Теглене на повреден камион
Тука в Сандъците – Sandacite разправяме как трябва да се извършва теглене на повреден камион.
Тегленето (буксирането) на камион от друг камион се използва най-често за преместване на повредени камион от едно място на друго или за транспортиране на по-дълги разстояния на изправни, но ненатоварени камиони с цел да се постигне икономия на гориво.
Преместването на повредения камион може да се извършва чрез буксиране с гъвкаво или твърдо съединение (теглич) или чрез качване и закрепване на предницата му върху каросерията на буксиращия камион (фиг. 1 а, б, в).
Фиг. 1. Теглене на камион : а — с гъвкаво съединение; б — с твърдо съединение; в – чрез натоварване предната част на повредения камион
Гъвкавото съединение се използва за теглене на повреден камион с изправни спирачки.
За гъвкаво съединение се използва парче стоманено многожично въже, верига или тънко бетонно желязо с дължина 4—6 м. При буксиране с гъвкаво съединение се забранява да се прикачва за теглене повече от един неизправен камион.
Когато спирачките на тегления камион не са изправни, използва се твърдо съединение (теглич). Този начин се прилага и за транспортиране на изправни камиони. В случая могат да се прикачват едновременно по два и повече камиона.
За твърдо съединение (теглич) може да се използва греда от здраво дърво, металическа тръба, прът или винкелно желязо, дебело 75 — 100 мм и дълго до 4 м. В двата края на теглича трябва да има халки или куки, за да се свърже той с буксирните приспособления на автомобилите.
При влаченето на повреден камион чрез буксиране трябва да се спазват следните допълнителни правила:
а) шофьорите на теглещия и тегления камион да уговарят предварително сигнали и знаци за поддържане на връзка помежду им;
б) буксиращият камион да потегля плавно, при малки обороти на коляновия вал, без придръпвания и сътресения на буксирания камион ;
в) скоростта на движение по извънградските пътища да не превишава 15 km/ч — при гъвкаво съединение, 25 км/час — при твърдо съединение и съответно 10 и 20 км/час — в населените места;
г) през време на тегленето с гъвкаво съединение последното да се поддържа постоянно в опънато състояние, за да не се получат придръпвания на тегления камион. За целта при намаляване скоростта на теглещия камион да се задейства леко педалът на крачната спирачка на тегления камион;
д) тегленият камион да се насочва по възможност по следите (дирите) на буксиращия камион;
е) да се избягва движението по улици с трамвайно и тролейбусно движение, както и в лоши атмосферни условия (мъгла, дъжд и т. н.).
При всички случаи на придвижване камиона чрез буксиране с гъвкаво или твърдо съединение кормилната система на буксирания камион трябва да бъде напълно изправна; над кабината на буксиращия камион да има триъгълен знак със страна, дълга 15 см. Тегленият камион трябва да се управлява също от правоспособен шофьор.
При теглене нощно време тегленият камион трябва да има изправни фарове и осветление на задния контролен номер.
За да се избягнат нещастни случаи с пешеходците, добре е сьединението между камионите да се означи, като се привържат на него парчета цветна хартия или плат.
Тегленето на камион с неизправна спирачна и кормилна уредба става, като се натовари направо върху платформата на друг камион . Може обаче да се качи само предната му част (фиг. 1 в).
За целта трябва да се свалят предните колела на камиона и с помощта на крикове, скрипец и лостове да се повдигне предната му част така, че да стъпи върху платформата на буксиращия камион. В случая тегленият камион трябва да има изправна лампа за осветляване на задния контролен номер. На шофьора не се позволява да остава в будката си през време на буксирането.
Когато е повредено някое от задните двигателни колела на камиона, зимно време на мястото на колелото може да се постави специална шейна (фиг. 2), а през лятото — специална количка.
Фиг. 2. Теглене на камион с повредена полуос в зимни условия.
Литература:
Гачев, Борис, М. Жеков. Експлоатация, обслужване и ремонт на автомобила. София, Медицина и физкултура, 1957.
Суванджиев, Е, Милан Спасов. Безаварийна работа при експлоатация на автомобила. София, Медицина и физкултура, 1959.
Гачев, Борис. Попътни неизправности и повреди на автомобила и отстраняването им. София, Медицина и физкултура, 1959.
Вашият коментар