Автомобилните превози през социализма
Тази статия на Сандъците – Sandacite ще ни даде информация как са организирани автомобилните превози в България през 50-те години.
Разбира се, ясно е, че автомобилните превози се изпълняват от подвижния състав на автомобилния транспорт. В тогавашния момент това са преди всичко камиони (тогава широко се използва терминът ,,товарни автомобили“) съветско и чехословашко производство. Един от широко популярните съветски камиони е бил ЗИС 150, който виждате на снимките, а по-късно се внасят и други. Към тях съществува подвижен състав без собствена тяга, предназначен за увеличаване на функционалността им.
Според това, дали ще извършва обикновена транспортна работа — превоз на пътници и товари, или специална работа, подвижният състав освен влекачи и ремаркета включва още авто- и микробуси (,,пътнически автомобили“), товарни и специални автомобили.
Специалните автомобили имат най-разнообразно предназначение и устройство. Такива са автомобилите за т.н. комунални нужди (за поливане и почистване на улиците, за смет и др.), пожарните автомобили, санитарните линейки, автомобилите, снабдени с кино, радио и други специални уредби или с механизми и съоръжения за извършване на строителни работи.
От своя страна самите автомобилни превози се делят на пътнически и товарни.
По своето предназначение пътническите превози се подразделят на: градски (автобусни и таксиметрови), околоградски (за свързване на големите населени центрове с предградията им), междуградски (шосейни), туристически, курортни и специални (превозите за конференции, конгреси и др.).
По териториалния си признак товарните превози биват градски, околоградски, районни (за обслужване на товарооборота между селата) и шосейни, които свързват районите без жп. съобщения помежду им или отделни населени места от тях с близките жп. станции.
Според това, какви нужди задоволяват и от кото се извършват, автомобилните пътнически и товарни превози биват: за общо ползване и за ведомствени нужди.
Автомобилните превози за общо ползване обслужват предприятията, учрежденията, организациите и отделните граждани. Извършват се срещу заплащане на такси по определени тарифи и са главният вид превози в страната, които служат за основа при изготвяне на автомобилния превозен план на държавата.
Изпълняват се по стопански райони от автомобилните управления, които са самостоятелни държавни предприятия на самоиздръжка, организирани към системата на тогава действащото Министерство на комуналното стопанство, благоустройството и пътищата.
Автомобилни превози за общо ползване могат да извършват още Съюзът за обществен автомобилен транспорт (COAT) и предприятията на „Пренос-превоз“ към народните съвети. Те са организации на частни стопани и кооперативни сдружения — притежатели на товарни автомобили и автобуси за общо ползване, които се ръководят и контролират от държавата.
Предприятията на COAT извършват всякакви видове превози по държавния народостопански план, а предприятията на „Пренос-превоз“ — случайни непланови превози в чертите на населените места.
Пътнически превози за общо ползване в чертите на населените места могат да извършват още и поедприятията на комуналния автотранспорт към съответните народни, съвети.
Автомобилните превози за ведомствени нужди обслужват отделните министерства, ведомства и техните поделения. Извършват се със собствени на тези министерства и ведомства автомобили при изчисляване на превозните разходи по нормите на превозите за общо ползване без елемента печалба (!).
Автомобилни превози за ведомствени нужди са и превозите, които се изпълняват от отделните автомобили, притежавани от предприятията, учрежденията и организациите по места за задоволяване на вътрешните им нужди. Товарните автомобили на предприятията за т.н. комунален автотранспорт към местните народни съвети могат да извършват само ведомствен товарен превоз за задоволяване нуждите на съвета, към който се числят, и на неговите стопански, търговски, комунални и др. предприятия.
Превозите, които извършват автомобилите на трудово-кооперативните земеделски стопанства (ТКЗС) и селските коопиративи, спадат също към превозите за ведомствени нужди.
По изключение и за задоволяване на нуждите от превози, които имат случаен или кампаниен характер, на ТКЗС и селските коопиративи, е било разрешено да извършват случайни (незапланирани) превози на други ТКЗС и селски кооперативи от същата околия, на съответния районен кооперативен съюз, а също така на учрежденията, предприятията и организациите в местонахождението на стопанството или селския кооператив.
Вашият коментар