КЕРИКОН – българската машина за транспортни контейнери
Вижте в Sandacite.BG Керикон – българската машина за транспортни контейнери!
Големите транспортни контейнери, които можем да видим да се товарят и разтоварват от превозните кораби на всяко морко пристанище, са обемни, тежки, а в същото време компаниите, които се интересуват от транспорта на затворените в тях свои товари, искат това да става максимално бързо и евтино. Днес ще Ви разкажем как българската инженерна мисъл е предложила да се решат тези въпроси! :)
През 1973 г. вниманието на посетителите на Пловдивския мострен панаир е привлечено от една грандиозна машина, показана на изложбените площи на Балканкар. Тя е висока над 7,5 метра, има дължина над 12 метра и широчина около 5. Машината може да подрежда добре познатите ни транспортни контейнери в три реда по височина. Тя притежава товароподемност 30 480 кг, скорост на повдигане (с товар) 14 см/сек и скорост на движение (с товар или без) — 24 км/час. Не бихме се спирали толкова подробно на тези данни, но те най-красноречиво говорят за отличните експлоатационни възможности на новото устройство! Но какво е всъщност то? Ами чисто и просто първата българска контейнерообработваща машина. Нещо повече: през точно тази 1973 година се поставя началото на българската контейнерообработваща система!
Естествено, тази система трябва да включва и останалите машини за работа с контейнери (или вътре в тях). И такива има — например ЕВ 654.27 — това е специализирана машина за работа вътре в тежките контейнери. Какво значи това? Преди всичко — голям свободен ход на повдигателната уредба, т. е. вилиците имат възможност да се вдигнат до 1400 мм от пода без подвижната мачта да излиза над неподвижната. Тоест, вътре в контейнера палетите или пакетите могат да се вземат от пода или да се опират в тавана. Да добавим страничното преместване на вилиците, триопорната схема, пневматичните гуми, импулсното управление — и виждаме как пред нас е една модерна специализирана машина за работа в тежки контейнери, съобразена със специфичните условия, при които е предвидена да работи, и с изискванията на тогава действащите международни норми.
По-нататък в българските контейнерни пунктове ще се появят и криковете — през 1973 в НИПКИЕМ вече се работи над техните прототипи. Ето как става работата: контейнеровозът пристига, криковете повдигат контейнера, влекачът изтегля освободената платформа, а след това контейнерът плавно се спуска долу. Естествено, целесъобразно е криковете да бъдат използвани, когато се налага да бъдат обработвани малко на брой контейнери, докато при големи транспортни потоци вече ефикасно могат да се използват контейнерообработващите машини (напр. такива типа на описания в началото Балканкар–Керикон). Други машини, подходящи за такава работа, са специализирани за работа с контейнери тежки мотокари високоповдигачи със странично изнасяне на товара).
Това горе е система от крикове за обработка на тежки контейнери. Тогава тя е използвана при работа в контейнерни пунктове с по-малки транспортни потоци.
Още веднъж да обърнем внимание, че
ЕВ 654.27 е български специализиран Електрокар-високоповдигач за работа в контейнери!
Триопорната схема и импулсното управление го правят особено маневрен и удобен при експлоатация. По това време България е една от водещите страни в българското каростроене и не може и да си помисли да изостава от световните тенденции в такава важна област, каквато е бързата обработка на транспортни контейнери.
Ето и един мотокар високоповдигач:
Тъй като по това време българската траспортноконтейнерна система се изгражда в най-тясна връзка с Единната контейнерна транспортна система на страните-членки на СИВ, съвсем разбираемо в българските конструкторски институти, колективи и т.н. са направени стъпки към приобщаването. Планирано е било през 1975 г. контейнерните пунктове в ГДР да достигнат до 45, в Полша — II, в Румъния — 28, в Чехословакия — 5 и в България — 12. Морските контейнерни пристанища на тези страни — Рощок, Гдиня, Варна — редовно обслужват редовни линии, по които специализирани кораби работят с твърди разписания.
Вашият коментар