Цените на такситата през социализма
Цените на такситата през социализма в Сандъците – Sandacite
Следният текст е от 1966 г. и ни дава представа как са се формирали и какви са били цените на таксиметровите услуги преди 50 години.
,,При ползуването на таксиметровите автомобили от пътниците се заплаща за всеки изминат километър и за всяка минута престой. Такава тарифна система се нарича комбинирано заплащане. Същността на този начин на заплащане се състои в това, че при спиранията (при светофарите, на кръстопътищата, при спирания по искане на пътника) или при движение с много малка скорост заплащането става в зависимост от времето. При движение на таксиметровия автомобил заплащането става в зависимост от изминатите километри. За автомобили, които не са снабдени с таксиметров апарат, изминатото разстояние се отчита по километража на автомобила. При автомобили, снабдени с таксиметров апарат, се отчита едновременно изминатото общо разстояние, платения пробег, платения престой и общата сума, която трябва да заплати пътникът, ползуващ таксиметровия автомобил.
Освен прилаганата у нас комбинирана тарифа съществуват сще две системи: 1) заплащане по време и 2) заплащане на километър.
При заплащане по време пътникът плаща стойността ка пътуването в зависимост от времето, през което таксиметровият автомобил е на негово разположение, включително и времето за подаване на автомобила. Заплащането се пресмята по стойността на един автомобилочас.
При заплащане на километър пътникът заплаща стойността на пътуването по разстоянието на превоза. Заплащането в този случай се пресмята по стойността на един автомoбилокилoметър. Последните две системи са по-несъвършени и затова по-рядко се прилагат.
Ползуването на таксиметровите автомобили у нас се заплаща въз основа на единните тарифи в зависимост от изминатото разстояние и големината (броя на местата) на таксиметровите автомобили.
За таксиметровите автомобили до 4 места за пътници се взема първоначална такса 0,30 лв. и по 0,16 лв. за всеки изминат километър.
За таксиметровите автомобили, които имат над 4 места за пътници, се взема първоначална такса 0,40 лв. и по 0,20 лв. за всеки изминат километър.
Престоите по искане или по вина на ползуващия автомобила се заплащат по 0,02 лв. на минута независимо от големината на автомобила. На всеки 100 км пробег пътникът има праьо на 30 минути безплатен престой, като при това се заплаща само първоначалната такса при тръгването.
Когато автомобилът е снабден с таксиметров апарат, пътникът заплаща само сумата, която показва таксиметровият апарат.”
Източник:
Петрушев, Йордан, Кл., Куцаров, Никола Ив., Макавеев, Харалампи П.. Експлоатация, обслужване и ремонт на автомобила :. Учебник за III и IV курс на техникумите по механотехника и по автотранспорт, специалност Автомобили – експлоатация, обслужване и ремонт /. София :, Техника,, 1967., 544 с. :
Вашият коментар