Стробоскопичен тахометър М01
Стробоскопичен тахометър (оборотомер) М01
През 1962 г. в софийското развойно предприятие „Електроника“ е изработен стробоскопичен тахометър (оборотомер), който служи за определяне броя на оборотите на двигатели, машинни валове и др., а също и за определяне броя на трептенията на трептящи части.
На какъв принцип работи този интересен уред?
Съществуват най-разнообразни по конструкция тахометри. Например механическият тахометър, който почива на центробежния принцип, при употреба се свързва твърдо или фрикционно с вала, чийто обороти ще измерваме. Но при него поради механически сътресения или приплъзване може да се получи погрешно отчитане. Освен това при манипулирането е необходимо да бъдем в непосредствена близост до въртящите се части, а това в много случаи е опасно.
Стробоскопичният тахометър не притежава тези недостатъци.
Той използва светлинните импулси, получени от специална лампа (строблампа). Честотата на импулсите се подбира по желание в зависимост от скоростта, която ще измерваме. Когато осветим с тази „мигаща“ светлина въртящото се тяло и нагласим нейната честота на „мигане“ така, че за нашето око дискът да изглежда неподвижен, по скалата на уреда отчитаме направо броя на оборотите, които прави тялото за една минута.
Стробоскопичният тахометър измерва скорости в границите от 300 до 15 000 об/мин. Точността му е в рамките на +/- 3 %, а използваните електронни лампи са ЕСС/%, EZ80, NSP-2. Захранващото напрежение е 200 волта.
Това е първият уред от такъв вид, произвеждан в България. От началото на 1963 г. започва масовото му производство.
Вашият коментар