Каране на мотор през зимата
Карането на мотор през зимата е било трудно и преди 60 години. Вижте ретро съветите на Сандъците – Sandacite!
Преди тръгване на път при зимни условия необходимо е мотоциклетистът и мотоциклетът да бъдат подготвени за това.
Подготовката на мотоциклета се състои накратко в следното:
Ако мотоциклетът е четиритактов, сменява се лятното масло в картера със зимно. Сменява се маслото в скоростната кутия и диференциала (ако има такъв) с по-рядко.
Повдига се иглата на шибъра на карбуратора по-нагоре, за да се получава по-богата горивна омес, необходима за правилната работа на двигателя.
Проверяват се и се почистват резервоарът и утаителят на кранчето към карбуратора от попаднала в горивото вода, която може да замръзне и да спре редовния приток на бензин.
За да се избегне боксуването и се запази теглителната способност на задното колело въпреки хлъзгавия терен, препоръчва се върху задното колело да се монтират вериги или да се намотае обикновено въже (фиг. 2). Препоръчва се също така да се поставят (ако има възможност) нови гуми с по-големи грайфери и размери. Както веригата, така и въжето се поставят само ако има цялостна снежна покривка. Ако се използват, когато шосето не е изцяло покрито със сняг, те не само повреждат гумата и късат спиците, но правят самото пътуване неприятно поради постоянното друсане и подскачане.
Фиг. 2. Начин за поставяне на вериги или въже върху задното колело против боксуване
Върху предното колело и колелото на коша не е необходимо да се поставят съоръжения против боксуване и пързаляне, но гумите им трябва да бъдат запазени и с дълбоки грайфери.
Демпферът на кормилото при пътуване на заснежен и заледен терен трябва да бъде по-затегнат от обикновено.
Мотоциклетистът също така трябва да бъде съответно подготвен — да бъде облечен с топло, подходящо за случая непромокаемо облекло (фиг. 3).
Мотоциклетисти, на които често пъти се налага да пътуват през зимата, най-добре е да си направят предпазителен щит от плексиглас на кормилната тръба.
Фиг. 3. Облекло на мотоциклетиста за зимата
Много практични са и ламаринените предпазители на краката.
Освен ръкавиците сигурно средство против премръзване на ръцете са брезентовите предпазители, изработени от гумиран брезентов плат, монтирани в двата края на кормилната тръба (фиг. 4).
Движението (пътуването) с единичен мотоциклет при заснежен или заледен терен става по начало с по-малка скорост, отколкото при обикновени условия. Скоростта се определя от състоянието на пътя (дали снегът е пресен или замръзнал, дали има коловози), от конструктивните особености на мотоциклета и най-вече от опитността на мотоциклетиста. Независимо от всичко скоростта на движение не бива да надвишава 30—35 км/час. При заснежен терен се потегля много по-плавно и внимателно, отколкото обикновено, като миюилшстистът се подпомага и с крака.
Фиг. 3. Предпазител за ръцете на мотоциклетиста
При пътуване по снежна покривка мотоциклетистът трябва да се стреми да поддържа равномерна скорост на движение :и особено равномерна газ. Недопустимо е в такива случаи рязкото даване на газ и рязкото й опиране, тъй като това е съпроводено с боксуване или занасяне на задното колело.
При пътуване по прясна, незамръзнала снежна покривка най-добре е да се използува средата на пътя, която е вече утъпкана и дава малко съпротивление. При пътуване по път с тежка и по-дебела снежна покривка, по която не са минали други превозни средства, има опасност от прегряване на двигателя вследствие голямото съпротивление и постоянното боксуване. Затова трябва да се проверява от време на време температурата на двигателя и при загряване да се остави да поизстине.
Движението по заснежен терен с мотоциклет с кош се отличава от това при обикновени условия освен по слабото сцепление, което имат колелата с терена, още и с постоянното „теглене“ към страната на коша вследствие съпротивлението, което оказва снежната покривка върху колелото на kоша. Потегляне на мотоциклет с кош при снежен терен трябва да стане внимателно, а при дълбок сняг да се подпомага, като се бута от мотоциклетиста и пътника (ако има такъв).
При спиране е необходимо особено внимателно и плавно действие, като скоростта на движение се намалява със затваряне на газта, с плавното задействване на двете спирачки. При занасяне спирачките веднага да се отпуснат и след това отново да се започне спирането.
Лятото в града е малко по-лесно – можете да минете и така:
Литература:
Георгиев, Димитър Хр., Тимчев, Григор. Наръчник на мотоциклетиста /. 2. прераб. и доп. изд.. София :, Медицина и физкултура,, 1958., 292 с. :
Напетов, Витомир П., Тимчев, Григор К., Гайдаров, Симеон Н.. Учебник за мотоциклетиста /. 2. прераб. и доп. изд.. София :, Медицина и физкултура,, 1959., 344 с., 1 л. ил. :
Златарев, Пантелей, Гайдаров, Симеон Василев. Наръчник на мотоциклетиста /. София :, Техника,, 1962
Вашият коментар