Специална българска корабна брава с МАСТЕР КЛЮЧ
Разгледайте в Sandacite.BG тази страхотна българска корабна брава с мастер ключ!
Както вероятно сте забелязали, напоследък започнахме да Ви представяме някакви такива по-странни и редки неща из историята на националната ни техника, които не могат да се намерят по контейнерите из градовете, но България ги е произвеждала и те имат пълно право на живот из нашия сайт.
Такъв е и днешният случай – ще разгледаме нещо наглед съвсем обикновено, но всъщност не дотам. На горната илюстрация виждате брава за врата, но предвидена да се монтира на кораби и притежаваща една интересна функция. Но да не избързваме.
Тази брава е разработена вероятно в началото на 80-те години и е произвеждана в предприятието БТР Обков (в системата на ДСО ,,Битово машиностроене“). Проектирана е за врати на каюти и други помещения на търговските и пътнически кораби. Като основа за този модел е послужил друг популярен – т.н. „Брава вкопана малогабаритна със секретна ключалка“, която е тогава вече е дългогодишно редовно производство на варненския завод „Метал“. Той съществува и до днес, и до днес прави брави. :)
В конструкцията на ,,сухоземната“ брава обаче са внесени някои промени, а именно:
- премахнат е вакселовият отключващ лост;
- ,,морският“ вариант разполага с допълнително устройство към долния възел на бравата, което позволява вратата да се заключи дори когато е в полуотворено положение;
- и третото, най-важното – в новия модел се използва качествено нов секретен патрон, отключващ се с два ключа. Какви са те?
Третото нововъведение съдържа т.н. мастер ключ (от англ. master key – букв. ,,ключ господар“). Ако една брава е оборудвана с мастер ключ, то тя е част от по-голяма система (група) брави, които могат да се отключат всичките с един ключ (мастера) – те нямат тайни от него, той ги отключва всичките. Същевременно обаче всяка една такава брава си има и един друг ключ, който си е отделен само за нея.
Целта на всяка една мастер ключ система е да бъде регулиран и контролиран достъпът на хора/служители до определени помещения в рамките на изградената система, като достъпът се определя според това на колко души е необходимо да влизат някъде. С едно изречение, мастер ключ система ни е нужна, когато искаме да осъществяваме такъв контрол на достъп, че всеки потребител да може да отключва само онези помещения, в които му е разрешено да влиза. По този може да се намали значително броят на ключовете, които се използват.
В нашия случай една мастер ключ система (група) брави са всички онези, които се монтират по вратите на един и същи кораб.
Мастер ключът обаче не е единствената иновация в морската брава. Тъй като по време на корабоплаването тя ще бъде подложена на засиленото разяждащо въздействие на соления морски въздух, й е нанесено покритие, което неутрализира вредното му влияние, та да не кородира металът.
Ами това е! Само за размерите не уточнихме – бравата е дълга 7,5 см, широка 14 и дебела 1,3. Можете да отидете на някой стар кораб да ни откинете една такава. Какво ще кажете? :)
Доскоро и пълен напред!
Вашият коментар