Лентите за пишещи машини
Вижте в Сандъците – Sandacite как се навиват ленти за пишещи машини!
Както е известно, за да се отпечата някакъв символ върху белия лист на пишещата машина, е необходимо чукчето с него да удари предварително напоена с мастило мека повърхност – най-често лента. Проблемът за оцветяването на знаците е добил своето класическо разрешение от изобретателя Джузепе Равица още през 1855 г. Става дума за познатата памучна лента, напоена с мастилена течност.
За да се постигне по-дълготрайното използване на една лента, е необходимо тя да бъде непрекъснато задвижвана, за да се постигне непрекъсната промяна на мястото, откъдето се отнема оцветяващото вещество. Това задвижване на мастилената лента се осъществява от така наречения лентонавиващ механизъм. Неговата основна задача е да приведе във въртеливо движение ролката, върху която се навива лентата, приемана от друга ролка. Този процес на развиване на свободната ролка продължава, докато се свърши мастилената лента, след което механизмът автоматично променя посоката на навиване на лентата. Самата промяна се осъществява чрез спиране и освобождаване на задвижваната дотогава от механизма ролка с мастилена лента и задвижване на изпразнилата се ролка, върху която ще започне навиването на мастилената лента в обратна посока. Ако това ще помогне, да направим някаква далечна аналогия с магнетофон.
Устройствата на лентонавиващите механизми през вековете са били най-разнообразни и факторите, които са оказвали влияние върху тези устройства, са били ширините и дължините на мастилените ленти. В миналото ширините на мастилените ленти са варирали в границите от 6 до 38 мм. С усъвършенстването и стандартизирането на пишещите машини се достигна до ограничаване на това разнообразие. Приетите ширини на мастилените ленти са 11 мм (рядко се използва) и 13 мм, която се е оказала най-подходяща от техническа и икономическа гледна точка. Шестнадесетмилиметровата мастилена лента е третият стандартен размер, който също се употреба. По-големите от посочените дотук ширини на мастилени ленти се срещат само при стари модели пишещи машини, чието производство отдавна е преустановено. Дължината на мастилените ленти е нормирана 10 метра.
Посоката на въртене на лентовите ролки при навиване на лента та може да бъде по часовниковата и обратно на часовниковата стрелка. Тя оказва влияние предимно на елементите, които крепят мастилената лента и в същото време изпълняват част от функциите на автоматичното обръщане.
Както казахме в началото, задвижването на лентонавиващите механизми винаги е свързано с механизмите, които пък се задвижват винаги, когато се изпише какъвто и да било знак. Затова мастилената лента получава постъпателно движение само при задвижване на тастатурната средна и буквена лостова система. Това се отнася и за електрическите пишещи машини. През 50-те години в някои модели счетоводни машини се прилагат лентонавиващи механизми, които имат своя отделна двигателна система, която непрекъснато ги задвижва до момента на изключване на машината от електрическата верига.
Най-разпространеното разположение на ролките за мастилената лента е хоризонталното, но се срещат и пишещи машини с вертикално разположени в двете стени на машината ролки на мастилената лента.
Съществува голямо разнообразие на конструкциите на лентонавиващите механизми. Конструкцията на механизма се съобразява с общата конструкция на машината, която определя и възможностите за прилагане на един или друг тип лентонавиващ механизъм. Така например тези със самостоятелно двигателно устройство за всяка ос на лентоносещите ролки са се оказали най-подходящи за портативните машини с оглед на това, да се вместят на малка височина. Изключение прави лентонавиването при някои портативни модели на ,,Мерцедес“ и „Ерика“. Канцеларските модели пишещи машини дават по-голяма свобода за разполагане лентонавиващия механизъм. Затова при тях се срещат приложени всички комбинации от изброените преди това видове задвижвания, предавки и автоматични обръщания на лентонавиващите механизми. Основните изисквания, на които трябва да отговаря един лентонавиващ механизъм, са: да осигури непрекъснатото навиване на мастилената лента; устройството на автоматичното обръщане да се осъществява сигурно с най-малки задръжки на мастилената лента в момента, в който тя мени своята посока на движение.
А ето и нещо да оплакнете очите:
Един материал на Сандъците – Sandacite!
Вашият коментар