика на автомобилите. Както знаем, за да бъдем сигурни, че агрегатите и възлите на дадена кола работят в нормите, е необходимо да се поддържат определени от производителя им параметри. Дали това е така, си проличава по време на диагностиката. Уредът АТ-5 е предназначен да диагностицира четиритактови четирицилиндрови двигатели. Устройството ще ни помогне да видим в какво състояние са електрическата инсталация и запалителната система на автомобила.
С тестера можем да проверим какво е състоянието на:
- заряда (напрежението) на акумулаторната батерия
- напрежението на реле-регулатора;
- оборотите на двигателя (и то в два обхвата: 0 – 1500 и 0 – 6000 об/мин);
- разстоянието между контактите на прекъсвача;
- зацапването на контактите на прекъсвача;
- момента на запалване по стробоскопичен път;
- работата на центробежния и вакуумния регулатор
Може да се използва от шофьори, които имат познания за автомобилните двигатели и диагностиката им, а когато АТ-5 е бил нов, двигатели са се проверявали не само в обикновените автосервизи, но и в клубовете на Съюза на българските автомобилисти и в автомобилните предприятия.
Много е важно да отбележим, че тъй като автотестерът е с малки размери, лесно се пренася и затова може да се използва и от мобилните техници в от колите на Пътна помощ. Както се вижда от първата снимка, той е оформен в корпус( от здрава пластмаса), който има отгоре си удобна ръкохватка. Вляво е скàлата, а отдолу командното табло. От тях можем да настроим различните параметри на измерванията, които искаме да извършим.
По време на работа автотестерът се захранва от акумулатора на автомобила, който проверява.
За момента можем само да предполагаме в кой завод точно е произвеждан тестерът, но според нас това е някой в системата на ДСО Приборостроене и автоматизация – Завод за електронна и нестандартна апаратура Толбухин (дн. Добрич), Автоматика и телемеханика София, Електроника София… А може и да бъркаме и да е в някой различен.
Това пък е още една любопитна българска джаджа – електронен екзаминатор за различни видове изпити, включително шофьорски:
УПЗ-1 – български електронен екзаминатор за изпити от 1980 г.
Вашият коментар