Български пристанищен кран
Първият пристанищен кран в Сандъците – Sandacite.
Вижте го, като пиле е с тази човка! Неслучайно думата crane на английски означава и ,,жерав“. :)
Производството на този кран (т.н. кран тип Ганц) започва в Корабостроителния завод «Иван Димитров» — Русе през втората половина на 60-те г.
Показаният на снимката пристанищен кран има товароподемност 50 kN и обсег на стрелата 25 м. Може да работи с кука за товарене и разтоварване на пакетирани стоки или с грайфер — за насипни материали.
КОНСТРУКЦИЯ и УСТРОЙСТВО на крана
Портална част. Конструкцията й е изработена от профилна стомана чрез заваряване.Опорната част има четири крака, за които са закрепени ходовите колички. От едната страна на портала е закрепена стълбата за изкачване, а от другата страна — механизмът и противотежестта на барабана на кабела за електрозахранване. Механизмът има краен изключвател, ограничаващ движението на крана, тъй като кабелът има дължина 45 м. С този кабел кранът може да се движи по подкранов път с дължина 90 м. Към горната част на портала, където се срещат гредите, е закрепена централната ос, около която се върти платформата. Оста е куха и през нея минава към машинното отделение електро- захранващият кабел. Към портала оста се крепи от осодържачи, а към въртящата се част — посредством напречна греда.
На горния пояс на портала е закрепена кръгла нормална релса с диаметър 5000 mm, по която се движат ходовите колички на въртящата се платформа. Под нея е закрепен ролковият венец на механизма за въртене. Около ролковия венец има площадка, обградена с парапет.
Ходова част. Към четирите крака на портала са закрепени шарнирно балансирни ходови колички с по две ходови колела. От тях четири са водещи и четири водими. Водещите ходови колички са закрепени от двете страни на портала т. е. задвижването е двустранно. Към външната част на ходовите колички са закрепени опорни греди на височина 15 mm над подкрановата релса. Освен това към ходовите колички има чистачи на подкрановия път и дървени буфери. Кранът се закотвя ръчно от две котви, разположени странично към портала. Коловозът е широк 10 500 mm, което позволява под крана да преминава двоен жп. състав.
Въртяща се платформа. Представлява рама, изработена от заварени стоманени греди, които се съединяват в средата посредством главната централна ос. Страничните площадки са изработени от ъглова стомана, заварена конструкция. Ходовите колички поддържат платформата във вертикално положение.
Върху рамата на въртящата се платформа са разположени машинното отделение и кабината на крана. В машинното отделение са монтирани: механизмът за повдигане на товара, механизмът за въртене на платформата, електрическите табла за захранване на електрическите съоръжения на крана и малка шлосерска работилница. За кабината на крана се минава през машинното отделение. То е остъклено за по-добра видимост. Към рамата е закрепен горният скелет на платформата, който е изработен от ъглова стомана, заварена конструкция. На него е закрепена площадка, върху която е монтиран механизъм за изменяне обсега на стрелата. Зад този механизъм за скелета е закрепена шарнирно стреловата противотежест, която уравновесява теглото на стрелата и повдигнатия товар. Към противотежестта води обезопасена пътека.
Стрела на Български пристанищен кран. Изработена е от ъглова стомана и има заварена прътова конструкция. Стрелата се съединява с въртящата се платформа с помощта на две оси, които имат диаметър 130 mm и позволяват на стрелата да променя положението си във вертикално направление. Към стрелата са закрепени направляващи въжетата ролки. На края на стрелата е закрепено чупещото рамо (хоботът), което увеличава обсега на стрелата посредством два обтегача, свързващи стрелата и механизма.
За хобота са свързани два въжени обтегача, които го поддържат. Към хобота има канали, в които въжето се намотава или размотава при изменяне обсега на стрелата. Вторият край на въжените обтегачи е съединен към оста на двойката сектори на механизма. Така съставената шарнирна конструкция осигурява хоризонтално преместване на товара при промяна на обсега на стрелата.
Хоботът има същата конструкция, както на стрелата; дължината му е 6,650 mm. Към двата края на хобота са закрепени ролки, през които минават двете въжета. По дължина на цялата стрела (без хобота) е монтирана обезопасена пътека, която дава възможност за обслужване и поддържане (на стрелата). Стреловата противотежест изменя положението си в зависимост от положението на стрелата, т. е. тя е изменяща се. Така например, когато стрелата е в хоризонтално положение, противотежестта е най-отдалечена и се намира високо спрямо оста на крана и обратно, което стабилизира крана при всяко положение на стрелата. Недостатък на тази конструкция противотежест е, че излиза извън габаритите на крана и не му дава възможност да работи в близост с друг кран.
Кабина на крана. Разположена е в непосредствена близост до машинното отделение. Стените на кабината включително и горната й част, с изключение на страната към машинното отделение, са остъклени, което дава възможност за добра видимост през време на работа. В кабината са монтирани всички уреди за управление на крана (командо-контролери за управление на механизмите, педал за изключване на автоматичната работа на грайфера, главен прекъсвач и различни контролни уредби за управление). Пред кабината е поставен ветромер, който отчита налягането на вятъра. При налягане 259 N/m2 се включва сирена (клаксон), която предупреждава, че ще бъде прекъсната работата на крана. При налягане на вятъра 400 N/m2, което отговаря на скорост приблизително 66 km/h, ветромерът изключва главния прекъсвач в кабината. Кабината е обезопасена по всички правила.
МЕХАНИЗМИ на пристанищния кран
Механизми за движение на крана (фиг. 237 а). Те са два еднакви и са разположени двустранно на двете предни ходови колички. Всеки механизъм се състои от електродвигател 1 (N 13,5 kW, п = 960 oб/min), еластичен съединител, комбиниран със спирачка тип КМТ 2. двустепенен конусно-цилиндричен редуктор 3. На изходящия вал на редуктора е закрепено зъбно колело, което предава въртеливото движение на друго колело. То от своя страна предава движението на междинно зъбно колело 4, което върти зъбните венци на двете ходови колела 5. Движението на крана по крановия път се ограничава от крайни изключватели, действащи върху барабана на главния захранващ кабел.
Механизъм за повдигане на товара (фиг. 237 б). Повдигането на товара може да става с кука или грайфер. Механизмът се състои от два електродвигателя 1 (N = 2 х 35 kW, п = 735 об/min, свързани един с друг с еластичен съеди
нител 2 (когато кранът работи с кука), две електромагнитни спирачки тип КМТ, комбинирани с еластични съединители, два хоризонтални редуктора с цилиндрични зъбни колела 4 и два барабана 5, свързани с изходящите валове на редукторите. Диаметърът на барабаните е 750 mm.
На единия барабан се навива и развива въжето за повдигане на товара (поддържащо),а на другия — грайферното въже (това, което отваря и затваря грайфера). Конструкцията на спирачките е такава, че може да работи при спускане на товара с помощта на педал, монтиран в кабината на краниста. В този случай контролерът трябва да бъде включен в положение на спускане. При работа с грайфер еластичният съединител между електродвигателите се демонтира, но се монтира автоматичният диференциален превключвател 6 между двата барабана, който затваря автоматично грайфера. В този случай двата електродвигателя действуват независимо един от друг, като задържат въжетата на барабана. Единият електродвигател служи за повдигане и спускане на товара (заедно с грайфера), а другият — за отваряне и затваряне на грайфера. На всяко въже за повдигане на товара е прикрепена тежест, която предпазва въжето от усукване, а товара—от завъртане. Диаметърът и на двете въжета е 24 min. Крайните положения из навиване и развиване на въжетата се ограничават от крайни изключватели с броячно устройство, монтирано до механизма. Механизъм за въртене на платформата (фиг. 237 в). Въртящата се част на крана се движи по кръгова релса 6 (диаметърът на кръга е d = 5000 mm), монтирана към горната част на портала. Към главните греди на въртящата се рама са закрепени четири ходови колички от лята стомана. На всяка от тях има по две ходови колела с диаметър d 400 mm и с конусност на работната им повърхност.
Механизмът е монтиран в машинното отделение. Състои се от електродвигател 1 (N = 25 kW, п — 960 об/min), крачна механична спирачка 2, комбинирана с еластичен съединител, конусно- цилиндричен тристепенен редуктор 3. Изходящият вал извежда движението под машинното отделение и чрез звездата 4 се зацепва вътрешно към ролковия венец 5.
Въртенето на платформата на пристанищния кран не е ограничено.
Механизъм за изменяне обсега на стрелата (фиг. 237 г). Монтиран е на площадката, закрепена към горното скеле на въртящата се платформа. Състои се от електродвигател 1 (N = 9,8 kW, п = 960 об/min), който се съединява посредством еластичен съединител, комбиниран с електромагнитна спирачка 2 тип КМТ, с редуктора 3. Редукторът е хоризонтален двустепенен с цилиндрични зъбни колела. Еластичен съединител 4 с голям диаметър (d = 450 mm) съединява изходящия вал на редуктора с един къс вал, на който е закрепено малко зъбно колело (с брой на зъбите z= 17), което предава движението на голямо колело (z = 90), закрепено на дълъг вал; на двата крана дългия вал 5 са закрепени зъбните колела 6, зацепени с два зъбни сектора 7, които от своя страна са свързани към стрелата посредством двата обтегача 8 (щанги). На оста на секторите са монтирани два винтови обтегача 9, с които се регулира дължината на въжените обтегачи, поддържащи стрелата. Най-големият и най-малкият обсег на стрелата се ограничават от краен изключвател, монтиран към късия вал на механизма.
Автоматичен диференциален включвател.
Той е предназначен за:
а) изключване на товароповдигащня механизъм при крайно Долно и крайно горно положение;
б) автоматично включване на механизма за вдигане на товара при затваряне на грайфера и обратно, след което барабаните се въртят едновременно.
Включвателят представлява спомагателен комбиниран токов уред, монтиран в чугунена кутия.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ на крана
Литература:
Балканджиев, Росен Анастасов, Бъчваров, Георги Ив.. Кранове /. София :, Техника,, 1965, 163 с., 1 л. сх. :
Йорданов, Светослав, Попов, Ангел Й., Чеуз, Ищван. Електрозадвижване и автоматизация на кранове :. [Ръководство] /. София :, Техника,, 1974., 406 с. :
Маркова-Игнатова, Мария, Трендафилов, Георги Д.. Кранове :. Учебник за професионално-техническите училища по механизация на строителството, специалност машинисти на кранове /. София :, Техника,, 1975, 364 с., 2 л. черт. :
Вашият коментар