Видове електрокари и мотокари
Какви са видовете електрокари и мотокари? Вижте в Сандъците – Sandacite!
Немалко е изписано за историята на българските електрокари и по-малко за мотокарите. Разполагаме дори с описания и снимки на модели, които не е ясно дали не са останали само на хартия, ето като ТЕЗИ например. Независимо от това, бели петна в тази област съществуват и ние ще продължим и занапред да пишем статии на тази тема, в които да публикуваме неотразените досега модели в Интернет пространството.
Но закъде сме без една статия, която впрочем отдавна трябваше да се появи – своего родна уводна – която да описва различните видове електрокари и мотокари и начинът, по който се образуват индексите на българските модели? Комбинациите от букви и цифри имат определени значения, които носят сведения за характеристиките на съответния кар.
И така, да започнем отначало. Електрокарите и мотокарите са безрелсови подемно-транспортни или транспортни средства. Електрокарите се задвижват от един или повече електродвигатели, захранвани от акумулаторна батерия, а мотокарите — от двигател с вътрешно горене (ДВГ). В техническата литература обикновено се използва съкратеният термин кари.
В зависимост от целите на класификацията карите могат да се разделят по следните характерни белези:
- По начина на задвижване (вида на двигателя) — на електрокари и мотокари.
- По експлоатационното предназначение — на влекачи, платформи, нис- коповдигачи и високоповдигачи.
- По разположението на товара — с товар между опорите и извън опорите.
- По броя на опорите — на триопорни и четириопорни (броят на опорите не е равен на броя на колелата — сдвоените колела се приемат за една опора).
- По начина на поемане на товара от повдигателната уредба на:
а) със или без наклон на повдигателната уредба:
б) с изнасяне на товара от повдигателната уредба в надлъжно направление;
в) с изнасяне на товара в напречно направление спрямо посоката на движение на кара;
г) със завъртане на товара спрямо повдигателната уредба.
6. По вида на уредбата за управление на:
а) с кормилно управление;
б) с лостово управление чрез непосредствено въздействие върху управляемата колона (ръчноводими кари) или чрез предавателен лостов механизъм (със стоящ водач).
7. По положението на водача на кара — със седящ, стоящ и придружаващ (ръчноводими електрокари) водач или с издигане на водача заедно с товара (асансьорни високоповдигачи или високоповдигачи магазинери).
На тази таблица е показана схематично класификацията на карите, конструирани и произвеждани в България до 1990 г.
Съществуват и други принципи на класификация, които се променят с усъвършенстването на конструкциите. В БДС 8886-—71 е дадена класификация на електрокарите, съответстваща на класификациите на Международната организация по стандартизация (ISO) и Европейската федерация по подемен транспорт (FEM).
Всеки електрокар и мотокар има съкратено означение. Означението на българските кари се изгражда по следния начин:
- Всяко означение е съставено от две букви и до три групи цифри, разделени с точка.
- Първата буква означава вида на задвижване: Е—електрокар, Д—мотокар с дизелов двигател или Б—мотокар с бензинов двигател.
- Втората буква означава експлоатационното предназначение: В — високоповдигач, Н — нископовдигач, П — платформен, Т — влекач и С — самосвал.
- Цифрите от 001 до 999 са разделени на групи, които характеризират вида, товароподемността и конструктивните особености на карите, а именно: от 001—платформени електрокари; от 101 — нископовдигачи; от 201 — високоповдигачи с двигателна и управляема колона; от 301 -— самосвали; от 351 — универсални ръчноводими високоповдигачи; от 371 — високоповдигачи с издигане на водача заедно с товара; от 401 — високоповдигачи с надлъжно изнасяне на товара; от 451 — високоповдигачи с напречно изнасяне на товара; от 501 — влекачи; от 551 — ремаркета; от 601 — универсални триопорни високоповдигачи; от 676 — универсални четириопорни високоповдигачи; над 800 — специални изпълнения.
- Втората група цифри означава височината на повдигане в дециметри.
- Третата група цифри означава някакво вариантно или модификатно изпълнение на основната конструкция.
- Пред числата от първа група се прибавя цифрата 1 — за мотокар с дизелов двигател, и 2 — за мотокар с бензинов двигател.
Карите се характеризират с няколко десетки показатели, определени в международни и национални нормативи.
В долните таблици са дадени основните технико-експлоатационни показатели на електрокари и мотокари, произвеждани в България до 1990 г.
А ето и завода, в които са се раждали:
Литература:
Оракалиев, Димитър Б.. Електрокари : [Устройство, експлоатация, ремонт] / София : Техника, 1969. 188 с., 2 л. сх. :
Михайлов, Емил Димитров. Експлоатация, обслужване и ремонт на електрокари и мотокари : [Ръководство] / 3. осн. прераб. изд. София : Техника, 1985 348 с. :
Димитров, Йордан Николов. Теория на автомобила, трактора и кара : [Учебник за студентите от ТУ – София] / София : [ВЕГ], 1991. 240 с. :
Вашият коментар