Заплащане на шофьорите през социализма
Днес в Сандъците – Sandacite разнищваме какво е било заплащането на шофьорите през 50-те години.
Идеята е да се получи стегната и фактологична публикация, която да осветлява въпроса точно такъв, какъвто е бил преди повече от половин век.
А. Основни положения в заплащането на труда на шофьора
За шофьорите на всички видове автомобили независимо от ведомството, в което служат, с изключение на тези към Министерството на народната отбрана и Министерството на вътрешните работи, е била установена единна система за заплащане на труда им. Тази система включва два основни начина за определяне възнаграждението на шофьора — заплащане за повременна работа (тарифна заплата) и заплащане за работа на норми (разчетна заплата).
Размерите на тарифните и разчетните заплати са били определени с Министерско постановление поотделно за товарните, леките автомобили, влекачите и автобусите с оглед на тяхната товароспособност или вместимост и категорията на предприятието (ведомството), на което се числят.
Размерът на месечната заплата за всеки отделен случай независимо от начина на заплащането й се определя в зависимост от вида на обслужвания автомобил, от полезния товар (за товарните автомобили) или от вместимостта (за леките автомобили и автобуси), както и от това, към коя група спада предприятието — собственик на автомобила.
Разпределението на предприятията на групи се извършва в зависимост от големината им, стопанското значение на превозите и теренните и битови условия за работа.
Разчетните заплати са по-големи от тарифните, тъй като при тях напрежението в работата на шофьорите, които работят по норми и установени графици, е по-голямо.
Заплащане труда на шофьора по тарифните заплати се разрешава за случаите, в които нормирането и отчитането на извършената работа е крайно затруднено или когато обемът й не зависи от шофьора (при вътрешнозаводски превози, при обслужване на автобуси за служебно ползване и др.).
По определените тарифни заплати се изчисляват и извършват и следните заплащания на шофьорите: за повременна работа, т. е. за работа без норми, за работа с пробно одобрени вътрешнозаводски норми, за определен престой, за извънреден или нощен труд, за редовна работа, за служебни командировки, за нулево време, за предизвестия, както и за допълнителни възнаграждения и премии, за които е указано, че се заплащат в проценти от тарифната заплата.
Шофьорите на автомобили за бърза медицинска помощ и на погребални автомобили се приравняват към шофьорите, работещи на леки автомобили с вместимост над 5 места.
Шофьорите на другите специални автомобили се приравняват към шофьорите на някоя от категориите товарни автомобили в зависимост от товароспособността на шасито, на което са монтирани.
Заплащането за работа на норми е основният начин за заплащане труда на шофьорите.
Разчетните заплати се използуват само за изчисляване на разценките при работа по единните норми за изработка или постоянно одобрените вътрешно-ведомствени норми, а така също и при работа на автобусите по автолинии с одобрени разписания.
Работното време на шофьорите, подлежащо за заплащане по норми, се състои от време за подготовка и прибиране на автомобила, съответно преди започване и след свършване на работната смяна, време за движение и време за престои на автомобила при товаро-разтоварните операции.
Сделните разценки за шофьорите на товарни автомобили се установяват за километър-пробег, за тон-превоз товар, а при извършване на превози при постоянни експлоатационни показатели могат да се въвеждат и разценки за тон-километри.
Въведени са и разценки за заплащане вложения труд от шофьора за подготовка и прибиране на автомобила и за товаренето и разтоварването му, когато към него е прикрепена товаро-разтоварна бригада, която работи също по норми.
Сделните разценки за шофьорите на таксиметровите автомобили се установяват за платен километър-пробег и за подготовка на автомобила за работа и за прибирането му.
При определяне на разценките освен от размера на съответната разчетна заплата се изхожда и от установените норми за изработка.
В случаите, когато шофьорите участват в ремонта на поверените им автомобили, им се заплаща като на авторемонтни работници. За целта на всеки шофьор след полагане на изпит пред комисия се определя съответен на подготовката му разред.
Б. Допълнителни и премийни възнаграждения.
За да се поощрят шофьорите да подобряват постоянно трудовата дисциплина, качеството на вложения труд, квалификацията си, а така също да постигнат икономия на ГСМ и гуми, както и да пазят поверените им автомобили, освен редовното месечно възнаграждение те получават и допълнителни и премийни възнаграждения.
Допълнителни възнаграждения се заплащат, както следва:
- За работа със специални автомобили и автомобили с ремаркета. Размерът на възнаграждението се определя в проценти към заработената сума по разценки (при работа по норми) или към заработена сума по време (при работа по време). Големината на процента зависи от вида и предназначението на автомобила.
- За редовна работа. Възнаграждение в размер на 3 % от тарифната заплата за всеки 5 прослужени години редовна работа без прекъсване в едно и също министерство или някое от поделенията му. Максималният размер на възнаграждението е 15 %.
- За клас-квалификация (само на онези шофьори, които притежават свидетелство за правоуправление I или II клас, независимо от вида на автомобила, с който работят).
Размерът на възнаграждението за шофьорите I и II клас е съответно 15 % и 10 % от общата сума на тримесечната им тарифна заплата. Изплаша се всяко календарно тримесечие, ако през него шофьорът е спазил определени условия.
- За работа при ненормиран работен ден (на шофьорите на леки автомобили и автобуси, които са с ненормиран работен ден, и трудът им се заплаща по тарифните заплати:)
а) когато работят с автомобил, който е с документ (НМ) за праводвижение в един или няколко окръга, размерът на това увеличение е 10 — 20 % от основната тарифна заплата на шофьора;
б) когато документът за праводвижение (НМ) на автомобила е за цялата страна, размерът на увеличението е от 10 до 40 %.
Премийни възнаграждения се заплащат, както следва:
- На шофьорите на всички видове автомобили и тролейбуси за отлична и безаварийна работа — премия в размер на 120 лева на календарно тримесечие.
Отлична и безаварийна се е смятала работата на шофьора, когато през отчетното календарно тримесечие е положил такива грижи за поверения му автомобил, които са осигурили изправността на частите, безотказното действие на агрегатите и механизмите, липсата на счупвания, подбивания и изкривявания, а така също когато няма нарушения на трудовата дисциплина и на правилата за експлоатация на автомобила.
Наред със спазването на горните условия шофьорът трябва да е работил през 65 % от календарните работни дни на отчетното тримесечие.
- За реализирана икономия от наднормен междуремонтен пробег на автомобила на шофьорите се заплаща премия в размер от 20 до 23 % от общата сума на реализираните икономии от всички видове технически обслужвания и ремонт на автомобила. при положение че са изпълнени определените за случая изисквания.
- За реализирани икономии от течни горива на шофьорите се заплаша ежемесечно дремия в размер на 50 % от стойността на реализираната икономия, при условие че са спазени определени дравила за осигуряване най-точна и редовна отчетност за рабзтата и разхода на гориво от автомобилите им.
- За реализирани икономии от наднормен пробег на автомобилните гуми всяко календарно тримесечие на шофьорите се заплаща премия в размер на 30 % от стойността на реализираната икономия, при условие, че е достигнат норменият пробег на целия комплект автомобилни гуми.
Когато автомобилът не е с монтирал комплект гуми, следва да се достигне норменият пробег от всяка гума поотделно.
- За преизпълнение на месечния план по приходите на шофьорите на автобуси и тролейбуси се задлаща премил в размер на 2% от месечната им тарифна заплата за всеки процент преизпълнение на плана.
За шофьорите на таксиметровите автомобили размерът на премията е 1 %.
- За преизпълнение на месечния план по превозите в тонкилометри за шофьорите, които работят на особено важни стопански обекти, е можело да се въведе и премия в размер 4 лева за всеки 100 тонкилометпа свръх месечния план. Обаче за да се заплаща горната премия, необходимо е всеки шофьор да има месечен превозен длан в тон-километри.
- За използване празните пробези на автомобилите на шофьорите, превозили попътни товари, се заплаща премия за всеки извършен попътен тонкилометър по 0,08 лв. за вътрешноградски попътен превоз в градовете София, Пловдив, Варна, Бургас и Русе.
За вътрешноградски превоз в останалите градове — по 0,07 лв. и за извънградски попътен превоз по 0,04 лв. за всеки извършен попътен тон-километър.
Вашият коментар