Микролаб от 1986 – БГ компютърна образователна система
Вижте в Sandacite.BG какво прави Микролаб – БГ компютърна образователна система за упражнения по електроника.
Неразделна част от образованието по електроника в техникумите и висшите учебни заведения е редовното провеждане на лабораторни упражнения по електротехника, електроника, различни технии дялове – електротехнически материали, измервателна техника, полупроводникови елементи – и т.н. Навремето за този цел са отпечатвани стотици книги, заглавието на които винаги започва с ,,Ръководство за лабораторни упражнения по…“.
Обикновено упражнението протича, като се изследва даден обект (уред, схема и т. н.) чрез подаване на въздействия на входа му и се наблюдава неговата реакция (това е т.н. метод „стимул – реакция“). Чрез многократно повтаряне на три елементарни действия — подаване на входен сигнал, измерване на изходния сигнал и записване на двете стойности — се получава т.н. предавателна характеристика на обекта. Така обаче се губи доста време, а получените резултати често са неточни. Дори и след въвеждане на компютрите в упражненията зададените и измерените стойности пак трябва да се въведат на ръка чрез клавиатурата. След това се извършва обработка (математическа или графична) с подходяща програма и при нужда резултатите се отпечатват. Тоест, по този начин компютърът облекчава само обработката на получените резултати, а самите те продължават да се получават примитивно.
Затова през 1986 г. Направление ,,Учебно-производствена дейност“ на ВМЕИ ,,Ленин“ – София (днес Технически университет) се замисля да автоматизира още повече процеса на упражнения и проектира системата, която виждате на първата снимка. Това е Микролаб! Между 1986 и 1987 г. той е пуснат в опитна употреба, като с него се провеждат лабораторните упражнения по дисциплината Изчислителни аналогови устройства и системи, преподавана в катедра Изчислителна техника на ВУЗ-а. Тъй като Микролаб се оказва много удобен, през 1987 г. започва производството му за нуждите на ВМЕИ. Днес ще разгледаме по-подробно какво съдържа и как се работи с това любопитно нещо.
Навремето Микролаб е наречен ,,интелигентна система“. Първото важно обстоятелство в неговата работа е, че с него компютърът може да се свърже непосредствено към изследваната схема (т. е. машината работи в „реално време“). Това ускорява многократно технологичния процес на работа в упражнението – напр. предавателна характеристика от 200 точки с Микролаб се снема за части от секундата, докато по „ръчния“ начин това става за цели минути.
Микролаб е пуснат в употреба първоначално за упражненията по изчислителна техника, но може да използва и в други дисциплини, защото има общо предназначение. Как изглежда цялостната система, виждаме на първата снимка в статията, най-горе. А на фигурата отдолу схематично са показани и номерирани различните му блокове: 8-битов персонален компютър Правец (напр. 8М, означен тук с цифрата 1), към който са включени външно флопидисково устройство от завод ,,Коцо Цветаров“ (2) и принтер (3), контролер (4), лентов съединителен кабел (5) и ключовата част – лабораторен макет (6) – това е онова, зеленото по-горе, дето прилича на футболно игрище. :D
Всъщност макетът съдържа постоянна универсална аналогово-цифрова периферия (7) и сменяема изследвана платка 8. Връзката между тях се осъществява външно чрез комутационните кабелчета 9 и вътрешно чрез лентов кабел. Лабораторният макет (постоянната и сменяемата част) се захранва от компютъра с постоянно стабилизирано напрежение 15 волта. Размерите на ,,игрището“са 486 х 367 х 32 мм.
Микролаб има и екранче, на което се отразяват резултатите от изследването:
Екранът има декоративна рамка, която ограничава полезната му част. В нея се разполагат графичните изображения на сигналите (2), вертикалният маркер 3 и курсорът 4. Деленията 5 служат за грубо отчитане на стойностите, а полетата 6, 7 и 8 — за точно. Маркерът 9 означава канала, подлежащ на обработка.
Ето и още малко технически характеристики на системата. Микролаб има 4 аналогови входа. Може да се включи напрежение 10 волта и входно съпротивление 1 мегаом. Максималната честота на дискретизация е 2 килохерца. Аналоговите изходи са отново 4. Изходното напрежение е пак 10 волта, а изходното съпротивление – < 1 ом. Максималната честота тук е 10 килохерца, а формата на изходящия сигнал може да е всякаква – произволна. Използва TTL-интегрални схеми. Дуракоустойчив е – има защита от къси съединения.
Микролаб има няколко възможности, в които работи. Те му дават доста сили да ни помага, докато учим. Ето ги кои са:
- Конфигуриране на системата. Тук се задават номерата на аналоговите входове и изходи, които ще се ползват, честотата на дискретизация, форматът на аналогово-цифровото и цифрово-аналоговото преобразуване и др.
- Измерване на входни аналогови сигнали. При този режим последователно се сканират зададените аналогови входове със съответната честота на дискретизация (точната й стойност се изобразява върху полето, означено със 7 на горната илюстрация. Получените чрез аналогово-цифрово преобразуване отчети се записват в съответните входни буфери и се изобразяват върху екрана, като именно така образуват графичните изображения, означени с 2.
- Генериране на изходни аналогови сигнали. Този режим е обратен на режима „измерване на входни аналогови сигнали“. Състои се от две части:
а) задаване на формата на генерираните изходни аналогови сигнали. Това може да става аналитично, графично, таблично, чрез измерване или чрез прочитане на дискета;
б) същинско генериране на сигналите. Състои се от последователно прочитане на предварително записаните в буферите отчети и преобразуването им от цифров в аналогов вид.
- Снемане на предавателните характеристики. Този режим представлява последователно редуване на режимите „генериране“ и „измерване“. Предвидена е възможност за изобразяване на сигналите със и без предварително изтриване на екрана. Този случай е подходящ за получаване на семейство предавателни характеристики.
- Графичен редактор. Дава следните възможности за обработка на измерените и запомнени в буферите сигнали:
а) преместване на изображенията във вертикална посока с предварително зададена стъпка;
б) също – преместване в хоризонтална посока;
в) мащабиране на изображенията, за да ги виждме възможно най-добре. Ето как изглежда екранът на Микролаб в момент на извършване на лабораторни упражнение:
- Текстов редактор – да, и това има! Позволява да се правят надписи върху графиките (например означаване на координатните оси, маркиране на характерни точки по тях и др.).
- Цифрова обработка на получените резултати. Тук се включват интегриране, диференциране, интерполиране, спектрален анализ, филтрация, отлепяне на обвивката на сигналите.
- Отчитане на моментна стойност на сигналите. Осъществява се с помощта на вертикалния маркер 3 (пак според схемата на третата ни илюстрация), който може да се премества в хоризонтална посока. Ординатите на пресечните точки на маркера с графичните изображения (2) на сигналите се изобразяват като петцифрени десетични числа със знак върху четирите полета, означени с 8. Стойността на абсцисата (положението на маркера) се изобразява върху полето 6, а честотата на дискретизация на входните сигнали — върху полето 7.
- Обслужване на файлове: а) каталог на файловете; б) записване на получените резултати във вид на файл върху флопидисковото устройство;в) четене на файл с предварително получени или синтезирани сигнали и зареждането им в буферите на системата.
- Отпечатване на резултатите чрез принтер:
- а) визуализиране върху екрана и отпечатване върху принтера на отделен файл; б) отпечатване на всички натрупани резултати от лабораторното упражнение във вид на протокол. Тази възможност изисква да въведем допълнителна информация — номер на лабораторното упражнение, име на ученика/студента, група (клас), дата и т. н. Заедно с информацията от дискетата тя се отпечатва в протокола.
Микролаб може да работи в два режима – директен и програмен. В директния отделните възможности се избират чрез удобна система от менюта и се изпълняват веднага.Програмният режим изисква предварително написване на програма на БЕЙСИК, в която чрез отделни команди да зазадем поредица от необходими действия. Този режим обаче разкрива по-пълноценно възможностите на системата, защото позволява лесно да се направят уроци за програмирано обучение, разни демонстрационни програми и др.
Ето и какви са предимствата, които системата Микролаб е донесла при упражненията, в които се използва:
- Гъвкавост и универсалност. Могат да се изследват аналогови, цифрови и хибридни елементи и схеми от всички области на електрюониката (ако сменяемата платка съдържа подходящи преобразуватели, могат да се изследват и неелектрични обекти). Чрез разработване на разнообразни програмни продукти могат да се провеждат различни експерименти върху един и същ обект;
- Пълна или частична автоматизация на упражнението. В резултат на това рязко се повишава ефективността — в рамките на едно лабораторно упражнение студентите/учениците получават много повече информация за изследвания обект;
- Графично изобразяване, запомняне и отпечатване на резултатите от лабораторното упражнение чрез принтер – графичното представяне спомага да се онагледи добре процесът и да се запомнят добре изводите. Ето и още един екран от работата на системата:
- Възможност за програмирано обучение (преподаване на материал, задаване на въпроси) по време на лабораторното упражнение. При това управляващият Микролаб компютър получава информация за подготовката на упражняващите се не само от клавиатурата, но и от състоянието на изследваната схема. Така се разкриват интересни възможности за създаване на „интелигентни“ уроци за програмирано обучение;
- Възможност за допълнителна обработка на получените резултати чрез пакет приложни програми с математически и графични възможности;
- Премахва се необходимостта от използване на традиционна измервателна апаратура (генератори, осцилоскопи, волтметри и т. н.) и от захранващи токоизточници. Друг е обаче въпросът, че всеки седен техник и инженер ТРЯБВА да може да работи правилно и уверено с тази уреди!
- Възможност за включване към произволни персонални компютри (чрез нужните контролери);
- Допълнително разширяване на възможностите на системата чрез монтиране на допълнителни устройства върху сменяемата платка. Според изискванията на изследвания обект това могат да бъдат програмируеми усилватели, схеми „следене — запомняне“, преобразователи на неелектрически в електрически величини, цифрово управляеми генератори и др.;
- Няколко системи Микролаб заедно с един управляващ ги компютър могат да се включат в мрежа с широки възможности за централизирано обучение и контрол.
Без съмнение системата, която разгледахме днес, е една интересна, непозната част от българската електронна промишленост. Въобще навремето в университетите са проектирани и произвеждани множество устройства, повишаващи ефективността на образованието. Едно такова е ето този компютър:
Български учебен ЕДНОПЛАТКОВ компютър ЕМК-14 от 1980-те г. + схема
Вашият коментар