К-140 – как да свържем скоростомер за мотоциклет Балкан
В Sandacite.BG попаднахме на скоростомери, произвеждани за мотоциклети Балкан.
Като сме казали А, трябва да кажем и ба, В… че и до Я! Продължаваме разходката си из старите наши автомобилни части с уред, предизвикващ тръпка у всеки мотоциклетист – устройството, което показва достигнатата скорост в километри в час.
Вероятно началото на 60-те г. Заводът за часовникови прибори ,,Импулс“ Габрово пуска в производство нов модел скоростомер, предназначен за модела Балкан 250. Дотогава в производствената гама на предприятието влиза уредът К-80, отчитащ максимално 80 км/ч и проектиран за мопедите Балкан (мопед – двуколесно моторно превозно средство с максимален обем на двигателя 50 куб. см). Този уред сме разгледали по-надолу в статията; нека първо обаче видим този, защото е по-усъвършенстван модел. А между другото, знаете ли как се е наричал скоростомерът официално по онова време? Километропоказател – така му пише и в документацията! :)
К-140 (на горната снимка) се монтира на задната страна на фара на мотоциклета чрез специално предвидена за целта там скоба. За да завършите монтажа, е нужно да го присъедините към скоростната кутия или задното колело на Балкана, което става чрез гъвкав вал. Трябва да внимавате как го поставяте, за да не се получи огъване с радиус, по-голям от 100 мм. По-нататък в статията (не на долната илюстрация) сме показали и кака изглежда правилно свързан скоростомер. Ако завършите успешно операцията по монтажа, скоростомерът е вече готов за работа!
Освен моментната скорост, той може да отчита и километрите изминат път. Километражният брояч може да отчете максимална стойност 99 9999 км, а предавателното число на брояча е 1000. И скоростомерното устройство на уреда, и броячът на километрите са, разбира се, механични.
Габаритните размери на джаджата са 85 х 95 мм, а резбата на винта, с който ще го фиксирате – М18 х 1,5. Ето от този чертеж можете да получите по-голяма представа за размерите му:
Скоростомерът тежи 400 грама.
А нека сега видим какво може предишният модел – К-80, предназначен за Балкан 50. Производството му започва вероятно в началото на 60-те г. Самият завод ,,Импулс“ започва работа през 1963, така че скоростомерът на Балканчетата между 1957 и 1963 – 4 вероятно е произвеждан другаде. При този скоростомер обаче възможната за изобразяване максимална скорост е доста по-ниска – 80 км/ч.
Този уред също се монтира отзад на мотопедния фар, където има скоба за това, а след това чрез гъвкав вал се присъединява към редуктора, който се намира на предната ос на мопеда. Остава в сила условието за гъвкавия вал – когато той се поставя, да не се получи огъване с радиус, по-млък от 100 мм.
Ето така изглежда правилно свързан К-80:
Максималното число на километрите е напълно същото – 99 999. Предавателното число за километражния брояч е 100, а за редуктора – 1,8.
Размерите на уреда са по-малки – 48 х 75,5 мм, а резбата на винта му – М 10 х 1. Тежи 160 грама. Ето чертеж за размерите:
Ние сме доволни… разгледахме още една важна подробност от многото части за Балкан! А този завод има и други интересни производства, като напр. това:
Вашият коментар