Зареждане на акумулаторни батерии
Зареждане на акумулаторни батерии със селенов токоизправител, описан в Сандъците – Sandacite!
Зареждането на акумулаторните батерии се извършва съгласно предписанията на завода-производител, които трябва строго да се спазват. В противен случай батерията се изхабява и нейният живот се съкращава.
Обикновено стартерните акумулаторни батерии се зареждат при режим на константен ток. В този случай токът се поддържа константен с помощта на регулатора на ток 3. Необходим е непрекъснат контрол от страна на обслужващия персонал, тъй като с повишаване на напрежението токът спада и неговата сила трябва периодически да се нагласява до първоначална стойност. Завършването на зареждането се констатира чрез периодични проверки на гъстотата на електролита. Не се препоръчва това да става чрез контролиране повишаването на напрежението на батерията, тъй като не във всички случаи то е сигурен признак за завършване на зареждането.
С българския селенов токоизправител Респром АПС 12-24/30-15ер може да се извършва и зареждане с константно напрежение. Зареждането на акумулаторните батерии започва със сравнително голям ток. С повишаване напрежението на батерията токът на зареждане спада самостоятелно. В този случай не е необходим непрекъснат контрол от страна на обслужващия персонал. Към края на зареждането трябва да се извърши проверка на гъстотата на електролита.
Режимът на зареждане с контактно напрежение изисква стабилно мрежово напрежение. В противен случай при повишаване на мрежовото напрежение токът на зареждане може да надвиши допустимата за батерията стойност и тя да се повреди. При този режим трябва да се спазва предписаният максимален ток на зареждане при напрежението на газоотделяне. То се познава по настъпването на буйно кипене на електролита и се появява, когато напрежението на батерията се повиши до стойности, дадени в следната таблицата:
Максималният допустим ток на зареждане при газоотделяне се посочва обикновено в инструкцията за експлоатация на акумулаторната батерия. Ако в нея липсват тези данни, може да се приеме ток, равен на 10 % от капацитета на батерията в амперчасове. Например за батерия от 80 А този ток е равен на 8 А.
Направени през втората половина на 70-те години изследвания установяват по безспорен начин, че преди да достигне напрежението на газоотделяне, зареждането може да се извърши с много голям ток. Такова бързо зареждане позволява частично възстановяване капацитета на батерията (до 70—80 % за много кратко време — 1 до 2 часа) и представлява голям интерес, в случай че превозното средство трябва да продължи пътуването си. При много бързо зареждане токоизправителят се нагласява за номинален ток (15 А, респ. 30 А) и се поддържа на тази стойност през цялото време на зареждането, до- като настъпи напрежението на га- зоотделяне. Ако след това батерията трябва да се зарежда напълно, токът се намалява до безопасна стойност, около 5 % от капацитета в Ah, и зареждането продължава.
При зареждане на акумулаторни батерии с напрежение, по-ниско от 12 V, ключът 2 се поставя на положение «12 V» и напрежението се намалява с регулатора 3.
Не се препоръчва паралелно свързване и зареждане на повече акумулаторни батерии. То се допуска само тогава, когато батериите имат еднакъв брой клетки и еднаква конструкция. В този случай гъстотата на електролита трябва да се контролира периодически и заредените батерии да се изключват.
Последователно свързване и зареждане на няколко акумулаторни батерии също не се препоръчва. То се допуска само в случаите, когато зареждането се извършва с най-малкия ток за зареждане на различните батерии. И тук е необходим периодичен контрол на гъстотата на електролита, като заредените батерии се изключват.
Вашият коментар